به گزارش ایرنا، مرتضی دیلان روز شنبه در همایش شناخت بازارهای اقتصادی و سرمایه گذاری آفریقای جنوبی و کنیا در بندرعباس افزود: سال گذشته تمام کالاهای صادراتی ایران به کشور کنیا از طریق بندر شهید رجایی صورت گرفت و با توجه به این که هرمزگان ظرفیت همسایگی و دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، می تواند به نحو مناسب از این ظرفیت ها استفاده کند.
وی به روند صعودی نمودار صادرات ایران به کنیا در سال های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: در سال 93، میزان صادرات کالا از ایران به کنیا 54.5 میلیون دلار بود که سال گذشته با حمایت های سازمان توسعه تجارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت با احتساب طرح های خدمات فنی و مهندسی به 200 میلیون دلار رسید.
رایزن اقتصادی ایران در جمهوری کنیا اظهار کرد: بیشترین کالاهای صادراتی از ایران به کنیا قیر، خمیرهای غذایی، موم پارافین، لباس خانگی، بیسکویت و ماهی و بیشترین کالاهای وارداتی چای سیاه، کنستانتره ماهی های زنده زینتی و قهوه بوده است.
دیلان گفت: کشور کنیا به تمام محصولات تولیدی و صادراتی ایران نیاز دارد اما سهم ایران در این زمینه اندک است.
وی اضافه کرد: ایران در حوزه کالایی، خدماتی، گردشگری، فنی و مهندسی می تواند مهم ترین نقش را در کنیا ایفا کند و در راستای صادرات به این کشور گام بردارد.

**ایران در بانک های توسعه ای آفریقا عضو نیست
رایزن اقتصادی ایران در جمهوری کنیا ادامه داد: مهم ترین مشکل صادرات ایران به کنیا، نداشتن عضویت در بانک های توسعه ای از جمله توسعه آفریقایی، بحث روابط بانکی و کارگزاری، نداشتن شناخت فعالان اقتصادی 2 کشور از ظرفیت های اقتصادی یکدیگر، وجود نداشتن خط منظم کشتیرانی ایران و همکاری نکردن سازمان های استاندارد 2 کشور است.
وی از دیگر مشکلات صادرات ایران به این کشور را نبود معرفی کالاها و خدمات ایران در رسانه های گروهی کنیا، نبود اطلاع رسانی و ارائه آگاهی های لازم توسط صدا وسیما کشورمان مبنی بر معرفی ظرفیت برشمرد.

**زمینه های تجارت و کسب و کار در کشور کنیا
رایزن اقتصادی ایران در جمهوری کنیا در ادامه گفت: فرش ماشینی و موکت، منسوجات پارچه و پوشاک، موادغذایی (ماکارانی، خرما و عسل)، مواد پاک کننده و شوینده، کیف و کفش و محصولات چرمی، مواد پتروشیمی و مواد ساخته شده از پلاستیک، سیمان سفید و انواع در و پنجره از مهم ترین زمینه های کسب و کار و تجارت در کشور کنیا است.
وی گفت: لوازم خانگی، میلگرد و انواع آهن آلات، کامیون، ماشین آلات کشاورزی و راه سازی، چای، قهوه و انواع کنستانتره میوه، گل و محصولات گلخانه ای از دیگر کالاهایی است که می توان در این زمینه کسب و کار تجاری راه انداخت.
وی خاطرنشان کرد: کنیا فرصت سرمایه گذاری بالایی در زمینه کشت فرا سرزمینی و محصولات پایه کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل، زیر ساخت، تولید، ارتباطات، تاسیس شبکه توزیع ال پی جی، تاسیس بورس قیر و محصولات شیمیایی و پتروشیمی، انرژی، کشتارگاه صنعتی و فرآوری گوشت، تولید کنستانتره، پودر میوه و میوه خشک، داروسازی و ساخت مبلمان دارد.

**مرکز تجاری هرمزگان در کنیا راه اندازی شود
رایزن اقتصادی ایران در جمهوری کنیا، با توجه به این که هرمزگان استانی زرخیر است، گفت: نیاز است که برای این استان یک حرکت مسنجم و هدفمند در قالب یک شرکت مدیریت صادرات و مرکز تجاری استانی در کنیا راه اندازی کرد.
دیلان خطاب به فعالان اقتصادی و تجاری هرمزگان گفت: این استان در حوزه کاشی و سرامیک، قیر، صنایع غذایی، فرش ماشینی و شیشه در کنیا حضور فعال دارد اما برای دیده شدن باید حضوری مداوم در آن کشور داشته باشد.
این مسوول ابراز داشت: در سال 95 نمایشگاه اختصاصی توانمندهای کالایی ایران در کنیا برگزار شد که از محل این نمایشگاه کاشی و سرامیک، فرش ماشینی، شیرین و شکلات ایران در آن کشور راه افتاد و برای 5 تا 6 شرکت های ایرانی مثمر ثمر بود.
وی با اشاره به این که کنیا بین 10 تا 15 اتاق و بیش از 4 هزار متر مربع فضای خالی نمایشگاهی دارد، گفت: کنیا کشوری نیست که تنها وارد کننده را معرفی کند، چرا که آن ها تجارهای خوبی نیستند و هر کس بخواهد موفق باشد باید در آن جا حضور کاری فعال داشته باشد.
این مسوول گفت: هرمزگان جزو معدود استان های ایران است که همدلی و همکاری خوبی بین بخش خصوصی (اتاق بازرگانی) و بخش دولتی(سازمان صنعت، معدن و تجارت) آن وجود دارد که می توان از این ظرفیت ها به خوبی بهره برد.
کنیا به عنوان دروازه ورود به شرق آفریقا همواره برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان دروازه ورودی به کشورهای حوزه CIS و سایر کشورهای منطقه یک شریک تجاری مطمئن و بازاری مناسب برای فعالیت های تجاری و اقتصادی بوده است.
7195/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.