به گزارش ایرنا، اشکان مختاری شامگاه دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: هرکس که ادعای کارشناسی مرمت آثار تاریخی دارد باید در کارنامه خود چندین مورد مرمت آثار تاریخی داشته باشد.
وی ادامه داد: اختلاف نظر در خصوص مرمت آثار تاریخی در همه جای دنیا وجود دارد که این طبیعی است.
** تغییر پوسته معبد هندوهای بندرعباس را صحیح می دانم
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: تغییر همه پوسته معبد هندوهای بندرعباس بین سال های 80 تا 92 که در اثر آن کَنده شده و به جای مصالح سنتی از گچ سفید استفاده کرده اند را با توجه به دانش آن زمان صحیح می دانم.
مختاری ادامه داد: برای کسانی که به چنین کاری دست زده اند این امکان وجود داشته بنا را رها کرده تا از بین برود ولی چنین نکرده اند.
وی بیان داشت: منتقدان بکاری گیری گچ صنعتی هرنگ در مرمت معبد هندوها هنگام احداث ساختمان های چند طبقه در حریم این بنا برای حفظ آن چه کرده اند.
*** گچ هرنگ نزدیک ترین گچ به گچ نیم کوب است
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اشاره کرد: گچ هرنگ نزدیک ترین نوع گچ به گچ نیم کوب مورد استفاده در حدود 200 سال پیش است.
مختاری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص امکان تهیه گچ نیم کوب هم پاسخ داد: این امکان وجود دارد ولی همان اتفاقی که با این گچ رخ می دهد در گچ هرنگ هم رخ می دهد.
وی اشاره کرد: بزودی کارگاه تولید گچ نیم کوب در کنار موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس دایر می شود.
** باران و گرد و خاک رنگ معبد هندوها را کِرِم می کند
وی انتقادهایی که در خصوص رنگ سفید نمای معبد هندوهای بندرعباس وجود دارد، گفت: اندود هرمزگان سفید (لایه نازکی از کاهگل و گچ که بر دیوار و سقف خانه ها زده می شود) بوده که با گذشت 2 سال و بارش باران به همراه نشستن گرد و خاک به رنگ کِرِم تغییر می یابد.
وی ادامه داد: تعجب می کنم زمانی که در حریم این معبد ساخت و سازهای غیر مجاز صورت گرفته و ساختمان های 10 طبقه ساخته شده کسی صحبتی نکرده است.
معبد هندوهای بندرعباس که بدست هندیان درسال 1310 هجری شمسی احداث شده ، ترکیبی از معماری ایرانی اسلامی وهندی است که جزو آثار تاریخی ثبت شده در هرمزگان است.
این معبد در مرکز شهر بندرعباس و در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.