مهدی عباسپور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، پیش بینی کرد: امسال حدود 2 تن محصول کلزا از هر هکتار زمین در حاجی آباد برداشت شود.
وی افزود: محصول کلزا از ابتدای آبان تا اخر آذرماه کشت می‌ شود و زمان برداشت آن نیز از نیمه دوم فروردین شروع و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.
مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد، مهم ترین رقم های کشت شده در این منطقه را هایولا 401 عنوان کرد و بیان داشت: این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی، مستعد تولید دانه های روغنی در استان هرمزگان است.
عباسپور گفت: هرمزگان بعد از استان‌ های مازندران، قم و خوزستان جزو 4استان برتر تولید کلزا در کشور است.
وی ادامه داد: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه های آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتیین است و خارج شدن از وابستگی به خارج کشور در تامین دانه های روغنی اهمیت کشت آن را در اجرای سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی روشن می کند.
مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد ابراز کرد: برای تولید پایدار گندم، کشت دانه روغنی کلزا ضروری است، زیرا در تناوب با گندم باعث تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری ها، استفاده بهینه از آب و افزایش تولید گندم می شود.
کلزا از دانه‌ های روغنی مهمی است که بعلت داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده، بدون کلسترول کیفیت تغذیه ‌ای بالایی دارد و در صورت آمادسازی مطلوب بستر کشت، بهترین میزان بذر مصرفی در 'زراعت کلزا 4 کیلوگرم'در هکتار است.
کشت کلزا در زمین بسیار شور و ماندابی موفقیت آمیز نیست و برای جهت کشت در زمین مستعد ماندابی بهتر است کلزا به صورت جوی و پشته ای کشت شود.
پروتیین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌ شود.
طبق اعلام نظر اداره هواشناسی کشاورزی کشورآخرین تاریخ کشت کلزا در سال زراعی 96-97 در استان هرمزگان در شهرستان های حاجی آباد، بندرعباس، سردشت بشاگرد، رودان، میناب و جاسک تا 20 آبان بوده است.
امسال نیز در نیمه دوم فروردین ماه محصول کلزا، نیمه اردیبهشت، سیب زمینی و اواخر خرداد نیز محصول گندم از زمین های کشاورزی استان هرمزگان برداشت می شود.
شهرستان حاجی آباد یکی از قطب های مهم کشاورزی در تولید گندم، ذرت، جو و کلزا در170کیلومتری شمال بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است.
9887/ 6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.