به گزارش ایرنا، سید مهدی مقدسی روز سه شنبه در همایش ملی صنایع دریانوردی در جزیره کیش گفت: بیش از 5 هزار کیلومتر ساحل داریم و باید جهت گیری در حوزه دریا بدنبال تربیت نیروی انسانی و انتقال تکنولوژی با دیگر کشورها باشیم.
وی ادامه داد: اگر چه در حوزه نفت و گاز در سالهای گذشته وقت و منابع را صرف کردیم اما بحث صنایع دریایی به عنوان اولویت جا دارد که بیشتر مورد توجه باشد و در حوزه گردشگری دریایی باید بیش از گذشته تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه بر اساس آمارها ترانزیت و حمل بار از دریای خزر به دریاهای آزاد سالانه 35 میلیارد دلار سود برای کشور دارد ، افزود: ما از ظرفیت دریای خزر نیز استفاده لازم را بویژه در حوزه گردشگری نکردیم، اگر چه در بحث شیلات قدم هایی برداشته شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی در عین حال یاد آور شد: البته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دریا حضور مقتدرانه ای دارند و در حوزه نظامی پیشرفت های بسیار قابل توجهی نیز داشته ایم .
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس مصمم است و از هرگونه اقدامی که در راستای استفاده از ظرفیت های دریا باشد استقبال خواهد کرد و انتظار می رود دولت نیز در این خصوص جدی وارد شود چرا که از اقتصاد دریا محور فاصله زیادی داریم.
مقدسی تصریح کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از شرکت کشتی سازی بندرعباس و برخی بنادر بازدید خواهد کرد و سعی کردیم کمیسیون صنایع و معادن مجلس را بیشتر درگیر این بخش کنیم.
مقدسی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در حوزه دریا ورود کنیم، نمی توانیم به تنهایی اقدام کنیم و نمی توانیم تنها وارد کننده باشیم بلکه باید با مشارکت شرکت های خارجی باشد و برای اینکه موضوع اتفاق بیفتد دانش فنی و تکنولوژی را وارد کنیم.
نوزدهمین همایش ملی صنایع دریایی روز سه شنبه با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، مدیرعامل منطقه آزاد کیش، سفیر هلند در ایران و جمعی از مسئولان در جزیره کیش گشایش یافت .
همچنین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی سه شنبه شب در محل نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش گشایش می یابد.
جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.
6993/ 6048
خبرنگار: اکبر بهاروند ** انتشار : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.