این کتابخانه 800متری به عنوان نخستین کتابخانه بندرعباس با قدمتی در حدود 40 سال، از سال 92 دستخوش چالش های جدی شد و بحث تخریب آن به بهانه تعریض خیابان مطرح شد.
البته این تصمیم با واکنش هنرمندان و فعالان فرهنگی قرار گرفت و با انتشار بیانیه ها و تشکیل زنجیره انسانی خواستار تغییر این تصمیم شدند.
سرانجام نارضایتی ها نتیجه داد و متولیان شهری رضایت دادند به جای تخریب، آن را بازسازی و احیا کنند.
اجرایی شدن این تصمیم حدود دو سال طول کشید و بهمن سال 94، روبان این مکان فرهنگی که دیگر کتابخانه نبود و به فرهنگسرای رسانه تغییر نام و کاربری داده بود، با حضور استاندار وقت و شهردار بندرعباس قیچی شد.
اما از این نامگذاری پر تبلیغ و پرجنجال هیچ نتیجه ای جز دلگیر شدن هنرمندان که اصحاب رسانه را غاصب کتابخانه می دانستند، عاید نشد.
در عمل اصحاب رسانه نیز هیچ بهره ای از آن نبردند و به جای آن، کتابخانه سابق و فرهنگسرای جدید شاهد برپایی برنامه هایی مانند نمایشگاه بدلیجات و سنگ های تزیینی بود.
اکنون دوسال بعد از قیچی شدن روبان و بدون بهره برداری از آن مشخص شده که شهرداری هنوز هم موفق به گرفتن انشعاب برق برای آن نشده که همین موضوع انتقاد شدید تعدادی از اعضای شورای شهر را در به دنبال داشته است.
در همین فاصله هنرمندان و برخی انجمن ها و تشکل های فرهنگی از جمله انجمن خط سوم و انجمن داستان هرمزگان با انتشار بیانیه ها و نامه هایی خطاب به استاندار، خواستار بازگشت کتابخانه به کاربری اصلی و احیای دوباره آن شدند.
البته شهرداری از تصمیم خود برای تبدیل آن به مرکز اسناد تاریخی استان خبر می دهد و این در حالیست که این تصمیم خود نقض غرض بوده و نمی توان مرکز اسناد تاریخی را با از بین بردن بخشی از حافظه تاریخی شهر ایجاد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این باره گفت: این که کتابخانه یا مرکز فرهنگی بدون برق افتتاح شود توجیه نداشته و تنها نتیجه آن تخریب و فرسودگی بناست.
اسلام باوقار اظهار داشت: شورای شهر به زودی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و نظر نهایی خود را درباره بازگشت کتابخانه شهدا به کاربری اصلی آن اعلام می کند.
پرویز سالاری عضو دوره پنجم شورای اسلامی شهر بندرعباس که سابقه حضور در دوره چهارم را نیز دارد دراین باره گفت: در شورای چهارم زمانی که قرار شد کتابخانه عمومی شهدا که یک نماد فرهنگی برای شهر بندرعباس محسوب می شد تخریب شود در مقابل این تصمیم ایستادگی شد و جلوی این تخریب را گرفتند.
وی ادامه داد: سال 92 این پروژه برای ساخت و بهسازی شروع شد و در دهه فجر 94 در شرایطی که هنوز پروژه کامل به اتمام نرسیده بود متاسفانه افتتاح شد که یکی از ایرادهای بزرگ مدیران این است که هنوز پروژه ای به اتمام نرسیده آن را افتتاح می کنند.
مدیر کل نهاد کتابخانه های استان هرمزگان نیز در این باره اظهار داشت: یکی از زخم های کهنه در شهر بندرعباس کتابخانه شهدا است که طبق تفاهمنامه ای قرار شد شهرداری کتابخانه ای در پارک دباغیان بسازد که با وجود اجرای تعهدات امور کتابخانه ها، شهرداری به هیچ کدام از تعهدهای خود عمل نکرده است.
محسن زینلی تختی تصریح کرد: کتابخانه شهدا 6سال است بدون استفاده مانده و فقط هر بار اسم آن عوض می شود.
نایب رئیس شورای شهر بندرعباس نیز مخالفت خود را با تغییر کاربری کتابخانه شهدا اعلام کرد و تصریح کرد: بهتر است کتابخانه ، به اهل کتاب تحویل داده شود و برای ایجاد مرکز اسناد تاریخی هرمزگان می توان از مکان و فضای دیگری استفاده کرد.
فیصل دانش یادآور شد: باعث تاسف است که بعد از گذشت دو سال هنوز مشکل برق این مرکز فرهنگی حل نشده و شهرداری باید پیگیری جدی تری از خود نشان می داد.
وی ادامه داد: هر چند مصوبه تغییر کتابخانه عمومی شهر به مرکز تاریخی هرمزگان مربوط به دوره چهارم بوده، ولی اعتقاد دارم باید شهامت داشت و تصمیم واقعی تر و عقلانی تری گرفت و کتابخانه را به اهل کتاب برگرداند.
وی پیشنهاد کرد: این موضوع به طور مشخص در دستور کار نشست های آتی شورای اسلامی شهر بندرعباس قرار گیرد و اعضای شورا به درخواست فرهیختگان جامعه رای مثبت دهند.
در کنار دیدگاه های اعضای شورای شهر و درخواست های فعالان فرهنگی، با توجه به ناتوانی دوساله شهرداری برای تامین انشعاب برق این مکان، اکنون در توانمندی شهرداری برای اداره این مکان فرهنگی نیز تردیدهای جدی به وجود آمده و به نظر می رسد بهترین گزینه واگذاری مجدد آن به نهادکتابخانه هاست.
2094 / 6048
گزارش: هومن محمدکرمی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.