به گزارش ایرنا، امین قصمی عصر شنبه در جریان بازدید ائمه جمعه هرمزگان از آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی بندرعباس اظهار داشت: با تکمیل این طرح تا پایان سال 98 ، برداشت از سد شمیل و نیان و استقلال میناب هم جهت تامین آب شرب بندرعباس به حداقل ممکن می رسد.
وی با بیان اینکه مرحله اول این طرح تا تابستان 97 وارد مدار می شود، افزود: هم اکنون مرحله اول این طرح با ظرفیت 20 هزار مترمکعب در شبانه روز و با پیشرفت فیزیکی 96 درصد در حال اجراست.
قصمی اعتبارهزینه شده مرحله اول این طرح را حدود دو هزار میلیارد ریال و اعتبار کل طرح با ظرفیت نهایی یکصدهزار متر مکعب را 9 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان خاطرنشان کرد: با تکمیل این طرح، 40 درصد نیاز آبی شهر بندرعباس (یک هزار و150 لیتر بر ثانیه) از طریق آب شیرین کن تامین خواهد شد.
قصمی اظهار کرد: هم اکنون 90 درصد پروژه های آب شیرین کن کشور در این استان در حال اجرا و بهره برداری است.
وی بیان داشت: ظرفیت تولید سامانه های نمک زدایی (آبشیرین کن) از آب دریا در هرمزگان از 12 میلیون متر مکعب تولید سالانه در سال 92 به 15 میلیون مترمکعب در سال 96 افزایش یافته است..
به گزارش ایرنا، استان هرمزگان واقع در جنوب ایران، از جمله استان های درگیر با بحران کم آبی، هشت تا 9 ماه از سال دارای هوای گرم و طاقت فرسا بوده و تنها سه ماه پایانی سال هوایی بهاری و نسبتا مطلوب دارد که این گرمای طولانی موجب تداوم خشکسالی شده است.
بیش از 18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.
حداقل نیاز آبی روزانه استان هرمزگان چهار هزار و 100 لیتر و میزان تولید فعلی سه هزار و 200 لیتر بر ثانیه است که 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد و بیش از 18 سال خشکسالی در این استان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های آن با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه باشند.
یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد زیرا این سد بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
با پر رنگ شدن این بحران، از 6 سال پیش سد های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب و آب سد استقلال برای مصرف شرب به شهرهای بندرعباس و بندر خمیر اختصاص یافت.
اما با این حال به دلیل کاهش میزان بارندگی و افزایش شدت خشکسالی در هرمزگان، سد استقلال میناب هم اکنون با چالش های بسیاری برای تامین آب منطقه های مذکور روبه رو است.
میناب یکی از شهرستان های استان هرمزگان است که از لحاظ جغرافیایی در منطقه شرق استان قرار گرفته و دشت میناب در این شهرستان دارای 653کیلومتر مربع وسعت است که 339 کیلومتر مربع دشت و 271 کیلومتر مربع وسعت آبخوان است.
جلگه میناب یکی از حاصل خیزترین جلگه های کشور است که درختان خرما و مرکبات زیادی دارد و یا بهتر است بگوییم داشته است ؛ اما امروزه در معرض تهدید پدیده فرونشست قرار دارد که در پی فرونشت در جلگه میناب نه تنها باغ های خرما و مرکبات مرغوب منطقه در حال نابودی است بلکه دشت های پیرامونی و فراتر از آن منطقه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
شواهد نشان می دهد در برخی از نقاط ، فرونشست تا عمق 10 متر در زمین دیده می شود که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد زیرا اگر این پدیده در منطقه توسعه یابد قطعا خسارات زیادی به همراه خواهد داشت.
7198/2094

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.