مرتضی بخرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 22 میلیارد و 946 میلیون ریال زکات جمع آوری شده برای جهیزیه نیازمندان و 212 میلیون و 100 میلیون ریال برای دارو و درمان هزینه شد.
وی ادامه داد: همچنین 257 میلیون و 690 هزار ریال امور تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، 3 میلیارد و 152 میلیون ریال ساخت و تعمیر مسکن و 44 میلیارد و 566 میلیون ریال نیازهای اساسی خانوارها هزینه شده است.
وی بیان داشت: 8 درصد از زکات جمع آوری شده در هرمزگان نیز صرف طرح های عام المنفعه از جمله ساخت مسجد، خانه عالم، خانه بهداشت، غسالخانه و سرویس بهداشتی در روستاها شده است.
رییس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان اظهار کرد: مجموع زکات پرداختی هرمزگان در سال 96 نسبت به سال 95 نیز 143 درصد افزایش یافته است.
وی بیان داشت: 46 میلیارد و 793 میلیون ریال از زکات جمع آوری شده هرمزگان مستحبی،40 میلیارد ریال زکات فطره و 770 میلیون ریال زکات واجب بوده است.
بخرد گفت: بیشترین زکات جمع آوری شده مربوط به شهرستان های بندرلنگه با 14 میلیارد ریال، رودان با 13 میلیارد و 500 میلیون ریال و پارسیان 8 میلیارد و 900 میلیون ریال است.
وی یاد آور شد: پرداخت زکات موجب پاک شدن مال می شود و منفعت بسیاری برای شخص پرداخت کننده دارد.
این مسوول اظهار کرد: امامان جمعه و جماعت، هیات های مذهبی، روحانیان و اهالی رسانه می توانند بهترین مبلغ در احیای زکات و خمس باشند و مردم را تشویق به پرداخت این فریضه واجب کنند.
برابر قول فقیهان زکات بر 9 چیز از جمله گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند واجب است و یکی از واجبات مالی و عبادی بوده که در نظام اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.
گفته شده اگر زکات اموال مطابق آنچه که در فقه اسلامی آمده مورد عمل قرار گیرد و به مرحله اجرا درآید، بیشتر کمبودهای اقتصادی، فاصله های طبقاتی و نیازهای مستمندان برطرف می‏شود و در جامعه اسلامی، عدالت اجتماعی به پا خواهد شد.
شورای زکات از سال 85 در هرمزگان کلید خورد و از سال 90 نیز به صورت قانونی کار خود را آغاز کرد.
7195/ 6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.