به گزارش ایرنا، چند روزی است که اوضاع بازار خرید و فروش محصول بادمجان در شهرستان رودان به واسطه حضور پر رنگ دلال ها و ضعف مدیریت متولیان آشفته شده است.
شماری از کشاورزان رودانی در گفت و گو با ایرنا، با انتقاد از اوضاع نابسامان بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی، وجود دلال ها، ضعف مدیریت و نبود نظارت بر مرکز خرید و فروش محصولات کشاورزی را از مهمترین دلایل کاهش و افت شدید قیمت بادمجان در این شهرستان عنوان کردند.
یک کشاورز رودانی اظهار داشت: دلال ها با تبانی یکدیگر، قیمت ها را می شکنند و سود حاصل از تولید و فروش محصولات کشاورزی را به جیب می زنند.
کشاورز دیگری اظهار داشت: خلاء نظارتی عرصه را برای جولان دلال ها و سوء استفاده افراد سودجو مهیا ساخته است.
محمد نجفی با اشاره به اینکه کشاورزان رودانی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند، افزود: کمبود و نبود نقدینگی، دسترسی نداشتن به بازار مناسب، سامان دهی نشدن شرکت های تعاونی برای خرید محصولات و ترس از به فروش نرسیدن محصول، از جمله دلایلی است که موجب می شود بهره برداران بخش کشاورزی محصول تولیدی خود را برخلاف میل باطنی و از سر ناچاری به دلال ها بفروشند.
وی خاطر نشان کرد: نبود نظارت صحیح، مداوم و مستمر بر فعالیت دلال ها و واسطه ها موجب شده وضعیت بازار دچار آشفتگی و نابسامانی شود و محصولات کشاورزی با قیمت ناچیز از تولیدکنندگان خریداری و همان محصول با قیمت بالا به مصرف کنندگان عرضه شود.
نجفی با اشاره به نوسان قیمت بادمجان در روزهای اخیر، اضافه کرد: هم اکنون هر یک کیلوگرم بادمجان بین 660 ریال تا 3 هزار ریال از تولیدکننده خریداری و همان محصول در بازار شهرستان رودان به قیمت 20 هزار ریال به مصرف کننده عرضه می شود
وی با بیان اینکه هزینه های تولید محصول از قیمت فروش آن پیشی گرفته و کشاورزان را متضرر کرده است، افزود: به علت افت قیمت محصولات کشاورزی، تولیدکنندگان حتی توان پرداخت هزینه های کاشت، داشت، برداشت و بهای برق را ندارند.
وی اظهار داشت: در سال های گذشته به علت افت شدید قیمت، نابسامانی بازار عرضه و تقاضا و مقرون به صرفه نبودن برداشت محصول، بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی، در واقع دسترنج و سرمایه کشاورزان در مزارع رها شد و از بین رفت.
نجفی با اشاره به نقش مهم بخش کشاورزی در اقتصاد و رشد اقتصادی کشور، خاطر نشان کرد: کشاورزان شهرستان رودان برای جان گرفتن، رهایی از بدهی های معوقه و تداوم حضور در چرخه تولید، نیازمند حمایت و توجه جدی دولت هستند.
وی ادامه داد: به علت کمبود و گاهی نبود نقدینگی، بیشتر کشاورزان بابت خرید و تامین بذر، کود و سم به فروشندگان بدهکار بوده و هستند و هم اکنون برخی از فروشندگان حاضر به فروش این اقلام به صورت نسیه به کشاورزان نیستند.
نجفی نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات کشاورزی رودان عنوان کرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی موجب شده کشاورزان منطقه در گرداب بدهی های معوقه و مشکلات اقتصادی دست و پا بزنند.
وی ادامه داد: مسئولان همواره از برطرف کردن نارسایی های بخش کشاورزی خبر می دهند اما این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.
این تولیدکننده اظهار امیدواری کرد: مسئولان این بار به وعده های خود عمل کنند و به یاری کشاورزان بشتابند.
یک کشاورز رودانی بیان کرد: تولیدکنندگان هزینه های قابل توجهی برای تولید محصول از جمله خرید و تامین بذر، کود و سم، آبیاری (بهای برق) و دستمزد نیروی کار در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول صرف کرده اند، اما با وضعیت کنونی قیمت محصول بادمجان، جز ضرر و زیان، چیز دیگری عاید آنها نشده است.
