به گزارش ایرنا، مهدی ترابی روز دوشنبه در نشست خبری، وسعت مجتمع های گلخانه ای درحال ساخت هرمزگان را 200هکتار و شهرک های شیلاتی را نیز افزون بر یکهزار و 500 هکتار اعلام کرد.
وی همچنین از 2 مجتمع گلخانه ای شمیل و بندرعباس و همچنین 2شهرک پرورش میگو حسن لنگی(بندرعباس) و ماهی دریایی در بندرلنگه به عنوان مهم ترین مراکز این فعالیت ها نام برد.
به گفته وی با بهره برداری کامل از هشت مجتمع کشاورزی و شهرک شیلاتی در سه سال آینده،افزون بر60هزارتن به تولید محصولات گلخانه ای و حدود10هزارتن ماهی و میگو به تولیدآبزیان پرورشی هرمزگان اضافه می شود.
'در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان میزان تولید سالانه میگوی پرورشی این استان 15هزارتن و ماهی دریایی (پرورش در قفس) این استان حدود چهارهزارتن اعلام شده است'.
ترابی از آمایش گلخانه به عنوان بهترین طرح در زمینه شناسایی و امکان سنجی برای ایجاد و توسعه کشت های گلخانه ای این استان نام برد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تاپایان برنامه ششم توسعه، وسعت گلخانه های کشاورزی هرمزگان از 202هکتار فعلی به پنج هزار هکتار افزایش می یابد.
به گفته مدیر شعبه شرکت شهرک های کشاورزی هرمزگان، بر این اساس عملیات اجرایی یکهزار و 400 هکتار از این سطح با ایجاد زیرساخت های لازم توسط این شرکت و سه هزار و 500هکتار دیگر از سوی بهره برداران در قالب واحدهای کوچک و بزرگ انجام می شود.
وی هدف اصلی طرح آمایش گلخانه ای را، جمع آوری آمار و اطلاعات، تهیه نقشه و تدوین مطالعات صورت گرفته برای معرفی هرچه بیشتر مناطق قابل توسعه کشت های گلخانه ای و ایجاد شهرک های شیلاتی درسواحل این استان عنوان کرد.
این مقام مسوول از پیش بینی 250میلیارد ریال اعتبار در سه سال آینده برای ایجاد زیر ساخت های شهرک ها گلخانه ای به عنوان یکی از دستاوردهای سفر رییس جمهوری (سفراستانی سال 96) به هرمزگان نام برد.
وی خاطرنشان کرد: این مصوبه در مرحله تنظیم و مبادله موافقت نامه ها قرار دارد که با توجه به تخصیص بودجه، زیرساخت های لازم از قبیل تسطیح و قطعه بندی اراضی و تامین برق، آب و احداث جاده دسترسی به مجتمع های گلخانه ای نیز انجام می شود.
این درحالی است که طی سال جاری نیز 50 میلیارد ریال ازمحل اعتبارات استانی و چهار میلیارد ریال ازمنابع ملی به طرح ایجاد زیر ساخت برای مجتمع های گلخانه ای و شهرک های شیلاتی در هرمزگان اختصاص یافته که 15میلیارد ریال آن تاکنون پرداخت شده است.
در اطلاعات منتشره در خصوص نحوه واگذاری شهرک‌های گلخانه‌ای به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آمده است:‌ 30 درصد از قیمت کارشناسی‌شده این شهرک‌ها به صورت نقد و مابقی آن طی سه سال دریافت می‌شود.
مصوبه مجلس از سال 95 هرگونه واگذاری در عرصه‌های ملی را فقط به صورت اجاره امکان پذیر دانسته اما شهرک‌های کشاورزی از این موضوع استثناء بوده و انتقال قطعی سند صورت می‌گیرد.
در زمینه نرخ تسهیلات پرداختی به متقاضیان نیز گفته شده ‌ برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای در مناطق مرزی و محروم تسهیلات با سود چهار درصد، در مناطق روستایی کم ‌تراکم و جمعیت زیر 10هزار نفر با نرخ سود 6درصد و تسهیلات سرمایه در گردش نیز با نرخ 10 درصد ارائه می‌شود.
تامین آب، برق، گاز، تسطیع اراضی، قطعه‌بندی، خیابان‌کشی و وجود دیگر زیرساخت‌های لازم به همراه ایجاد تسهیلاتی از جمله راه‌اندازی این زیرساخت‌ها از ویژگی‌ شهرک‌های شیلاتی و مجتمع‌های کشاورزی است که به افراد سرمایه‌گذار با اولویت سرمایه‌گذاران بومی هر استان واگذار می‌شود.
درحال حاضر هزینه احداث هر هکتار گلخانه خاک‌ کشت،10 میلیارد ریال و گلخانه‌های بدون خاک (هیدروپونیک) نیز 15میلیارد ریال برآورد شده که با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از توسعه گلخانه‌ها تا 80 درصد آن به صورت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذار پرداخت می شود.
شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران به عنوان مجری این طرح اعلام کرده است: 10 شهرک شیلاتی در حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و همچنین دریای خزر شناسایی شده که عملیات اصلاح زیرساخت‌ها، تکمیل و راه‌اندازی آنهابا هماهنگی و همکاری سازمان شیلات در دستور کار قرار گرفته که اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند برای اجرای طرح‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس و میگو درخواست خود را به شعب استانی این شرکت در مراکز استانهای ساحلی ارائه کنند.
هرمزگان دراین زمینه نیز پیشگام بوده طوریکه با راه اندازی دهها قفس دریایی در آبهای بندرلنگه و جزیره قشم محموله های تولید ماهی پرورشی دریایی (ماهی درقفس) آن به بازارهای داخلی و خارجی نیز عرضه شده است.
6149/2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.