احمد علی پناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب بهای تعیین شده توسط سازمان آب و برق خوزستان طبق قانون و محاسبات فرمولی، معادل پنج درصد ارزش محصول تولید شده برای پرورش دهندگان ماهی است درحالی که قانون محاسبه آب بها برای پرورش دهندگان ماهی در خرمشهر که از آب رودخانه با کیفیت پایین بهره مند هستند باید یک درصد محاسبه شود.
وی با بیان اینکه در قانون تعیین آب بها، کیفیت آب در نظر گرفته نشده، گفت: سازمان آب و برق خوزستان باید نسبت به اصلاح قانون تعیین آب بها برای پرورش دهندگان ماهی تجدید نظر کند.
وی اظهارکرد:با توجه به اینکه خرمشهر فاصله زیادی از سدهای بالادست دارد و آب رهاسازی شده از چند شهرستان عبور می کند، کیفیت لازم را ندارد بنابر این پرورش دهندگان خرمشهر باید یک درصد ارزش محصول برای آب بها پرداخت کنند.
علی پناه افزود: علاوه بر این آب رودخانه اروند تحت تاثیر جزر و مد از شوری بالایی برخوردار است و تا چند کیلومتری داخل رودخانه کارون پیشروی دارد و این امر باعث پایین آمدن کیفیت آب مزارع پرورش ماهی شده و میزان تولید ماهی را کاهش می دهد.
وی گفت: امسال با توجه به کمبود بارندگی و پایین بودن دبی رودخانه شوری آب افزایش خواهد داشت و باید نسبت به وضعیت تولید و اشتغال پرورش دهندگان تمهیدات لازم دیده شود.
مدیر عامل اتحادیه آبزیان خرمشهر نیز ادعا کرد:بیش از 100 شرکت تعاونی پرورش آبزیان خرمشهر به دلیل هزینه سنگین آب بهای استخرهای پرورش ماهی و دیگر هزینه ها، برای سال 97 اعلام تعطیلی کرده اند.
احمد شریفات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مجموع شرکت های تعاونی پرورش ماهی مجمتع پرورشی ماهی شهید احمدیان خرمشهر را 143 شرکت عنوان کرد و افزود: در این مجتمع 55 شرکت تعاونی در گام نخست و 88 شرکت در گام دوم مشغول به تولید پرورش ماهی گرمابی هستند.
وی، هزینه آب بها برای هر مرحله از پرورش ماهی درمزارع بین 16 تا 20 هکتاری را 200 تا 240 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: علاوه بر هزینه های جانبی همچون خوراک آبزیان، برق و دستمزد کارگران، هزینه آب بها برای هر هکتار از مزارع پرورش ماهی هشت میلیون ریال است که این هزینه ها برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست.
وی اظهارکرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه بهبود مستمر کسب و کار و بر اساس ماده یک و 2 ، دولت موظف است برای هرگونه قیمت گذاری و یا تعرفه از اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی برای یافتن راهکار مناسب اقدام کند که متاسفانه سازمان آب و برق خوزستان بر خلاف مصوبات ، نرخ توزیع آب را بدون در نظر گرفتن حق تولید کننده افزایش می دهد.
مدیر عامل اتحادیه آبزیان خرمشهر اظهار کرد:طبق بند الف قانون توزیع عادلانه آب در مواردی که استحصال آب به وسیله دولت انجام می گیرد باید تنظیم شده در اختیار مصرف کننده قرار دهد و نرخ آب بها را با در نظر گرفتن هزینه جاری از قبیل مدیریت، نگهداری، بهره برداری و هزینه استهلاک تاسیسات با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر منطقه تعیین و از مصرف کننده وصول کند.
وی با اشاره به سرمایه گذار خصوصی در این بخش گفت: زمانی که استحصال توسط دولت صورت نمی گیرد و تولید کننده به صورت سنتی آب برداشت می کند باید به میزان یک درصد نرخ آب بها پرداخت کند.
شریفات با اشاره به ماده 58 قانون که عنوان شده رودخانه کارون دارای سد است و باید از پرورش دهندگان ماهی پنج درصد حق آب بها دریافت شود افزود: مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر در پایین دست رودخانه کارون با فاصله بسیار زیاد از سدها قراردارد که آبهای پایین دستی متاثر از 23 نقطه تخلیه فاضلاب رودخانه کارون بوده و این امر باعث کاهش تولید شده است.
وی جزر و مد اروند رود و شرایط هیدرولوژی حاکم بر منطقه را دلیلی دیگر بر افت محصول دانست و گفت: در 20 کیلومتر بالای رودخانه اروند شاهد آب شور بالای چهارهزار میکروموس (شوری آب)هستیم که آب استخرهای پرورشی را شور ،و موجب افت محصول می شود.
وی نرخ آب ‌بها برای تولیدکنندگان در خرمشهر را با دیگر مناطق خوزستان متفاوت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط هیدرولوژی حاکم بر منطقه و تاثیرات جزر و مدی و طبق موافقت اصولی برداشت آب در سال 1376 اداره کل امور آب خوزستان در رابطه با تامین آب مورد نیاز طرح پرورش ماهی، نرخ آب بها ‌باید متفاوت با دیگر مناطق کشور باشد.
شریفات همچنین افزود: نرخ هر کیلوگرم ماهی پرورشی برای صادرات به عراق از یک دلار به 30 سنت رسیده که موجب شده تولیدکنندگان اقدام به صادرات نکنند و این امر تولید کنندگان را دلسرد کرده است.
مدیرعامل اتحادیه آبزیان خرمشهر میزان صادرات ماهی پرورشی به عراق را در پارسال 50 هزار تن و به ارزش 25 میلیون دلار بیان کرد.
وی ادامه داد:پارسال روزانه بیش از 30 کامیون چهار تنی حامل ماهی پرورشی به کشور عراق صادر می شد، این درحالی است که امسال این رقم به سه تا چهار کامیون رسیده است.
شریفات گفت: به دلیل هماهنگ نبودن مسئولان به ویژه امور آب خوزستان، بازار ماهی عراق را تحویل رقبای خود داده ایم.
مدیرعامل اتحادیه آبزیان خرمشهر، نبود ایستگاه پمپاژ برای دفع پساب استخرهای پرورش ماهی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان ماهی دانست و گفت: هم اکنون طرح انتقال پساب ها از طریق کانال شیردم رودخانه کارون به سمت جاده آبادان که منتهی به خلیج فارس است متوقف شده است.
شریفات ادامه داد: طرح احداث سیفون در رودخانه کارون در تعهد شرکت نفت بوده که شرکت نفت تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده و این طرح متوقف مانده که باعث پیشروی مجموعه ای از پساب های نیشکر و استخرهای پرورش ماهی به زمین های کشاورزی شده است.
به گزارش ایرنا مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر با سه هزار هکتار زمین در فاصله 15 کیلومتری خرمشهر واقع شده است.
مجتمع پرورش ماهی شهیداحمدیان خرمشهر از سال 1377 در مرحله نخست با 55 شرکت تعاونی آبزی پروری و مرحله دوم در سال 1395 با 88 شرکت تعاونی به تولید انواع ماهی پرورشی از نوع ˈفیتوفاگ ، کپور ، آمور، بیگهد و بنی با اشتغالزایی بیش از یکهزار نفر فعالیت خود را آغاز کرد.
7100/7165 / 6037/
خبرنگار: کمیله حجازی** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.