به گزارش ایرنا قربانعلی سعادت روز شنبه در آئین بهره برداری از کارخانه عرقیات گیاهی در شهرک صنعتی فاز 2 توسعه ارومیه افزود: شمال استان به ویژه شهرستان های ماکو و شوط از ظرفیت های ویژه ای در این زمینه از جمله استفاده از سهمیه آب های مرزی ارس برخوردار است.
وی با بیان اینکه زمین برای کشت گیاهان دارویی در اختیار جوانان قرار داده می شود، اضافه کرد: گیاهان دارویی بومی بسیاری در دامن طبیعت استان و به ویژه منطقه شمال آذربایجان غربی وجود دارد.
سعادت بیان کرد: فعالیت مردم آذربایجان غربی در زمینه کشت گیاهان دارویی و نیز تولید عرقیات گیاهی از این محصولات، ظرفیت مغفول برای اشتغال زایی در این استا به شمار می رود و هنوز ارزش این اقدامات برای جامعه عیان نشده است.
سعادت بیان کرد: کشت گیاهان دارویی و استفاده از گیاهان برای درمان در ایران سابقه ای دیرینه دارد و از دستاوردهای ایرانیان در این زمینه سالهای متمادی است که در سراسر جهان استفاده می شود.
وی با بیان اینکه تولید و اشتغال جزو دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب است، افزود: فراهم کردن بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی مهمترین گره گشای مشکلات کشاورزان استان است زیرا در زمینه تولیدات گیاهان دارویی متقاضی در بازار بسیار بوده و زمینه صادرات در استان نیز به علت دارا بودن مرزهای زمینی فراهم است.
سعادت با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای ذخایر بکر و فراوانی در زمینه سنگ های قیمتی است، اظهار کرد: در قانون مصوب کشوری 15 میلیارد ریال به جذب سرمایه گذاری های خارجی اختصاص داده شده است که به سمت معادن این استان هدایت می شود.
وی افزود: آذربایجان غربی نیز با دارا بودن اراضی کشاورزی مرغوب، گیاهان دارویی ارزشمند و معادن بکر طلا، تیتانیوم و سایر معادن می تواند با جذب سرمایه گذار در این عرصه گام های مثبتی بردارد و بیش از این میزان را نیز جذب کند.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کارگاه های تولیدی اضافه کرد: 6 هزار تحصیل کرده در استان برای کارورزی در واحدهای تولیدی ثبت نام کرده اند که دولت بیمه آنان را تضمین کرده است.
سعادت از صاحبان صنایع خواست تا با بکارگیری فارغ التحصیلان از فرصت بهینه ای که برای حمایت از جوانان و نیز آموزش آنان برای اشتغال در آینده فراهم شده است، استقبال کنند.
به گزارش اینرا واحد تولید عرقیات و اسانس گیاهی در ارومیه با اعتبار 200 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 10 نفر به طور مستقیم و 50 نفر غیر مستقیم در این آئین آغاز به کار کرد.
آذربایجان غربی استانی با بیش از یکهزار گونه گیاه دارویی شناسایی شده بوده و در ردیف استان های برتر کشور در زمینه تنوع گونه های گیاهان دارویی است.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.