حسین شرفی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: روستا‌های سَدیج، گابریک، سُورَک و دهستان جاسک کهنه از مناطق مهم کشت تنباکو درجاسک است.
وی ادامه داد: میزان برداشت تنباکو ازهرهکتار سطح زیرکشت را بیش از 2 تن است وپیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت 500 تن تنباکو برداشت شود.
وی اظهار داشت: تنباکو در اوایل مرداد ماه در خزانه کشت و در مهرماه به زمین اصلی منتقل می ‌شود و تا نیمه اول اردیبهشت ماه ادامه می ‌یابد.
شرفی گفت: با توجه به جنس و نوع خاک و آب، کشت محصول تنباکو در منطقه اقتصادی و مقرون به صرفه است و محصول تولیدی آن علاوه به بازار بندرعباس، بشکرد، سیریک به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
تنباکو یا توتون گیاهی با برگ‌های پهن است که در اصل در آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌ کرد و امروزه در سراسر جهان کشت می‌شود.
نام تنباکو به برگ‌های خشک و بریده شدهٔ این گیاه هم گفته می‌شود، مصرف اصلی این گیاه تدخین دود حاصل از سوزاندن برگ‌های خشک آن است که دارای نیکوتین است.
این کار با پیچیدن آن در کاغذ یا پیچیدن برگ‌های برش نخوردهٔ آن به صورت سیگار یا سیگار برگ یا ریختن آنها در سر قلیان و تدخین (کشیدن) آنها انجام می‌شود.
این گیاه به طور معمول پانزده تا بیست و پنج سانتیمتر رشد می‌ کنند، برگ‌های آن بزرگ و پهن بوده و حدود نیم متر ارتفاع دارند که دارای شیرهٔ چسبنده‌ای است.
برپایه همین گزارش آلکالوید نیکوتین بطورمعمول به عنوان جزو اصلی تنباکو شناخته می‌شود، امّا نیکوتین خود به تنهایی اعتیادآور نیست.
به نظر می‌ رسد که واکنش بین بتا کربولین‌ها و نیکوتین عامل بیشتر خواصّ اعتیادآور مصرف تنباکو است.
تأثیرات زیان آور تنباکو حاصل از هزاران ترکیب مختلف موجود در دود آن مانند پولیسیکلیک آروماتیک هیدرو کربن (مثل بنزپیرن)، فرمالدهید، کادمیم، نیکل، آرسنیک، نیتروسامین‌های مخصوص تنباکو (TSNAs)، فنول‌ها و بسیاری دیگر است.
شهرستان جاسک با 58 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7199 /6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.