همه ما گاهی ناخواسته و ندانسته نفس کشیدن را برای طبیعت که نعمتی ارزشمند از سوی خدای مهربان برای آرامش ماست را سخت می کنیم وناخواسته ها و ندانسته های ما در این مسیر استفاده از ظرفهای یکبار مصرف پلاستیکی در زندگی روزمره و در مناسبت های مختلف به ویژه در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است.
این روزها که اقصی نقاط ایران اسلامی سپاه پوش عزای سید و سالار شهیدان است ، گاهی برخی از ما نداسته با استفاده از ظرف های یکبار مصرف برای ادای نذرهایمان ، طبیعت را قربانی می کنیم و فراموش می کنیم که طبیعت هم نفس می کشد و دارای حس، شعور و حس شکنندگی است که موید آن واکنش گیاهان به موسیقی و محبت و نقش آن در رشدشان می باشد.
مهربان بودن با طبیعت کار چندان سختی نیست و تنها با قائل شدن فهم و شعور برای همه اجزای طبیعت، به خود اجازه هرگونه برخوردی با آن ندهیم و آن را نبردگاه خودمان ندانیم .
گام اول برای مهربانی با طبیعت در این ایام عزاداری که هرکس نذر و حاجتی دارد، این است که بار طبیعت را با استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی (ظروف تجزیه ناپذیر) سنگین نکنیم و با این کار هم با طبیعت دوست باشیم و هم سلامتی خود را در معرض خطر قرار ندهیم.
محیط زیست امانت الهی است و فرهنگ غلط مصرف گرایی به آن آسیب جدی می رساند و ریختن ظروف یکبار مصرف در دل طبیعت یا جا گذاشتن آن در طبیعت باعث مرگ تدریجی طبیعت می شود .
در سال های اخیر همیشه هشدارهایی در مورد اثرات سوء استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی شنیده ایم؛ یعنی گذشته از بحث آسیب رسانی به محیط زیست، بهره مندی از آن برای سلامت انسان نیز مضر است.
برخی حیوانات نیز از آسیب ظروف یکبار مصرف و کیسه های نایلونی رها شده در طبیعت در امان نمی مانند و در واقع با بلعیدن تکه هایی از آن به استقبال مرگ می روند.
در ایام محرم ، استفاده از ظروف یکبار مصرف افزایشی چشمگیر پیدا می کند که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، سلامت افراد به خطر می افتد و بی توجهی به هشدارها و توصیه ها به حتم عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.
ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل ترکیبات پلاستیکی تجزیه ناپذیر، هرگز قابل بازیافت و تجزیه در چرخه طبیعت نیست، پس از دفن در خاک برای سال های طولانی در زمین باقی خواهد ماند و یکی از تهدایدات جدی زیست محیطی است.
براساس نظر کارشناسان حوزه سلامت و محیط زیست ، ظروف یکبار مصرف رایج که به دلیل ارزان بودن در بسیاری از مساجد، هیات ها و تکایا و حسینیه ها مورد استفاده قرار می گیرند، شیمیایی و از جنس پلی استایرن هستند و توانایی تحمل دمای بالاتر از 65 درجه را ندارند و مواد سمی آنها به مواد غذایی درون آنها منتقل می شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به خبرنگار ایرنا گفت: ریختن مایعات در درون لیوان های شفاف پلاستیکی سرطان زا است بنابراین برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت از ظروف یکبار مصرف شیشه ای و برای مایعات و غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی، مقوایی یا اسفنجی باید استفاده شود.
دکتر غلامعلی جاودان بیان داشت:باید تا حد امکان در توزیع نذورات غذایی از قبیل برنج، شله زرد، آش، حلوا ، چای ، شیر، شیر کاکائو و شربت از ظروف یکبار مصرف تجزیه ناپذیر استفاده نکنند و دریافت کنندگان این نذری ها نیز لازم است ظروف را پس از مصرف مواد غذایی (محتویات) در سطل های زباله جای دهند تا به محیط زیست و طبیعت ضربه نزند.
وی اظهار کرد: پخش نوشیدنی و غذاهای نذی در ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان، بهتر است در ظروف یکبار مصرف گیاهی که تجزیه پذیر هستند انجام شود.
جاودان تصریح کرد: ظروف گیاهی یکبار مصرف که در تولید آن از مواد اولیه طبیعی استفاده شده است بدون مواد مضر و شیمیایی و در برابر مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا مقاوم هستند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی گفت: این روزها استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلیمری دو چندان شده در حالی که استفاده از این ظروف برای نوشیدنی ها و غذاهای داغ خطرناک است.
دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: وقتی غذا داخل این ظروف ریخته می شود ، بسیاری از مواد موجود در ظرف به غذا منتقل می شود و نگهداری مواد غذایی در مجاورت ظروف یکبار مصرف منجر به آزاد سازی مونومرهای ظرف ، و ترکیب آن با محتویات غذا می شود و مصرف آنها برای سلامتی مضر است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست هرمزگان نیز ضمن هشدار نسبت به استفاده از ظرف های یکبار مصرف پلاستیکی در پخش نذورات در ایام عزاداری امام حسین (ع) ، گفت: استفاده از این ظروف علاوه بر آسیب جدی و مستقیم بر بدن انسان بر محیط زیست نیز تاثیر می گذارد ، زیرا تجزیه ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در طبیعت صدها سال طول می کشد و سوزاندن آنها باعث انتشار گازهای سمی خطرناک در محیط و هوا می‌شود.
مجید وفادار اظهار کرد: گاهی مشاهده شده سالانه بسیاری ازحیوانات به دلیل خوردن پلاستیک یا ظروف پلاستیکی جان خود را از دست داده و یا با مصرف آنها وارد زنجیره غذایی ما نیز شده‌اند و از همین رو باید در مصرف این ظروف دقت بسیاری داشته باشیم و نسبت به طبیعت با مهربانی بیشتری رفتار کنیم.
وی در خصوص فواید استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی ، گفت: پلیمرهای گیاهی از انعطاف پذیری بیشتری برخورداند و تا دمای 90 تا 100 درجه سانتیگراد تحمل مقاومت دارند.
وفادار تصریح کرد: سازگاری با محیط زیست و تجزیه پذیری در خاک پس از 6 ماه ، تجزیه در خاک بدون آثار تخریبی بر محیط زیست ، وابسته نبودن به مواد اولیه نفتی، مصرف کم انرژی در فرایند تولید محصول و امکان استفاده در صنایع بسته بندی غذایی از دیگر فواید ظروف یکبار مصرف گیاهی می باشد.
بر اساس آمارهای اعلام شده ، سالانه بیش از 177 هزار تن پلاستیک در ایران تولید می شود که برابر با 500 تن در روز است و اگر حجم ظروف یکبار مصرف در مناسبت ها را نیز به آن اضافه کنیم ، عظمت حجم این زباله شهری تصور ناپذیر خواهد بود.
آمارها نشان می دهد بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستیکی در ایران باعث شده است ایران در شمار 10 کشور اول دنیا از لحاظ مصرف پلاستیک قرار گیرد.
کارشناسان معتقدند تغییر الگو و کاهش ظروف یکبار مصرف و محصولات پلاستیکی و به جای آنها استفاده از ظروف با پایه گیاهی و نیز بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ظروف چینی برای توزیع نذورات منجر به کاهش و حذف مشکلات زیست محیطی ، بهداشتی کشور در این عرصه می شود.
7198/ 6048
گزارش: فاطمه حسینی **انتشاردهنده: خلیل تنیده

آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.