حالا در علوم اجتماعی مطالبه از قوه قضاییه برای حمایت از خواسته صنفی دانشجویان، یک مدعی ندارد؛ بلکه برخلاف دوره‌های قبل این بار شور تحصن دانشجویی با سخنرانی استادان دانشگاه و بیانیه بسیجیان، گرم‌تر از قبل شده است.
یکشنبه 27 خرداد، دانشجویان معترض به احکام سنگین همدرسی‌های بازداشت شده خود در جریان حوادث دی ماه سال گذشته، وارد مرحله اعتصاب و تجمع می‌شوند. همزمان با تشییع پیکر مرحوم محمدامین قانعی‌راد استاد جامعه‌شناسی اشعار اعتراضی خود را بالای سر می‌گیرند. دانشجویان معترض دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تحصن و با جدیت یکی از امتحانات گروه توسعه روستایی این دانشکده را لغو می‌کنند. معترضان برای نشان دادن جدیت خود تصمیم به لغو باقی امتحانات می‌گیرند و اعتراض در روز دوم نیز برگزار می‌شود.
**همراهی نادر اساتید با دانشجویان
اما دوشنبه 18 خرداد اعتراض علوم اجتماعی متفاوت برگزار می‌شود. با حضور استادان دانشکده، اعتراض رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد و صف معترضان با حضور استادان طولانی‌تر می‌شود. روز دوشنبه حیاط دانشکده علوم اجتماعی میزبان دانشجویان معترض و مهدی اعتمادی سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، سیدضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم، یوسف اباذری، محمدرضا جوادی‌یگانه رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، محمد توکل، مهدی منتظر قائم، موسی عنبری، روح‌الله نصرتی، هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی آزادارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت‌جاه، زهره انواری، زهرا فرضی‌زاده، احمد فیروزآبادی، عبدالحسین کلانتری و زهره انواری می‌شود. با تشکیل این صف حجت‌الاسلام فرج‌الله تازه‌کندی نمایندگی نهاد رهبری نیز از قافله معترضان جا نمی‌ماند و به صف طویل آنان می‌پیوندد.
اعتمادی‌فر در میان معترضان از ورود بسیج استادان خبر می‌دهد، می‌گوید: «ما با بسیج اساتید کل کشور نیز هماهنگ هستیم. آنها نیز پیگیر هستند که چندین رابط با قوه قضاییه پیدا کنند تا بتوانند به دانشجویان کمک کنند و در نتیجه قرار بر آن شد که سازمان بسیج اساتید کل کشور کمک کنند و تلاش‌هایی در این زمینه داشته باشند.»
**حمایت دفتر نهاد رهبری
بعد از او تازه‌کندی هم پشت تریبون می رود و اعلام می کند: «پیشنهاد خود ما این بود که بسیاری از این مسائل در کمیته انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جایی که جرمی غیر دانشجویی نباشد، قوه قضاییه وارد عمل نشود و خواسته ما بازگشت پرونده‌های دانشجویان به کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌هاست و هر تصمیمی در کمیته انضباطی که متشکل از مسئولین دانشگاه، اساتید و نماینده دانشجویان گرفته شود، لازم‌الاجرا است.»
اعتراضات یکپارچه دانشکده علوم اجتماعی تا چهارشنبه نیز ادامه می‌یابد و این استقامت در نهایت غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم را به دانشکده علوم اجتماعی می‌کشاند. غفاری وعده پیگیری به دانشجویان می‌دهد. این روز سارا شریعتی فرزند مرحوم دکتر علی شریعتی از تئوریسین‌های انقلاب اسلامی هم که دوشنبه از همگرایی استادان جا مانده بود به میان دانشجویان معترض می‌آید. شریعتی حضور گروه‌های مختلف دانشجویی را در این اعتراضات نقطه مهم و مثبتی می‌خواند و می‌گوید: اینکه آدم‌های متفاوت با دیدگاه‌های متفاوت کنار هم نشستند و از زندگی دانشجویی دفاع می‌کنند مهم است. فکر می‌کنم اگر این اتفاق در گذشته رخ می‌داد، ما با تجربه حمله به کوی دانشگاه روبه‌رو نمی‌شدیم. فکر کنم شانزده آذر و هجده تیری اتفاق نمی‌افتاد.
