در جریان سفر دکتر روحانی، معاونان وی و 13 وزیر به هرمزگان، 200 میلیارد ریال اعتبار به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان برای فراهم کردن زیرساخت های گردشگری در این استان اختصاص یافت.
این بودجه برای امور زیربنایی و احیای آثار تاریخی در معرض خطر تخریب، تقویت و ایجاد مکانهای تفریحی ، تورهای مسافری و سالن ها با موافقت میراث فرهنگی هزینه می شود.
همچنین زمینه برای تقویت سایر بخش های گردشگری از قبیل تشویق سرمایه گذاران به مسائل مربوط به گردشگری در زمینه ساخت هتل، مهمانپذیر و بوم گردی توسط بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات از سوی دولت دیده شده است.
این نکته را هم باید یادآور شد که مصوبه جدید دولت در خصوص پرداخت تسهیلات به منظور تقویت زیرساخت های گردشگری منطقه می تواند ضمن رونق بخشی به معیشت مردم منطقه، مکانی مناسب را برای حضور هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند.
فراهم کردن زیر ساخت های تفریحی و گردشگری دریایی مانند غواصی، موج سواری ، جت اسکی، ماهیگیری در آبهای عمیق و تماشای اکواریم دریایی همواره مورد استقبال گردشگران است .
در این روزها بوم گردی و استفاده از خانه کاشانه در سطح شهرها و روستاهای هرمزگان هم در جهت کمک به مسافران رونق گرفته و در برخی از مناطق از جمله در بندر کنگ و مسیرهای بین راهی بندرعباس به میناب و بندرعباس به حاجی آباد این زمینه فراهم شده است.
درحال حاضر جزیره هنگام قشم، زیارتگاه سید سلطان محمد (ع) و دشت نازدشت رودان، سیاهو بندرعباس، پوراف جاسک، ساحلی پارسیان و یکی از مناطق بندر لنگه به عنوان 7 منطقه گردشگری در استان هرمزگان تعیین شده است.
علاوه بر شهرهای ساحلی، جزیره های مرجانی و بی نظیر هرمز، کیش، قشم، لارک، هنگام ، فارور، بنی فارور، سیری و لاوان در وسط آبهای خلیج فارس واقع شده که مثل ناوهای ثابت و به عنوان سرزمین پر افتخار جمهوری اسلامی خودنمایی می کنند.
جنگل رویایی حرا در حد فاصل بندر پهل خمیر و جزیره قشم یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی در داخل دریا بوده که مردم برای دیدن این جنگل ها و تفریح در کنار آنها وقت می گذارند.
از خواص اصلی این جنگل ها رشد و نمو در آب شور دریا و بر اثر جزر و مد دریا در آب پیدا و پنهان می شوند و محلی برای تکثیر آبزیان از جمله لارو ماهی و میگو می باشد.
این ذخیره گاه طبیعی تنها در 2 نقطه هرمزگان حد فاصل بندرپهل خمیر و قشم و خورآذینی سیریک وجود دارد که از مناطق حفاظت محیط زیست کشور محسوب می شوند.
در این فصل همچنین فرصت خوبی برای بهره مندی از جاذبه های طبیعی دیگر مانند چشمه های گرم آب درمانی هرمزگان بویژه آب گرم گنو، خورگو و بندرخمیر است که بیشتر گرشگران از این بخش مهم بهره مند می شوند.
وجود باغ ها، نخلستانها و کشت زارهای کشاورزی که این روزها فصل گل دهی و گرده افشانی آنهاست باز فرصت خوبی برای مشاهده و استشمام بوی گل های رنگارنگ و استراحت در کنار این موهبت الهی می باشد.
یکی دیگر از جاذبه های طبیعی بافت سنتی شهرهای هرمزگان از جمله بندرخمیر و برخی از مناطق بندرلنگه بوده که به عروس دریایی ایران و شهر بادگیرها معروف است.
