به گزارش ایرنا، آب کلیدی ‌ترین موضوع در تداوم حیات کشاورزی و اقتصاد است که با گذشت سال ها کمبود این نعمت خدادادی و موج خشکسالی ها به کشور، هرمزگان جزو اولین استان هایی است که از تبعات این خشکسالی و بی آبی ها در امان نماند و آثار خشکسالی یکی پس از دیگری زخم عمیق خسارت را بر چهره این استان به جای گذاشت.
این استان هر روز بخش عمده ‌ای از منابع آبی خود را از دست داده و شمار دشت ‌های بحرانی و ممنوعه‌ آن روز به روز افزایش می ‌یابد به قدری که خشکسالی های چندین ساله اخیر و تنش های آبی نفس کشاورزی استان هرمزگان را به شماره انداخته است؛ استانی که سال‌ ها کشاورزی و تولیدات کشاورزی آن در شهرستان های حاجی آباد، رودان و میناب از خرما گرفته تا لیموترش، باغ های مرکبات نارنگی و پرتقال و انبه های سبز و زرد باغ های شرق استان زبانزد بود.
پدیده خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده و این که از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آن ها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و مابقی دشت ها نیز شور است.
اما با توجه به ادامه خشکسالی ها، فرسایش خاک و بحران کم آبی در کشور افزایش تولیدات گلخانه ای موضوعی اجتناب ناپذیر است چراکه صاحبنظران علوم کشاورزی معتقدند که برای دستیابی به موفقیت بیشتر، امروز راهی جز حرکت به سمت کشاورزی درون زا، تولیدمحور و اشتغالزا وجود ندارد و بخشی از اهتمام مسوولان دولتی نیز به سمت توسعه فعالیت‌ های کشاورزی در قالب طرح‌ های گلخانه‌ ای است.

** تنش کم آبی هرمزگان در سال 97 جدی است
مساله تنش کم آبی امسال در هرمزگان و به ویژه بندرعباس از پایان سال 96 تاکنون از زبان مدیران این حوزه جدی تر شده و در جلسات متعدد این موضوع را هشدار می دهند.
مدیرعامل آبفا شهری هرمزگان اخیرا در گفت و گویی به بررسی و بیان چالش ‌های پیش رو و راهکارهای گذر از تنش کم آبی در هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس پرداخته است.
امین قصمی در این بررسی عنوان کرد: از نگاه مطالعاتی نیاز آبی شهرهای استان در سال 97 با لحاظ اقلیم گرم و خشک، حدود 136 میلیون مترمکعب است و این در حالیست که با توجه به کاهش شدید بارندگی در حوزه آبریز منابع آبی استان در سال زراعی 97-96 (47 میلیمتر) و به تبع آن کاهش ذخایر آبی، میانگین میزان تولید فعلی آب به 103 میلیون مترمکعب کاهش یافته است و 11 شهر استان از جمله بندرعباس و بندر خمیر در شرایط بحرانی و 15 شهر دیگر در آستانه بحران قرار دارند.
به گفته وی، شهرهایی که در وضعیت فعلی با تنش آبی مواجه هستند به ترتیب شهرهای بندرعباس، خمیر، تازیان پایین، بستک، جناح، مجنمع روستایی فرامرزان، سردشت، گوهران، گروک، هشت بندی، رویدر و روستاهای تابعه هستند و 15 شهر دیگر شامل شهرهای بیکا، زیارتعلی، فین، فارغان، بندر لنگه، کنگ، پارسیان، کوشکنار، تخت، قلعه قاضی، حاجی آباد، سیریک، درگهان، سوزا و چارک در آستانه بحران قرار دارند.
مدیرعامل آبفا شهری هرمزگان ابراز کرد: در شهر بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای حومه (که منابع آبی مشترک با شهر بندرعباس دارند)، پروژه هایی نظیر حفر و تجهیز 4 حلقه چاه در حاشیه سد شمیل از سوی آب منطقه‌ای استان، بازسازی تاسیسات برای ارتقاء کیفیت در تصفیه خانه آب میناب و بندرعباس و خرید و نصب دیزل ژنراتور اضطراری جهت تامین آب پایدار شهر بندرعباس و تلاش بی وقفه مسئولان آبفا و بخش خصوصی به منظور تسریع در تکمیل فاز اول طرح آبشیرین کن بندرعباس با ظرفیت 20 هزار متر مکعب در شبانه روز به عنوان منابع جایگزین در راستای افزایش ظرفیت منابع آبی این شهر، تعریف شده است که با آغاز فصل گرما وارد مدار بهره برداری می شود.
قصمی در خصوص راهکارهای شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار کرد: در مرکز استان شامل شهرهای بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای حومه، اجرای طرح آبشیرین کن بندرعباس با ظرفیت کامل 100 هزار مترمکعب، اجرای خط انتقال آب به طول 33 کیلومتر از آب شیرین کن بندرعباس تا مخازن داماهی این شهر، حفر و تجهیز یک حلقه چاه دزک و کف شکنی دو حلقه چاه سرخون و بازسازی تاسیسات تصفیه خانه و در مدار آوردن مولد برق جدید تصفیه خانه در دست اجراست.
این مسوول ابراز کرد: در شرق هرمزگان شامل رویدر، سردشت و گوهران، سیریک و فارغان حفر و تجهیز یک حلقه چاه، تکمیل خط انتقال کهورستان به طول 30 کیلومتر و اخذ مجوز احداث آب شیرین کن جهت تامین آب شرب کهورستان و رویدر دردست اجراست.
قصمی گفت: اجرای طرح تامین آب سردشت و بشاگرد از سد جگین، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و خط انتقال سردشت، اجاره و تجهیز یک حلقه چاه گوهران و خرید و به کارگیری دو دستگاه تانکر آبرسانی نیز از جمله اقدام های آبفا در شهرهای سردشت و گوهران بوده است.
به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب استان هرمزگان، هم چنین تکمیل آب شیرین کن سیریک با ظرفیت نهایی 3 هزار و 750 متر مکعب در شبانه روز، در مدار آوردن مخازن سه گانه شهری و تکمیل خط انتقال آب سیریک-گروک و حفر و تجهیز یک حلقه چاه در شهر فازغان نیز در حال اجراست.

