به گزارش ایرنا، فرید براتی سده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران همدان افزود: از این تعداد 2 میلیون و 808 هزار مصرف کننده به صورت دایمی و یک میلیون و 800 هزار تن به صورت تفریحی و تفننی مواد مخدر مصرف می کنند.
وی فقر، بیکاری، مسایل اجتماعی و وضعیت اقتصادی را عوامل اصلی اعتیاد برشمرد و اظهار داشت: برنامه ها و خدماتی توسط دستگاه های فرهنگی اجتماعی، همچون بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی برای پیشگیری و باززتوانی اجتماعی در نظر گرفته شده است.
براتی سده با بیان اینکه سالانه بیش از 11 هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید و نگه داری می شود، عنوان کرد: قاچاقچیان هر لحظه به دنبال عرضه این مواد به بازارهای جهانی هستند و با توجه به همسایگی ایران و افغانستان، امکان ورود و نگه داری این مواد در کشور ما وجود دارد.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده، پیش بینی می شود که با توجه به افزایش تنوع مواد مخدر و همچنین شرایط اقتصادی حاکم، در ماه ها و سال های آینده تعداد مصرف کنندگان و همچنین خرده فروشان مواد مخدر افزایش یابد.
رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از 22 سال پیش سازمان بهزیستی چهار برنامه پیش گیری از مصرف مواد مخدر را اجرا کرده است، گفت: پنج هزار تیم «سی.بی.او» (CBO یا سازمان اجتماع محور) از مردم محلات، دانشگاه ها و محیط صنعتی تکمیل شده که به صورت خودجوش با برنامه ریزی مدون، بیش از 15 میلیون تن را برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر آموزش داده اند.
وی با بیان اینکه امسال «طرح کیان» با اولویت پیشگیری از مصرف مواد مخدر برای کارکنان ادارات اجرا شد، افزود: علاوه بر این «طرح پازک» برای پیشگیری از مصرف مواد توسط زنان و کودکان مناطق آسیب دیده در شهر ها و کلان شهر ها اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در کشور بیش از سه هزار منطقه آسیب پذیر وجود دارد که 500 منطقه مورد تحقیق قرار گرفته است.
براتی سده افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح پیشگیری از مصرف مواد مخدر در بین نیروهای وظیفه، کادر و کارکنان پادگان های نظامی را اجرا می کند.
وی با اشاره به اینکه «طرح خانه و مدرسه» نیز برای سنین ابتدایی و مهد کودک ها به عنوان یک طرح بین المللی اجرا می شود، گفت: این طرح در چهار مدرسه و سه مهد کودک استان همدان در حال اجرا است.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: هفت هزار مرکز سرپایی خدمات ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که یکهزار و 700 مرکز آن با سازمان بهزیستی کشور ارتباط دارند.
وی افزود: یکهزار و 182 مرکز بازتوانی یا کمپ ترک اعتیاد مجوز دار در کشور وجود دارد که 67 مرکز ویژه زنان است.
براتی سده با اشاره به اینکه دوره اقامت در این کمپ ها 21 تا 28 روز است، افزود: در حال حاضر حدود 50 هزار نفر در اقامتگاه های ترک اعتیاد در حال درمان هستند.
وی اظهار داشت: امسال 780 میلیارد ریال از بیمه سلامت به درمان اعتیاد تخصیص یافته است که متاسفانه به دلایل مختلف افراد تحت درمان تاکنون از بیمه درمان اعتیاد بهره مند نشده اند.
رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شهریه اقامتگاه های ترک اعتیاد برای هر نفر حدود هفت میلیون ریال است، عنوان کرد: امسال سازمان بهزیستی 27 میلیارد ریال برای اقامتگاه های ترک اعتیاد و 10میلیارد ریال برای مراکز سرپایی تخصیص داده است.
وی افزود: 34 مرکز «تی.سی» (TC یا مرکز ترک بلند مدت ترک اعتیاد) در کشور داریم که 33 مرکز آن خصوصی است.
براتی سده گفت: همچنین 19کلینیک سیار در کشور داریم که خدمات سه گانه را با یک دستگاه ون سیار به مصرف کنندگان مواد مخدر ارائه می دهد.
وی گفت: سال گذشته هفت هزار و 800 تن از مصرف کنندگان مواد مخدر آموزش های لازم بازار کار را فرا گرفتند که هفت هزار تن از آنها برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی به بانک ها معرفی شدند.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با شاره با اینکه 53 درصد از انتقال ویروس اچ.آی.وی از طریق سرنگ های مشترک معتادان انتقال می یابد، اضافه کرد: 47 درصد مبتلایان به این ویروس نیز از طریق رابطه جنسی غیر بهداشتی آلوده می شوند.
وی با اشاره به اینکه آمار زنان مصرف کننده مواد مخدر رو به افزایش است، افزود: آمار ها نشان می دهد در کشور سن اعتیاد در زنان رو به کاهش هست.
براتی سده تاکید کرد: ما در کشور تولید هرویین نداریم و این ماده بیشتر در کشور های افغانستان و پاکستان تولید می شود و هموطنان ما قربانی تولید این ماده هستند.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، دو میلیون و 808 هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد و هم اکنون سازمان بهزیستی کشور، برنامه مدیریت موردی سه هزار معتاد متجاهر را در 11 استان اجرا می کند.
9904/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.