مسعود گرگیج روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در 2 سال گذشته 3 هزار هکتار از این باغ ها و نخلستان ها شناسایی شده که عملیات تسطیح ، حذف و جایگزینی با استفاده از بهترین ارقام مرکبات و پاجوش نخیلات مورد تایید مراکز تحقیقاتی در سطح 700 هکتار درحال انجام است.
وی افزود: در سندی که به همین منظور تهیه شده بر استفاده بهینه از آب و خاک، تبدیل بافت قدیمی بدون توجیه اقتصادی به بافت جدید، ایجاد باغ های مکانیزه برای عبور و بکارگیری انواع ادوات کشاورزی و حذف باغ های قدیمی و بدون توجیه اقتصادی تاکید شده است.
وی یاد آور شد: دراجرای این طرح پس از شناسایی باغ های فرسوده با مساحت بالای 15هکتار کار تسطیح و سپس تجهیز و نوسازی آنها با کشت جایگزین، استفاده از نهال رایگان و همچنین اجرای آبیاری نوین پیگیری می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه برای اجرای این طرح در سطح 14هزار هکتار از باغ های فرسوده این استان برنامه ریزی شده اظهار داشت: 8 هزارهکتار آن شامل باغ ها و نخلستان های زیر سد استقلال درشهرستان میناب است.
این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان داشت: با اجرای این طرح ضمن ارتقای معیشت اقتصادی بهره برداران و صرفه جویی 50 درصدی مصرف آب در باغ های مرکبات، انبه و نخلستان ها میزان ثمر دهی آنها نیز به 2 تا 3 برابر افزایش می یابد.
گرگیج اضافه کرد: با اجرای طرح بازسازی باغها و نخلستان های فرسوده، میزان تولید نخلستان ها از 4 تن به 10تن، درختان گرمسیری ازجمله انبه از 9 به 15 تن و مرکبات نیز از10 تن حال حاضر به 20 تن در هکتار می رسد.
در اطلاعات منتشره مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آمده است: هر ساله براساس اعتبار ابلاغی 270هزار اصله نهال یارانه دار بین باغداران و نخلداران این استان توزیع می شود.
دراین اطلاعات اعتبار پیش بینی شده برای خرید نهال یارانه دار در سال جاری 9میلیارد ریال عنوان و گفته شده که 7 هزار اصله نهال پیارم تولید شده بوسیله کشت بافت به ارزش یک میلیارد و750 میلیون ریال بین نخلداران شهرستان حاجی آباد توزیع شده است.
هر چند در هرمزگان تعداد 6 نهالستان با ظرفیت تولید سالانه 200هزار اصله نهال انبه و مرکبات شناسه دار مورد تایید مراکز تحقیقاتی وجود دارد اما بخش زیادی از نیاز این استان از نهالستان های دیگر نقاط کشور تامین می شود.
دراین اطلاعات وسعت باغ های هرمزگان 77 هزار هکتار با تولید سالانه 585 هزار تن محصول مرکبات، خرما، انبه، کنار و چیکو اعلام شده است.
6149 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.