** گذر از بحران آب در شرایط فعلی نیازمند بسیج عمومی است
مدیر آب و فاضلاب شهرستان حاجی آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کاهش بارندگی ‌ها، منابع آبی استان اعم از سطحی و زیرزمینی را به شدت تحت تاثیر قرار داده، به طوری که تمامی شهرهای این استان در سال 97 با تنش آبی مواجه هستند.
امان الله کریمی افزود: کاهش آبدهی در همه رودخانه ها، چشمه ها و منابع آب زیرزمینی در استان هرمزگان از جمله شهرستان حاجی آباد گزارش شده بنابراین مدیریت آب و گذر از بحران در شرایط فعلی نیاز به یک بسیج عمومی دارد.
وی ادامه داد: برای اینکه خسارات ناشی از خشکسالی را به حداقل برسانیم و کشاورزان ما بتوانند این بحران و تنش های آبی را پشت سربگذارند همه مردو دستگاه های اجرایی باید مشارکت و همکاری داشته باشند.
مدیر آب و فاضلاب حاجی آباد در خصوص اهمیت کشت گلخانه ها در این شهرستان در راستای مدیریت منابع آبی، بهترین نوع کشت را گلخانه ای دانست که تا اندازه زیادی چالش آب را برطرف می کند.

** 100هکتار به ظرفیت گلخانه های حاجی آباد افزوده می شود
مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد نیز در این گفت و گو با اشاره به رتبه نخست این شهرستان در توسعه کشت گلخانه ای، از توسعه 100 هکتار گلخانه به ظرفیت های گلخانه های این شهرستان درسال جاری خبرداد.
مهدی عباسپور اظهار داشت: شهرستان حاجی آباد با 85 هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در مناطق حاجی آباد، شهدادی، سرچاهان، شمیل، علی آباد، فارغان و گنج، رتبه نخست کشت گلخانه ای را در هرمزگان دارد.
وی تولید سالیانه محصولات گلخانه ای حاجی آباد را افزون بر 21 هزار تن اعلام کرد که بیشترین سطح زیرکشت با 41 هکتار مربوط به منطقه شهدادی است.

