به گزارش ایرنا حسین بشارتی روز دوشنبه درهمایش روز جهانی خاک در بندرعباس افزود: تصویب این لایحه می تواند در حفاظت هرچه بیشتر از خاک کمک کند.
وی بشارتی خاطرنشان ساخت: هم اکنون استفاده از انواع سموم و کودها، بذر، واکسن و حتی سرم هرکدام قانون خاص خودش را دارد درحالیکه برای خاک بعنوان ماده اصلی تولید و تامین کننده امنیت غذایی پایدارهیچ قانون و ضابطه ای وجود ندارد.
وی از فرسایش خاک بعنوان یک زیان خاموش نام برد که خسارت های مالی و جانی به دنبال دارد طوریکه با رانش زمین جان انسانها گرفته می شود وبا ایجاد فروچاله ها هزاران هکتار زمین کشاورزی، واحدهای مسکونی و راههای مواصلاتی نیز تخریب می شوند.
دبیرانجمن علمی خاک ایران ازخاک بعنوان سرمایه ملی و منبعی پایدار نام برد و افزود: نگاه ما به آن نگاه تولید محوراست درحالیکه خاک کارکردهای دیگری دارد که اگر اهمیت آن بیشتر از کشاورزی باشد کمتر نیست.
بشارتی ازمهم ترین کاربردهای خاک به عنوان ذخیره گاه و حتی تصفیه کننده آب نام برد و ابرازداشت: میزان آب ذخیره درخاک شش برابر آبهای جاری در روی زمین است طوریکه میتوان از آن بعنوان مخزین نگهداری آب در طبیعت نام برد.
وی با تشریح کاربردهای خاک تصریح کرد: در صورتی می تواند خدمات لازم را به خوبی ارائه کند که خود سالم و شاداب باشد و مورد بی توجهی و سوء مدیریت و بهره کشی بی رویه قرار نگیرد.
وی با اشاره به قوانین و ضوابط سخت گیرانه دربسیاری از کشورها از نظام مند نبودن مدیریت و بهره برداری ازمنابع خاک، فقدان قوانین ومقررات برای بهره برداری و جلوگیری از تخریب آن بعنوان بخشی از مشکلات فعلی نام برد.
بشارتی فرسایش خاک بعنوان یک زیان خاموش نام برد که خسارت های مالی و جانی به دنبال دارد طوریکه با رانش زمین جان انسانها گرفته می شود و با ایجاد فروچاله ها هزاران هکتار زمین کشاورزی، واحدهای مسکونی و راههای مواصلاتی نیز تخریب می شوند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان با بیان اینکه حفاظت از زمین با مراقبت از خاک آغاز می شود اظهار کرد: با توجه به رشد شتابان توسعه مسئولان ذیربط بایستی تهیه نقشه های خاک شناسی و طبقه بندی اراضی کشاورزی و موضوع کشت در دشت های کشور را به طور جدی مد نظر قرار دهند.
بهروز اکرمی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که ' قضیه خاک از قضیه آب مهم تر است' خطاب به بهره برداران افزود: اگرروزی را به یک عنوان نامگذاری می کنند، بدانید و مطمئن باشید که اتفاقی نا خوشایند افتاده است.
وی اضافه کرد: بشر با شخم زدن و حفرانواع چاهها وچاله ها و آلوده کردن زمین وارد می کند و بلایی بر سر زمین بعنوان تنها منطقه زیستی وارد کرده که جبران آن تا حدودی غیرممکن است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان خطاب به شرکت کنندگان درهمایش استانی خاک دراین استان ابرازداشت: همه این گفته های علمی باید به برنامه تبدیل شود زیرا درغیراین صورت بزرگ ترین ضربه و ضرر و زیان به خود شما وارد می شود.
در اطلاعات منتشره آمده است: ایران دارای 18 میلیون هکتار زمین با قابلیت کشاورزی است که نزدیک به هشت میلیون هکتار آن آبی است که افزون بر 90 درصد محصولات زراعی و باغی کشور از آن برداشت می شود.
بمنظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از نابودی آن در سال 2002 میلادی بر اساس پیشنهاد اتحادیه جهانی علوم خاک و با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، سازمان جهانی غذا وکشاورزی(FAO)، روز پنجم دسامبر به‌ نام روز جهانی خاک نام‌گذاری شد تا دولت‌ها، سیاست‌ گذاران و فعالان بخش خصوصی بطور جدی به تکاپو افتاده و برای رفع نواقص، اصلاح روش‌ها و بهبود اوضاع کیفی خاک‌ها چاره‌اندیشی کنند.
این درحالی است که سازمان ملل متحد نیز با توجه به اهمیت موضوع، سال 2015 را به‌عنوان سال جهانی خاک‌ها، برای تبیین اهمیت این منبع عظیم خدادادی تعیین کرده بود.
در جمهوری اسلامی ایران نیز هرچند 14 آذربعنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده اما با توجه به اهمیت موضوع همه ساله از11 تا 18 آذرماه به عنوان هفته خاک اعلام شده که استانهای مختلف با محوریت انجمن علمی خاک ایران با برگزاری نشست های علمی این مناسبت را گرامی می دارند.
برای تشکیل هر سانتیمتر خاک، این منبع ارزشمند حیات، بطور متوسط حدود 300 سال زمان نیاز است که این مدت در مقایسه با عمر یک انسان بسیار زیاد است و به همین علت خاک به‌عنوان یکی از منابع غیرقابل تجدید در نظر گرفته می‌ شود.
فرسایش سالانه خاک درسطح شش میلیون هکتارحوزه های آبخیزداری هرمزگان 25تن درهکتارومیزان رسوب گذاری نیز 13تن درهکتار اعلام شده است.
براساس اندازه گیری هیدرومتری ازسدهای میناب و جگین سالانه 16میلیون و 200 هزارمترمکعب رسوب در مخازن این دو سد جمع می شود.
6149/6048
خبرنگار : رضا گیلانی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.