محمد رحیمی خاطر نشان کرد: هم اکنون هر کیسه 30 کیلویی بادمجان به قیمت 20 هزار ریال از تولیدکنندگان خریداری می شود که این قیمت نه تنها سودی برای کشاورز ندارد بلکه جوابگوی هزینه های تولید نیست.
وی بیان کرد: در چرخه تولید، عرضه، خرید و فروش محصولات کشاورزی، دلال ها و واسطه ها تنها کسانی هستند که همواره سود حاصل از تولید و فروش محصولات کشاورزی را به جیب می زنند.
کشاورز دیگری با انتقاد شدید از اوضاع نابسامان بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی در شهرستان رودان، حضور پر رنگ واسطه ها و خریدار نماها و نبود نظارت صحیح و اصولی از سوی نظام صنفی کشاورزی را علت اصلی افت محسوس قیمت محصولات کشاورزی در مبدا و مقصد اعلام کرد.
مهدی رنجبر که خود یکی از صادر کنندگان محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی است، گفت: روزانه 12 دستگاه تریلی در مرکز خرید و فروش زردشمع قلعه کمیز رودان جهت عرضه و صادرات محصول به بازارهای جهانی به مرز افغانستان و 12 دستگاه کامیون بنز، بین 30 تا 40 دستگاه خاور و بین 30 تا 40 دستگاه نیسان وانت جهت عرضه محصول در بازارهای داخلی بارگیری می شود.
این تولیدکننده که روزانه 90 تن محصول کشاورزی از جمله بادمجان را جهت صادرات خریداری می کند، کمبود تعداد صادر کنندگان و عرضه محصول با کیفیت پایین در بازار خرید و فروش را از مشکلات کشاورزی رودان دانست.
رنجبر بر ضرورت افزایش تعداد صادر کنندگان و توسعه تعامل و همکاری آنها در راستای حفظ تعادل قیمت محصولات کشاورزی در بازار تاکید کرد.
وی 'بسته بندی' را بهترین راه ورود و عرضه محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی دانست و اضافه کرد: عرضه محصول با کیفیت پایین و بدون بسته بندی در مرز، بر قیمت محصول بسته بندی شده اثرگذار است و موجب شکستن قیمت ها می شود.
رنجبر خواستار ساماندهی و نظارت جدی، مستمر، صحیح و اصولی نظام صنفی کشاورزی رودان بر مرکز خرید و فروش محصولات کشاورزی زردشمع قلعه کمیز شد و از مسئولان خواست به وعده های خود در راستای حمایت از کشاورزان و بخش کشاورزی این شهرستان عمل کنند.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته یکی از اعضای هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی رودان از ساماندهی بازار خرید و فروش محصولات سبزی و صیفی، ساماندهی واسطه ها و خریداران و صدور پروانه فعالیت برای آنها خبر داده بود.
رنجبر اضافه کرد: مدیر جهاد کشاورزی رودان نیز در سال گذشته وعده ایجاد بارانداز محصولات کشاورزی در این شهرستان را داد اما با گذشت یک سال، اقدامی صورت نگرفته و اوضاع بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی در قطب کشاورزی هرمزگان، همچنان نابسامان است.
وی ایجاد تشکل های کشاورزی، افزایش مراکز خرید و فروش محصولات کشاورزی، ایجاد بارانداز، ساماندهی خریداران و نظارت مستمر، صحیح و اصولی بر بازار را راه برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی در این شهرستان دانست.
رنجبر با اشاره به نوسان قیمت بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی در رودان، بیان کرد: در ساعات اولیه روز شنبه بیست و هشتم بهمن ماه 96، قیمت هر کیسه 30 کیلویی بادمجان در شهرستان رودان بین 150 تا 180 هزار ریال بود که رفته رفته قیمت کاهش یافت و پیش از ظهر همان روز، هر کیسه به قیمت 30 هزار ریال از کشاورزان خریداری شد.
وی ادامه داد: در روز یکشنبه بیست و نهم بهمن ماه نیز هر کیسه 30 کیلویی بادمجان بین 30 تا 50 هزار ریال در مرکز خرید و فروش زردشمع قلعه کمیز، داد و ستد شد.