**80 درصد گوجه حاجی آباد صادر می شود
مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد در ادامه سخنان خود عمده محصولات تولیدی این گلخانه ها را شامل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، خیارسبز، فلفل و حدود 2 هکتار تولید گل شاخه بریده عنوان کرد و ادامه داد: 80 درصد گوجه فرنگی این شهرستان جنبه صادراتی دارد.
عباسپور، بازار فروش داخلی محصولات گلخانه ای حاجی آباد را استان های قم، تهران، یزد و هرمزگان اعلام کرد و بیان داشت: از امسال نیز محصولات صادراتی به کشورهای قزاقستان، ارمنستان، عراق نیز ارسال می شود که عمده آن ها فلفل و گوجه فرنگی است.
وی هم چنین میزان تسهیلات برای احداث گلخانه ها در سال گذشته را نزدیک به 110میلیارد ریال عنوان کرد و بیان داشت: در سال جاری نیز از 39 طرح در نظر گرفته شده 4 طرح با اعتبار 81 میلیارد و 600میلیون ریال به زودی عملیاتی می شود.
وی خاطر نشان کرد: احداث گلخانه های کشاورزی و کشت های گلخانه ای به دلیل سود آوربودن، توجیه اقتصادی و مصرف بهینه آب یکی از اصلی ترین راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی است.

** تشویق کشاورزان به کشت گلخانه ای با اصلاح ساختارها
راضیه ملکی، مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی حاجی آباد نیز گفت: کشت گلخانه ای از شیوه هایی است که در هر هکتار آن می توان چندین برابر کشت در محیط آزاد، برداشت محصول سالم، مصرف بهینه آب و اشتغال افزایی مناسبی داشت.
وی افزود: تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی در استان و از جمله شهرستان حاجی آباد که رتبه نخست در احداث گلخانه ها دارد، در راستای صرفه جویی در مصرف آب بوده و جهاد کشاورزی نیز از توسعه چنین طرح هایی حمایت می کند.
ملکی تاکید کرد: برای رونق بخش کشاورزی با اصلاح ساختارها می توان کشاورزان را نسبت به کشت غرقابی و تولید محصولات کشاورزی سالم در گلخانه ها سوق داد.

** گلخانه ها خانه سبز تولید محصول سالم
حسین شاه نظری یکی از فعالان کشت گلخانه در شهرستان حاجی آباد نیز عنوان کرد: به دلیل خشکسالی های چندساله و کم آبی اقدام به راه اندازی 20هکتار محصول گلخانه ای شامل گوجه، فلفل و گل شاخه بریده در سرچاهان کرده ام.
وی افزود: در شرایط فعلی مشکلات کم آبی و هدر رفتن محصولات کشاورزی، محصول سالم خارج از گلخانه را نمی توان کشت و تولید کرد و درواقع گلخانه ها به عنوان خانه سبز و امنی برای تولید محصول سالم صادراتی محسوب می شوند.
شاه نظری، میزان تولید امسال گوجه فرنگی در گلخانه اش را افزودن بر 200تن اعلام کرد و بیان داشت: 3 هزار متر از گلخانه به تولید گل شاخه بریده که بازار فروش خوبی در تهران و اصفهان دارد، اختصاص یافته است.

** رونق اشتغال با توسعه گلخانه ها امکان پذیر است
مدیر مزرعه کشاورزی پلنگان و باوقار سرچاهان حاجی آباد نیز اظهار داشت: فار نخست احداث گلخانه را به رغم همه هزینه ها در راستای جلوگیری از هدررفت آب با ظرفیت 2 هکتار با کشت گوجه فرنگی شروع کردیم.
اسلام باوقار، ایجاد اشتغال پایدار، وجود آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیر، جلوگیری از هدررفت آب و کمک به کشت نوین را از اهداف کشت گلخانه ای در این منطقه سردسیری در استان هرمزگان برشمرد.
وی رونق اشتغال با توسعه گلخانه ها را امکان پذیر دانست و ادامه داد: با ایجاد این گلخانه درحال حاضر برای 22 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است و تا سه ماه دیگر 2 هکتار دیگر به ظرفیت گلخانه در حوزه کشت گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و خیارسبز اضافه خواهد شد.
باوقار ابراز کرد: هزینه ایجاد گلخانه به نسبت کشت عادی هم هزینه‌ بسیار بیشتر و هم ریسک‌ پذیری بالاتری دارد و اگر کار براستفاده از تکنولوژی ‌های نوین و بر مبنای علمی نباشد، موفق نخواهد بود.
وی بالا بودن هزینه اولیه احداث واحدهای گلخانه ‌ای را از مهمترین مشکلات پیش رو دانست و بیان کرد: ضعف سیستم بازاریابی محصولات کشاورزی در استان نیز از مسائل موجود است.
این فعال در حوزه کشت گلخانه ای بیان داشت: درحال حاضر سوخت گلخانه گازوئیلی بوده اما برای توسعه کشت و بهبود وضعیت تولید محصولات باکیفیت گازکشی از نیازهای جدی در این منطقه سردسیری است.

