به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی عصر شنبه در جریان بازدید ائمه جمعه استان از روند احداث آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی بندرعباس اظهار داشت: مسئولان باید در نظر داشته باشند که این استان با توجه به ظرفیت های ویژه آن ارزش سرمایه گذاری برای رفع مشکل کم آبی دارد.
امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: بعد از سال ها، سرانجام مشکل کم آبی هرمزگان به گوش مسئولان وزارت نیرو رسید و با اجرای طرح آب شیرین کن ، مردم بندرعباس را به آرزوی چندین ساله خود رساندند تا بتوانند آبی سالم تر و با کیفیت تر داشته باشند.
آیت الله نعیم آبادی با تاکید بر شناخت ظرفیت های استان به منظور رفع مشکل کم آبی نقاط مختلف استان، گفت: یکی از بهترین ظرفیت ها سد جگین جاسک است که هم اکنون استفاده درستی از آن نمی شود.
به گزارش ایرنا، استان هرمزگان واقع در جنوب ایران، از جمله استان های درگیر با بحران کم آبی، هشت تا 9 ماه از سال دارای هوای گرم و طاقت فرسا بوده و تنها سه ماه پایانی سال هوایی بهاری و نسبتا مطلوب دارد که این گرمای طولانی موجب تداوم خشکسالی شده است.
بیش از 18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.
حداقل نیاز آبی روزانه استان هرمزگان چهار هزار و 100 لیتر و میزان تولید فعلی سه هزار و 200 لیتر بر ثانیه است که 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد و بیش از 18 سال خشکسالی در این استان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های آن با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه باشند.
میناب یکی از شهرستان های استان هرمزگان است که از لحاظ جغرافیایی در منطقه شرق استان قرار گرفته و دشت میناب در این شهرستان دارای 653کیلومتر مربع وسعت است که 339 کیلومتر مربع دشت و 271 کیلومتر مربع وسعت آبخوان است.
جلگه میناب یکی از حاصل خیزترین جلگه های کشور است که درختان خرما و مرکبات زیادی دارد و یا بهتر است بگوییم داشته است ؛ اما امروزه در معرض تهدید پدیده فرونشست قرار دارد که در پی فرونشت در جلگه میناب نه تنها باغ های خرما و مرکبات مرغوب منطقه در حال نابودی است بلکه دشت های پیرامونی و فراتر از آن منطقه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
شواهد نشان می دهد در برخی از نقاط ، فرونشست تا عمق 10 متر در زمین دیده می شود که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد زیرا اگر این پدیده در منطقه توسعه یابد قطعا خسارات زیادی به همراه خواهد داشت.
7198/2094

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.