به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حمید محمدی عصرچهارشنبه در پانزدهمین نشست معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمانهای مناطق آزاد صنعتی و تجاری کشور در کیش افزود: مناطق آزاد در کشور برای گشودن فصل جدید و ابعاد نوینی از فرصت های ارتباط گیری و تعاملات بین المللی در اقتصاد و تجارت شکل گرفته است.
وی اظهار کرد: در کنار این فرصت مهمترین آسیب نیز جایگزینی و غلبه راهبرد واردات به جای صادرات در این مناطق بوده است که موجب لطمه جدی به کارگاه ها و صنایع کوچک کشور شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به حجم فعال سازی مناطق آزاد تجاری و صنعتی در دهه اخیر به نظر می رسد درکنار ویژگی های بسیار مثبت این مناطق در چرخه اقتصادی کشور باید بیش از پیش به آثار منفی این مناطق در بعد فرهنگی و اقتصادی نیز توجه کرد.
محمدی افزود: بی توجهی به مقوله فرهنگ در این مناطق موجب شکل گیری آسیب های فرهنگی و اجتماعی بر فرهنگ بومی مناطق و نیز هجمه های فرهنگی به فرهنگ داخلی کشور خواهد شد.
وی تصریح کرد: مناطق آزاد نماد توجه و الزام به اصل اقتصاد درون زا و برون گرا در کشور است، از این رو باید این اصل را در نظام کلان مدیریت این مناطق به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی به شمار آورد و از طرفی رکنی از ارکان راهبردی اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: شناخت نیازهای مصرف در جهان و هدایت تولید کنندگان داخلی به تولید این نیازها باید راهبرد صادرات باشد. .
حجت الاسلام محمدی بیان کرد: بر این اساس اگر تسهیلات و معافیت های لازم در مناطق آزاد در اختیار صادرات محصولات ایرانی قرار گیرد به منزله توزیع عادلانه این تسهیلات در زنجیره عظیم تولید ایرانی و ایجاد زنجیره ملی ارزش ایرانی است.
وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی در بستر توسعه فرهنگی شکل می گیرد افزود: گسترش فعالیت ها و خدمات فرهنگی در این مناطق برای ساکنان و بومیان و ایجاد بخش ها و مناطق خاص صنایع و اقتصاد فرهنگی با رویکرد ملی و بین المللی، در راستای توسعه فرهنگی مناطق آزاد ضروری است.
محمدی با تاکید بر ضرورت تدوین پیوست فرهنگی طرح های اقتصادی ، بازرگانی و صنعتی در مناطق آزاد افزود: کمترین فایده این فرهنگ سازی شکل گیری بستر فعالیت سالم اقتصادی در این مناطق و کنترل پدیده های زشت اجتماعی و فرهنگی نظیر قاچاق ، رشوه، تقلب، سوء استفاده ، رانت خواری ، تملق و قانون گریزی است .
وی اظهار کرد: چنانچه نتوان از این فرصت ها به درستی استفاده کرد تهدیدات فرهنگی نظیر تضعیف فرهنگ بومی و ملی ، تغییر سبک زندگی به مدل های بیگانه و جایگزینی تشتت فرهنگی به جای تنوع فرهنگی در پی خواهد داشت.
حجت الاسلام محمدی گفت: پیوست فرهنگی بر صنایع و محصولات وارداتی و نیز صادرات می تواند عوارض منفی واردات را به حداقل و نیز بخشی از صادرات را تقلیل و یا افزایش دهد و از منظر راهبردی فعالیت فرهنگی و مدیران فرهنگی این مناطق نقشی واسط میان مدیریت کلان فرهنگی کشور با مدیریت فرهنگی این مناطق را ایفا می کنند .
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.
جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.
6993 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.