** گلخانه‌ های متروکه؛ اولویت های ستاد راهبردی گلخانه‌ های هرمزگان
استاندار هرمزگان در نخستین نشست ستاد راهبردی گلخانه های هرمزگان سال جاری نیز از راه اندازی 143هکتار کشت گلخانه ای با هدف توسعه کشت محصولات کشاورزی با مصرف کم آب در استان خبر داد و اظهار کرد: با توافق صورت گرفته با سازمان جهاد کشاورزی استان، باید تا شهریور ماه امسال 200 هکتار از زمین هرمزگان زیر کشت گلخانه ‌ای قرار گیرد.
فریدون همتی در این نشست فعال سازی گلخانه‌ های متروکه را یکی از اولویت های ستاد راهبردی گلخانه‌های هرمزگان دانست و تاکید کرد: به منظور تسریع در فرآیند صدور مجوز کشت گلخانه ای باید این روند از طریق ستاد راهبردی گلخانه‌ های استان پیگیری و در مدت یک هفته نتیجه از دستگاه های مربوطه گرفته و اعلام شود.
وی ابراز کرد: باید برنامه هایی به منظور سازگاری با کم آبی و در راستای ارتقای بهره برداری از عوامل تولید با محوریت توسعه گلخانه ای برای مقابله با کمبود آب در بخش کشاورزی استان تدوین و انجام شود.

** وام 6 درصدی احداث گلخانه پرداخت می شود
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه امسال در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار حوزه کشاورزی ایرنا نیز از اعطای وام 6 درصدی برای احداث گلخانه ها خبرداد و افزود: این تسهیلات دراجرای آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی وعشایری ازمحل منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است.
علی باقرزاده در این مصاحبه با اشاره به خشکسالی های مستمر درهرمزگان گفت: اجرای این برنامه کمک زیادی به صرفه جویی آب و دیگر نهاده های کشاورزی می کند.
به گفته وی، در اجرای ماده چهارم اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در خصوص تقسیم سهم بخش های هدف 45 درصد از منابع در نظر گرفته شده ( معادل ریالی یک میلیارد و 500میلیون دلار) به بخش کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان همچنین سهم پیش بینی شده از این منابع برای استان را حدود 3.5درصد اعلام کرده که با توجه به ارائه طرح های مصوب کارگروه استانی در صورت نیاز این رقم قابل افزایش است.
وسعت گلخانه های استان هرمزگان 205 هکتار با تولید سالانه 50 هزار تن محصول خارج از فصل است که این میزان طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان باید در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه های 10ساله به 5 هزارهکتار افزایش یابد.
هم اکنون 200هکتار طرح نیز در استان هرمزگان درنوبت دریافت تسهیلات بانکی ساخت سازه گلخانه ای قرار دارند.
به نظر می رسد در شرایط فعلی گلخانه ها را می توان به عنوان راهکاری نجات بخش منابع آب و رونق کشاورزی دانست اما برای سرعت بخشیدن به حرکت روبه جلوی اقتصاد کشاورزی هم بخش سرمایه گذار و هم دولت نسبت به اهمیت این موضوع با جدیت پای کار باشند.
اما آنچه هنوز جای سوال است بخصوص برای کشاورزان، نبود یا کمبود صنایع بسته بندی با کیفیت صادراتی به بازارهای هدف مشکلی است که هم چنان در مسیر کشت گلخانه ای هرمزگان وجود دارد و دولتمردان چه تدبیری برای آسان تر شدن فضای رقابت و عرضه محصولات باکیفیت به بازارهای داخلی و خارجی در این بخش اتخاذ کرده اند؟
9887/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.