محمدرضا رسولی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بروسلوز یا تب مالت ‌یکی‌ از مهمترین‌ بیماری های‌ قابل انتقال از حیوان‌ به انسان محسوب‌ می‌ شود و این‌ بیماری‌ با علائم سقط‌ جنین‌ در دام‌ و کاهش‌ تولیدات دامی باعث از دست‌ رفتن‌ ارزش‌ اقتصادی‌ دام های‌ مبتلا و همچنین‌ از طریق پخش عامل بیماری در محیط و فرآورده های دامی از قبیل شیر باعث ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ ‌ تب مالت می شود.
وی ادامه داد: دفع ترشحات آلوده رحمی باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می شود که موجب آلودگی سایر حیوانات و انسان شده همچنین عامل بیماری از طریق شیر و محصولات لبنی ( کره، پنیر ) یا محصولات گوشتی و حتی زخم و خراش پوست به انسان منتقل می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: این باکتری در محیط خاک و در دمای معمولی، 40 روز، در مدفوع و کف اصطبل در دمای سرد تا 120 روز و در ترشحات رحمی تا 200 روز زنده می ماند.
رسولی اظهار داشت: پوشش خوب واکسیناسیون، تست و کشتار، راه اندازی پیش سرد کشتارگاه های دام و برخورد با متخلفان خرید و فروش دام موجب کاهش این بیماری می شود.
وی رعایت بهداشت عمومی، پاستوریزاسیون شیر و مواد لبنی و خودداری از مصرف گوشت خام دام آلوده را مهم بر شمرد و افزود: آموزش دامداران و واکسیناسیون دام ها از مهمترین راههای پیشگیری از بروز بیماری محسوب می شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه همدان تنها استانی است که گوشت پس از کشتار در پیش سرد نگهداری می شود افزود: کشتارگاه های سنتی این استان تعطیل است و همدان تنها استانی است که آلایش دامی را به طور بسته بندی در بازار عرضه می کند.
وی با بیان اینکه گزارش گیری تب مالت در سطح کشور متفاوت انجام می شود افزود: همین امر موجب می شود برخی از استانهای آلوده آمار درستی را اعلام نکنند و همدان جزو استانهایی با آلودگی بالا محسوب شود.
رسولی خاطرنشان کرد: هم اکنون طرح جامعی با دانشگاه علوم پزشکی برای مبارزه با بیماری های مشترک بین دام و انسان تهیه شده است تا از بروز بیماری ها جلوگیری شود.
وی به ساماندهی اماکن عرضه لبنیات سنتی تاکید کرد و افزود: مبارزه با بیماری تب مالت در استان به طور جدی انجام می شود و در روستاها فقط واکسیناسیون انجام می شود.
استان همدان در تولیدات دامی شامل شیر با 435 هزار تن معادل 4.3 درصد از تولیدات کشور، گوشت قرمز با 32 هزار تن معادل 3.4 درصد از تولیدات کشور، گوشت مرغ با 59 هزار و 175 تن معادل 2.6 درصد از تولیدات کشور، تخم مرغ با 19 هزار تن معادل 2.5 درصد از تولیدات کشور جایگاه ویژه ای در کشور دارد به طوری که به ترتیب رتبه پنجم تولید شیر، رتبه 11 تولید گوشت مرغ و رتبه 9 تولید تخم مرغ را در اختیار دارد.
امسال بیش از 430 هزار واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری تب مالت انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 140 درصد افزایش عملیات بوده است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.