به گزارش ایرنا، رسول اکبری عصر روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: این دوره آموزشی از تابستان امسال آغاز شد و 35 نفر در آن ثبت نام و 28 نفر از آنان در آزمون شرکت کردند که از میان این افراد 14 نفر به عنوان بهترین مربیان از سه روستای طبل، سهیلی و گورزین انتخاب شدند.
وی ادامه داد: 14 نفر برگزیده با پشتیبانی مدیریت محیط زیست سازمان‌منطقه آزاد قشم و تیم کارشناسی جایکا به عنوان مربی به دیگر قایقرانان فعال در جنگل های حرای قشم آموزش می دهند.
اکبری تصریح کرد: مردم روستاهای همجوار با جنگل های حرای قشم با بیش از 500 قایق ماهیگیری در این پهنه آبی پر از درخت حرا تردد و در فصل های گردشگری خدمات تفریحات دریایی به مسافران ارائه می کنند.
وی افزود: با توجه به حجم انبوه ترددها، سیاست آموزش مربی قایقرانی در چارچوب ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم- ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه جایکا با نظارت مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم آغاز شد.
جایکا در راستای ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻣﺮدم- ﻣﺤﻮر ﺟﺰﻳﺮه ﻗﺸﻢ از سه سال پیش تا کنون 10 طرح با هزینه 300 هزار دلار اجرا کرده است. این آژانس برای اجرای کامل طرح جامع پنج میلیون دلار هزینه می کند.
برنامه ریزی برای تجربه ماهیگیری سنتی، قلابدوزی و غیر آن توسط گردشگران، برپایی باغ های گیاه شناسی، توسعه سوغات، آموزش پرورش جلبک و ایجاد موزه لنج سازی از جمله طرح هایی بود که توسط جایکا اجرا شد.
جایکا با انتقال تجربیات از اجرای طرح های مشابه در نقاط مختلف جهان روند توسعه متوازن جزیره را تسریع می کند. این آژانس فعالیت های خود را در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه پیگیری می کند و از حدود 40 سال پیش تاکنون طرح های مشترک خود را در ایران آغاز کرده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه سخنان خود گفت: مهارت های مدیریت، ایمنی، میهمان نوازی، راهنمایی، روابط عمومی و دانش جنگل های حرا در این دوره و در دو قسمت نظری و عملی به قایقرانان آموزش داده شد.
وی افزود: هدف از برگزاری این دوره آموزشی، آشنا شدن قایقرانان با ویژگی های ذخیرگاه زیست کره حرا و انتقال اطلاعات به مسافران در حین گردش در جنگل است.
اکبری ادامه داد: جنگل حرا در قشم مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد و بهترین افراد برای معرفی این فضای خاطره انگیز، بومیان جزیره قشم هستند که با سپری کردن دوره های آموزشی و دریافت مدرک از جایکا در این حوزه فعالیت خواهند کرد.
مساحت کل جنگل‌ های حرای جزیره قشم 2 هزار و 400 هکتار تخمین زده شده‌ است.این جنگل ها دارای آبراهه، پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی‌اش است که از جمله اهداف گردشگری و دیدنی جزیره قشم محسوب می شود و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند.
مجموعه جنگل حرای شمال غربی قشم به دلیل اهمیت بین‌المللی بعنوان ذخیره گاه زیست کره حرا شناخته می شود.
جزیره قشم به وسعت یکهزار و 500 کیلومتر مربع، دارای جاذبه های مختلف گردشگری از جمله جنگل های دریایی حَرّا، غارهای خوربس، غار نمکی، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، دره ستاره ها، تنگه و دره چاهکوه و بام قشم است.
همچنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، چاه های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه های گردشگری جزیره قشم است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500/7408
خبرنگار: حسین آزاد منجیری * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.