به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دامپزشکی همدان، محمد رضا رسولی افزود: روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با توجه به اجرای سنت حسنه قربانی و ذبح دام از سوی مردم و هیات های مذهبی، کارشناسان دامپزشکی و بازرسان بهداشت، بر نحوه ذبح و سلامت دام های قربانی نظارت می کنند.
وی بیان کرد: این طرح در راستای جلوگیری از بیماری های قابل انتقال از دام به انسان، عرضه گوشت بهداشتی و در نتیجه حفظ سلامت شهروندان صورت می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی همدان افزود: به منظور حفظ بهداشت عمومی و تامین غذای سالم و حفظ سلامت مصرف کنندگان و در راستای اطمینان خاطر نیکوکارانی که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به ذبح دام و نذورات دام قربانی می کنند، گروه های بازرسی و نظارت بهداشتی در اداره های دامپزشکی استان سازماندهی شده اند.
رسولی با بیان اینکه 23 گروه ثابت و 32 اگروه سیار با 87 دکتر دامپزشک، بازرس بهداشتی و همکاری ناظران ذبح شرعی را برعهده دارند از مردم خواست: نسبت به تامین دام زنده نذورات قربانی از میادین عرضه دام و مراکز تحت نظارت دامپزشکی اقدام کنند.
وی اظهار داشت: شهروندان در صورت نیاز به معاینه رایگان دام ها، نذورات و لاشه دام های قربانی، مراتب را با شماره تلفن اداره های دامپزشکی شهرستان محل اقامت خود و یا با سامانه ارتباطی 1512 این اداره کل در میان بگذارند.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان ضمن اشاره به فعالیت 55 گروه دامپزشکی در ایام محرم در سطح استان همدان ادامه داد: همچنین پنج کشتارگاه با حضور دامپزشک، ناظر بهداشتی و ناظر شرعی در روز تاسوعا و عاشورا در سطح استان آماده نظارت بر کشتار دام عزاداران حسینی هستند.
رسولی با اشاره به نظارت سالانه گروه های دامپزشکی بر کشتار دام اظهار داشت: در طول دهه نخست محرم این گروه ها در سطح استان همدان حضور داشته و بر کشتار دام نظارت کامل دارند.
گفتنی است؛ سال گذشته نظارت بر سه هزار و 969 راس دام، توسط بازرسان دامپزشکی صورت گرفت، که سه لاشه دام به مقدار 197 کیلوگرم به سبب مشکلات بهداشتی از چرخه مصرف انسانی خارج و همچنین بیش از 399 کیلوگرم گوشت و آلایش دامی شامل جگر، کلیه و ریه نیز به سبب مشکل بهداشتی جمع آوری شد.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.