به گزارش ایرنا، سید محمد امین جعفری حسینی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در قشم افزود: این در حالی است که این هنرمندان در سال 1395 تنها در یک نمایشگاه حضور داشتند.
وی ادامه داد: با مشارکت بانوان هنرمند جزیره قشم در دوره های آموزشی اداره کل میراث و معرفی درست این آثار در نمایشگاه ها و جشنواره های داخلی و خارجی، استقبال مردم قابل پیش بینی بود.
وی یاد آور شد: هنرمندان قشمی در جشنواره های مختلفی از جمله تهران، تبریز، اصفهان، زنجان، گرگان، همدان، شیراز و میلان ایتالیا شرکت کردند که مردم با دیدن صنایع دستی جزیره، خالقان این آثار را مورد تحسین قرار دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: بانوان هنرمند حوزه صنایع دستی جزیره قشم هم اکنون ه عنوان تنها نمایندگان صنایع دستی کشور در جشنواره ملی آوای کار و تلاش تهران، دست ساخته های خود را از در معرض بازدید گذاشته اند.
جعفری حسینی افزود: 10 بانوی قشمی با حضور در این نمایشگاه آثاری همچون گلابتون دوزی، خوس دوزی، حصیر بافی، صدف کاری، برقع دوزی، البسه محلی، نقاشی روی پارچه و هنر عروسک سازی خود را به تماشا گذاشتند.
گلابتون دوزی هنر دوخت طرح های زیبای منقش بر پارچه است که این سبک از سوزن دوزی به عنوان اقتباسی از لباس های محلی زنان هند و بنگال با استفاده از نخ های طلایی بر روی پیراهن و شلوار زنان بصورت گل های انتزاعی، دوخته می شود.
در خوس دوزی نوارهای باریک طلایی و نقره ای بر روی پارچه توری گره خورده و با کنار هم قرار دادن این گره ها اشکال زیبای هندسی پدید می آید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: بانوان هنرمند جزیره قشم همچنین با طبخ شیرینی، حلوا و ارائه ادویه های محلی فضای این جشنواره ملی را تحت تاثیر قرار داده اند.
وی ادامه داد: هنرمندان از شهر قشم، روستاهای برکه خلف، سَلَخ، سهیلی، گَوَرزین، رمچاه، چاهو شرقی، شیب دراز، و جزیره هنگام در این جشنواره حضور دارند.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک حدود 150 هزار نفر جمعیت دارد.
7500 / 6048
خبرنگار: حسین آزادمنجیری ** انتشار : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.