رنجبر خاطر نشان کرد: در روز دوشنبه سی ام بهمن ماه 96، در پی افت شدید قیمت، قیمت هر کیسه 30 کیلویی بادمجان به 20 هزار ریال رسید.
وی بیان کرد: این در حالیست که هزینه برداشت و حمل محصول به مرکز خرید و فروش زردشمع قلعه کمیز، با توجه به بُعد مسافت به ازای هر کیسه بین 40 تا 60 هزار ریال متغیر است.
کشاورزان شهرستان رودان کوتاه کردن دست دلال ها و واسطه ها از بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی و ایجاد بارانداز محصولات کشاورزی را مهمترین مطالبه کشاورزان منطقه از متولیان امر اعلام کردند.
کشاورزانی که بخش عمده ای از محصولات تولیدی خود شامل بادمجان، لوبیا سبز، کدو، فلفل و گوجه فرنگی را به علت سرمازدگی روزهای اخیر از دست داده اند، هم اکنون چشم انتظار حمایت های دولت هستند.
مدیر جهاد کشاورزی رودان نیز در گفت و گو با ایرنا، وجود اخلال گران در بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی، نبود بارانداز و نبود تشکل های کشاورزی جهت حفظ تعادل قیمت را از جمله مشکلات بخش کشاورزی در این شهرستان برشمرد.
عباس مویدی خاطر نشان کرد: وجود اخلال گران در بازار مانع از ارتباط سالم و مستقیم بین کشاورزان و خریداران واقعی شده و در مواردی مشاهده شده که این اخلال گران، خریداران واقعی را نیز تهدید کرده اند.
وی از برخورد قضایی با اخلال گران خبر داد و بیان کرد: در راستای حمایت از بخش کشاورزی و ساماندهی بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی، با اخلال گران بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی در شهرستان رودان برخورد قضایی می شود.
مویدی درخصوص ایجاد بارانداز محصولات کشاورزی نیز خاطر نشان کرد: دو متقاضی، مجوز ایجاد بارانداز را دریافت کرده اند اما تاکنون بارانداز محصولات کشاورزی در این شهرستان ایجاد نشده است.
رئیس نظام صنفی کشاورزی رودان در گفت و گو با ایرنا، موضوع افت قیمت و اوضاع آشفته و نابسامان بازار خرید و فروش محصول بادمجان در این شهرستان را تایید کرد.
حسن دوراندیش خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از 80 درصد از واسطه ها و خریداران در مرکز خرید و فروش زردشمع قلعه کمیز، فاقد پروانه فعالیت هستند.
وی بیان کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی، طرح ساماندهی خریداران محصولات کشاورزی در مرکز زردشمع قلعه کمیز از نیمه اول اسفندماه 96 در این شهرستان آغاز می شود.
دوراندیش اضافه کرد: در مرحله اول برای خریداران و در مرحله دوم برای تمامی کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی، پروانه فعالیت صادر خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با آغاز طرح ساماندهی خریداران، مرکز نظارت بر بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی در مرکز خرید و فروش زردشمع قلعه کمیز شهرستان رودان آغاز بکار می کند.
دوراندیش از اعلام آمادگی نظام صنفی کشاورزی رودان برای حمایت از سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی و تولیدی فرآورده های محصولات کشاورزی در راستای اجرای طرح ساماندهی و تکمیل زنجیره تولید در این شهرستان خبر داد.
وی خاطر نشان کرد: نظام صنفی کشاورزی رودان برای اجرای طرح ساماندهی بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی نیازمند همکاری و حمایت فرمانداری، دادستانی و سایر متولیان است.
به گزارش ایرنا، در سال گذشته شماری از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در رودان هرمزگان، بعدازظهر جمعه 19 آذرماه 95 در اعتراض به کاهش و افت شدید قیمت بادمجان و نبود نظارت صحیح و اصولی بر بازار عرضه و فروش محصولات کشاورزی در این شهرستان، محصولات تولیدی خود را در خیابان رها کردند.
هم اکنون یک هزار و 800 هکتار از اراضی شهرستان رودان به کشت بادمجان اختصاص دارد.
رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و بیش از 80 درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.
43 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی است که از این میزان حدود 12 هزار هکتار به محصولات زراعی، سبزی و صیفی اختصاص دارد.
شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و یکی از قطب های مهم کشاورزی است.
7196 /2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.