به گزارش ایرنا، علیرضا درویش نژاد شامگاه شنبه در آیین رونمایی از دو ماهنامه « نسیم بادگیر » اظهار داشت: گردشگر با خود جریان پویای اقتصادی، اشتغال و رونق در معیشت مردم را به همراه می آورد و هویت، فرهنگ، آیین ها و سنت ها را به همراه می برد.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم این ارزش مهم فرهنگی (گردشگری) که به پیشرفت پایدار هر کشوری کمک می کند پایدار بماند و تقویت شود، باید به همان میزان نگاه هایمان باز باشد.
وی اضافه کرد: گردشگر نیاز به آزادی هایی دارد که برای رشد صنعت گردشگری باید آن ها را تحمل کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یادآور شد: در حوزه فرهنگ به مانند صنعت و سایر بخش ها هم صادرات آیین ها، سنت ها و تاریخ وجود دارد.
درویش نژاد تاکید کرد: با وجود آن که گردشگری برای پیشرفت پایدار و اشتغال رنگ و بوی اقتصادی به خود می گیرد ولی لطافت های فرهنگی آن از هر چیز بیشتر است و لطافت نهفته در ابتدا و انتهای فرهنگ و میراث فرهنگی آن را از سایر حوزه ها متمایز می کند.
درویش نژاد ابراز داشت: بررسی جریان های تاریخی و فرهنگی و پژوهش های علمی که نشریه «نسیم بادگیر» به آن می پردازد دیدگاهی اندیشمندانه نسبت به این مرز و بوم در ذهن مخاطب ایجاد می کند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم در این آیین اظهار داشت: نخستین موزه آثار ناملموس هرمزگان در یکی از برکه های تاریخی محوطه موزه خلیج فارس بندرعباس ایجاد می شود.
اشکان مختاری ادامه داد: بهره برداری و نحوه اداره آن بر عهده اهالی فرهنگ و هنر این استان سپرده خواهد شد.
وی ابراز داشت: این استان دریایی از فرهنگ و تمدن است و تا امروز 44 اثر آن در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآور شد: بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی ملموسی آن در سال های نه چندان دور دستخوش تغییر شده است.
مختاری ابراز داشت: زبان رایج این استان شاخه از زبان فارسی میانه است که رو به فراموشی دارد و باید آنرا ثبت کرد.
صاحب امتیاز و مدیر مسوول دوماهنامه « نسیم بادگیر» هم در این آیین اظهار داشت: این نشریه به موضوع های پیرامون فرهنگ، میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان می پردازد و دراین شماره به آیین «زار» پرداخته شده است.
عبدالجلیل مُرداسِنگی بیان داشت: تا کنون 6 شماره این دوماهنامه به چاپ رسیده و نسخه کنونی هفتمین شماره آن است.
3219/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.