به گزارش ایرنا، مردم ایران زمین در دوره های مختلف تاریخی، نوروز را جشن آفرینش، آغاز هستی و زایش می پنداشتند و پایان آن را روز 13 فروردین برشمردند و به منظور پایداری دنیا این روز را شادی می کنند.
چندسالی است که 13 فروردین در تقویم کشور به نام روز طبیعت نام گرفته و در این روز ایرانیان با رفتن به طبیعت و دوستی با محیط زیست، نوروز را بدرقه می کنند و طبیعت نیز میزبان مردمی می شود که به نیکی نوروز را پاس داشتند و فرا رسیدن بهار را جشن گرفتند.
سیزده ‌بد‌ر یا جشن بدرقه نوروز از آیین ‌های جشن های ملی و باستانی مشترکی است که تمامی اقوام ایرانی در سیزدهمین روز از فصل بهار اجرا می ‌کنند.
در ایران قدیم می پنداشتند عمر زمین 12 هزار سال است و سال سیزدهم همه چیز از بین خواهد رفت، بنابراین چون آن روز می پنداشتند که دنیا بهم می خورد به طبیعت می رفتند تا در فضای آزاد باشند و طاق ها روی سرشان خراب نشود.
پیشینیان سیزده بدر را روزی برای ستایش، دعا و طلب باران فراوان در سال پیش رو و گرامیداشت پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن می دانستند.
خوردن غذا در دشت و صحرا، به آب افکندن سبزه های تازه، گره زدن سبزه برای باز شدن بخت به عنوان نشانه ای برای بخت دختران و پسران و پیوند ازدواج بخشی از اعتقاد مردم در روز 13 فروردین شده که برخی از این آداب و رسوم همچنان در شهرهای مختلف ایران مشترک است.
در این میان آیین‌ هایی وجود دارد که خاص هر منطقه است و خانواده‌ ها در شهرهای مختلف کشور غذاهای خاص منطقه خود را طبخ و تفریحات خاص خود را اجرا می ‌کنند که در استان هرمزگان نیز مردم این روز را به شیوه های مختلف در کنار یکدیگر می گذرانند.
با مطالعه پیشینه سیزده بدر از نقل و قول های مردمان کهنسال میناب، سیزده بدر امروزی نیز تنها نامی از یک جشن کهن را برخود داشته و هیچ شباهتی به آیین کهن و یادگار نیاکان ما ندارد.
پختن غذای قلیه ماهی که تشکیل شده از ماهی تازه شامل هوور، سنگسر، شوریده، شیر، پیاز وسیر، سبزهای معطر مانند گشنیز و شنبلیله، گوجه ، تمرهندی و فلفل کوبیده قرمز، از آن رسم هایی است که بیشتر در میان جنوبی ها مرسوم بوده و مردم بیشتر شهرهای مختلف هرمزگان در روز سیزده‌ بدر نهارشان با خوردن قلیه ماهی در دامان طبیعت لذت بخش می کنند.
به جز قلیه ماهی پخت انواع پلوماهی نیز به دلیل حمل پخت سریع تر و حمل آن در فضای طبیعت از دیگر غذاهایی مورد علاقه مردم هرمزگان در روز 13 بدر به همراه ترشی های بندری است.
روز 13 فروردین ماه افرادی نیز روز طبیعت را به بهشت زهرا می روند تا در کنار درگذشتگان خود با خواندن قرآن و دعا این روز را بدر کنند.
امروز دوشنبه طبیعت میزبان مردم خونگر می شود که پایان عید نوروز را جشن گرفته اند و آمده اند تا در روزی که به نام طبیعت است همچون نیاکانشان خاطره ای ماندگار از سیزده بدر داشته باشند.
فروردین ماه در تقویم کشورمان به روز طبیعت اختصاص داده شده و انتظار است در این روز رفتارمان با طبیعت بهتر از پیش باشد.
9887/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.