رضا بهراملو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش تولید در گذشته با افزایش سطح زیر کشت انجام می شد اما در حال حاضر زمینی برای افزایش سطح زیر کشت در استان وجود ندارد.
وی اظهار داشت: 87 درصد تولیدات کشاورزی این استان از اراضی آبی به دست می آید و این در حالی است که 40 درصد اراضی همدان آبی و 60 درصد آن دیم است.
رئیس بخش فنی و مهندسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اضافه کرد: تنها راه نجات کشور در حوزه منابع آبی، بهره وری در بخش کشاورزی است و تحقق این امر مشروط بر آن است که آب صرفه جویی شده حاصل از بهره وری صرف توسعه نشود و به تعادل بخشی سفره های زیرزمینی بازگردد.
بهراملو افزود: چالش های آب به سه دسته بهره وری آب کشاورزی، فقدان تعادل در آب های زیرزمینی و چالش آبهای مرزی تقسیم می شود اما می توان از این مشکلات با تمرکز و مدیریت صحیح عبور کرد.
وی بر اهمیت بهره وری در آب کشاورزی تاکید و بیان کرد: بهره وری خط قرمز توسعه و تصمیم گیری است و با این خط قرمز باید مدبرانه و محکم برخورد شود.
بهراملو گفت: در بحث کشاورزی باید نظم جدیدی ایجاد، نسخه های جدیدی اعمال و تحویل حجمی آب به کشاورزان دنبال شود.
رئیس بخش فنی و مهندسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: متوسط بهره وری در کشور 1.2 کیلوگرم بر متر مکعب است و این رقم در همدان 1.4 کیلوگرم است.
بهراملو با بیان اینکه طبق برنامه سند چشم انداز ما باید در سال 1404 این رقم را در کشور به 1.6 برسانیم، افزود: متوسط جهانی این شاخص 2.5 کیلوگرم بر متر مکعب است و در همین راستا کارهای زیاد اجرایی و پژوهشی انجام شده است.
وی یادآوری کرد: در همین چارچوب برنامه ارتقا بهره وری استان همدان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه های مدعو تهیه و در این طرح برای محصولات زراعی و باغی برنامه پنج ساله و 10 ساله ارایه شده است.
بهراملو ادامه داد: همچنین طرح کلانی با عنوان راهکارهای همه جانبه افزایش تولید با کاهش مصرف آب تدوین شده است که بر اساس آن همه دستگاه های اجرایی، آموزشی و تحقیقاتی در این بخش درگیر هستند.
وی با بیان اینکه در این طرح برای محصولات راهبردی شامل 9 محصول زراعی و 2 محصول باغی استان همدان برنامه ارایه شده است، افزود: در این طرح برای اینکه غذای جمعیت در حال رشد را تامین کنیم نیاز به افزایش تولید است که افزایش 25 درصدی میزان تولید هدف گذاری شد.
رئیس بخش فنی و مهندسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه هرچه اراضی آبی بیشتر باشد تولید افزایش می یابد افزود: در گذشته با افزایش چاه و ایجاد آب بند اراضی دیم را تبدیل به اراضی آبی می کردند تا محصولات بیشتری تولید شود اما هم اینک منابع آبی استان به گونه ای است که سالانه به طور متوسط از هفت دشت همدان به طور میانگین سالانه یک متر افت سطح ایستابی داریم.
وی تاکید کرد: بیلان آب در همه دشت های استان همدان منفی است و میزان پمپاژ آب از ورودی آب بیشتر است و نمی توانیم بیش از این به منابع آبی فشار وارد کنیم و وزارت نیرو در همین راستا طرح احیا و تعادل بخشی آب را ارایه کرده است.
بهراملو خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزی نیز از این طرح تبعیت می کند و ما نه تنها افزایش برداشت نداریم بلکه به طور متوسط 25 درصد کاهش برداشت باید از منابع آب چاه ها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی برنامه ها به صورت علمی پیش می رود و به صورت صنفی فکر نمی کنیم، افزود: بر اساس برنامه ای که وزارت نیرو ارایه کرده، طرحی کلان توسط جهاد کشاورزی در استان همدان برنامه ریزی شده است.
رئیس بخش فنی و مهندسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان ادامه داد: برای تامین امنیت غذایی و حفظ منابع آبی باید به صورت همزمان برنامه ریزی و اقدام کرد.
بهراملو با بیان اینکه از سالهای گذشته بر اساس یک باور غلط اعلام شده که 93 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، ادامه داد: بر اساس کار پژوهشی انجام شده حدود 75 درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی تاکید کرد: بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی مجبور به مصرف آب است و این به معنی تلفات نیست.
این محقق بخش کشاورزی تاکید کرد: این تصور که کشاورزی به تنهایی از بین برنده منابع آبی است، درست نیست؛ چراکه مصرف آب در بخش کشاورزی یک رویه معمول است و پرمصرف بودن آب یکی از ویژگی های بخش کشاورزی است.
بهراملو تاکید کرد: بنابراین لازمه جلوگیری از بحران آب، بالا بردن میزان بهره وری از این محصول است که موجب می شود مصرف آب کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: همدان از لحاظ آبهای سطحی ضعیف است و به همین دلیل عمده فشار به آبهای زیر زمینی وارد می شود و موجب افت سطح ایستابی آب می شود.
بهراملو با بیان اینکه آب مورد نیاز و منابع آبی در استان شامل آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی است، افزود: این استان 2حوزه آبریز اصلی شامل قره چای و گاماسیاب دارد.
این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان گفت: 25 درصد آب کشاورزی از آبهای سطحی است و 75 درصد آب مصرفی از آبهای زیرزمینی است و در استان همدان هیچ آبی از استان خارج نمی شود و باید طبق مولفه ها حق آبه به پایین دست حرکت کند.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.