**بسیجیان حامی معترضان
صف معترضان تا جمعه ابتدای تابستان گسترده‌تر می‌‌شود و بسیجیان و دیگر تشکل‌های همسو با اصولگرایان نیز وارد گود می‌شوند. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دست به قلم شده و در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه می‌نویسد: «در شرایطی که فضای علمی برای درس و امتحان، بر تمامی دانشگاه‌های جمهوری اسلامی حاکم است، دانشجویان دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران در فضای ملتهب ناشی از احکام صادر شده به سر می‌برند اما به ظاهر قوه قضائیه هیچ‌گونه عزمی در راستای اقناع افکارعمومی در مورد عملکرد خود ندارد.» این تشکل دانشجویی در بیانیه خود قوه قضاییه را مورد انتقاد قرار داد و خواستار رعایت عدالت و شفاف‌سازی شد و تأکید می‌کند: «به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌های متعدد قوه‌ی قضاییه نسبت به اعتراض‌ها، تجمع‌ها و نامه‌های ارسال شده به این قوه در سطح کشور، بیش از آنکه تحقق بخش آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد تضعیف‌کننده بوده است.»
این نامه دانشجویان در حالی بود که قبل از آنان بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی در نامه ای خطاب به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضا نوشته بود: این تشکل دانشجویی بنا بر وظیفه‌ حق‌طلبی خود، از جنابعالی به عنوان ریاست قوه‌ قضائیه تقاضا می‌کند درخصوص آن دسته از دانشجویانی که بنا بر هر نوع گفتار انتقادی درباب سازوکارهای نظام حاکم دستگیر شده‌اند و یا از سر هیجان و تحت تأثیر تبلیغات گسترده‌ رسانه‌ای به این حوادث دامن زده‌اند، اقدامات جدی و سریع جهت «آزادی و عدم تشکیل دادگاه قانونی و درج نشدن سوءسابقه به عمل آید.»
علیرضا کیا، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در یادداشتی در این باره نوشت: «بسیج دانشجویی در قبال احکام صادره برای دانشجویان، از قوه قضاییه و وزارت علوم دو مطالبه دارد. با توجه به اتهامات وارد شده به آن‌ها در احکام و شناخت ما از این دانشجویان، به‌نظر‌ می‌رسد هیچ‌کدام از آنها اتهاماتی مبنی بر ارتباط با منافقین یا معاندین نداشته باشند، پس با توجه به بیانات مقام معظم رهبری لازم است بین این‌ها و کسانی که 'مرتبط با شبکه‌ی پادوهای آمریکایی و مرتبط با منافقین' هستند، فرق گذاشته شود و برخورد عادلانه با متهمان صورت گیرد. باید گفت که علت صدور این احکام برای ما سؤال برانگیز است و مطالبه ما ورود جدی وزارت علوم و پاسخگویی قوه قضاییه درباره چرایی صدور این احکام سنگین است.» البته قابل توجه است که رسانه‌های منتسب به جریان اصولگرایی تنها چند ساعت این یادداشت را منتشر و سپس آن را از خروجی خود حذف کردند.
شاید اینگونه جمع شدن همه طیف‌های دانشجویی دور هم بر سر یک موضوع و موضع، و همچنین همراهی اساتید و مسئولان دانشگاه، از موارد نادر و کمیابی باشد که کمتر اتفاق افتاده است.
یکی از دانشجویان معترض دانشکده علوم اجتماعی در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید که اعتراضات هر روز تا به نتیجه رسیدن ادامه دارد ولی فعلا لغو امتحانات بنا به درخواست مسئولین وزارت علوم متوقف شده است و منتظریم که یکی دو روز آینده آقای غفاری گزارشی از مذاکرات و پیگیری‌های وزارت علوم را به دانشجویان اعلام کنند.
گزارش از مهدی روزبهانی
** اداره کل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.