دیدن جاذبه دیگر هرمزگان مثل مسجد و حمام گله داری در بندرعباس ، خانه فکری در بندرلنگه، شهر تاریخی کنگ، قلعه پرتغالیها در هرمز، حمام و قلعه تاریخی فین، آبشار تزرج حاجی آباد، کوه های گنو، هماگ ونیان و دهها جاذبه طبیعی دیگر در هرمزگان برای گردشگران فرصتی خوبی است.
صنایع دستی مثل حصیر، تور، ساخت انواع صنایع دستی با صدف های دریایی، انواع کوزه و جهله (آبخوری)، انواع لباس های محلی، بادبزن به عنوان سوغات این استان مسافران می توانند تهیه کنند.
یکی دیگر از جاذبه های این استان تنوع محصولات غذایی بویژه آبزیان از جمله پخت انواع ماهی و میگو و غذاهای سنتی و محلی بوده که مسافران در طول سفر سعی می کنند از غذاهای دریایی استفاده کنند.
از سوی دیگر آیین های سنتی و محلی و جشن و شادی مردم نظیر مراسم حنا بندان، عروسی ها و پخت انواع غذاهای محلی مورد اقبال گردشگران نوروزی است و می تواند اوقات فراغت آنان را پر کند.
کمتر استانی در کشور هست که 14 جزیره اعم از محیط زیستی، مسکونی، تجاری و نفتی در خود جای داده و بتواند خیل عظیم از مردم را در این مناطق جای دهد و مشتاقان سفر به این مناطق داشته باشد.
هرمزگان از هر چهار مولفه حمل و نقل شامل هوایی، دریایی، زمینی(اتوبوس، سواری و کامیون) و راه آهن برخوردار است، لذا مسافران از هر طریقی که بخواهند به این استان سفر کنند زیرساخت آن فراهم است.
استان هرمزگان بواسطه ساحلی بودن و در امداد آبهای خلیج فارس و دریای عمان از جمله 32 بندر فعال شامل بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کیش، قشم، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک است که به اسکله های تجاری و صیادی برای تخلیه و بارگیری کالا و جابه جایی مسافر معروف هستند.
از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه امسال 17 میلیون و 401 هزار و 456 نفر سفر دریایی در بندرهای 15 گانه بندرعباس، شهید باهنر، قشم، هرمز، بندرلنگه، پهل، لافت، کیش، چارک، شهید ذاکری، بهمن، آفتاب، سیریک، ابوموسی و جاسک بوسیله 45 فروند شناور مسافری صورت گرفته است.
برای سفر به جزیره های هرمز، هنگام، لارک و درگهان قشم مسافران از بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس معروف به اسکله شهر بصورت رفت و برگشت استفاده می کنند.
پایانه مسافری بین المللی بندرشهید باهنر هم علاوه بار و مسافر در زمینه جابجایی خودرو بوسیله لندینگ کرافت (شناور حمل خودرو) فعالیت دارد و مسافران و گردشگران می توانند با خودرو به قشم سفر کنند.
همچنین در غرب هرمزگان ظرفیت ایجاد شده در بندرلنگه، بندر آفتاب و بندر چارک و ابوموسی برای مسافر و جابجایی خودرو موجب شده از این اسکله ها با خودرو به کیش سفر کنند.
امنیت شهرها، روستاها و جاده ها که توسط ماموران انتظامی و پلیس راهور تامین شده را هم نباید فراموش کرد که مردم و مسافران در طول سال به خصوص در عید نوروز از آن بهره مند هستند.
آنچه که از کلام مسئولان هرمزگان برمی آید نوروز 97 هم به مراتب بهتر از سالهای قبل برای حفظ ایمنی سفرهای دریایی تدارک دیده شده است تا مسافران با خیالی آسوده به سفرهای دریایی بپردازند.
6048
*خبرنگار مرکز هرمزگان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.