به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید دولتی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این آفت بسیار خطرناک بوده و با توجه به قدرت پروازی که دارد، می تواند نخیلات بسیاری از مناطق هرمزگان را تحت تاثیر قرار دهد.
وی تاکید کرد: سوسک سرخرطومی حنایی آفتی است که با ورود به تنه درخت خرما بدون اینکه علائمی از بیماری برجا بگذارد باعث خوردگی تنه درخت و از بین رفتن آن می شود.
وی ضمن تاکید بر تخصیص اعتبار مورد نیاز به منظور مقابله با این آفت، خاطرنشان کرد: هم اکنون کانون آلودگی این آفت در در منطقه دشتی و بخش مرکزی شهرستان پارسیان می باشد.
دولتی بیان داشت: سطح زیرکشت نخیلات در شهرستان پارسیان 600هکتار است که برای ردیابی و کانون کوبی آفت سرخرطومی در این منطقه حدود یک میلیارد ریال اعتبار نیازمی باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات ردیابی و کنترل آفت در حال اجرا می باشد، افزود: تامین سموم ، انعقاد قرارداد با اکیپ زنده یاب ، شناسایی دقیق کانون های آلوده ، برگزاری کلاس های آموزشی برای بهره برداران و کارشناسان ، اطلاع رسانی از طریق صدا وسیما ، ائمه جمعه ، شوراها ،تهیه بروشور ، نصب بنر های هشدار ، برقراری ضوابط قرنطینه ای داخلی با همکاری نیروی انتظامی وگمرک و جلوگیری از ورود پاجوش های آلوده به منطقه از مهمترین اقدامات انجام شده در شهرستان پارسیان می باشد.
آفت سرخرطومی خرما حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای (حنایی رنگ) است که 30 تا 35 میلیمتر طول و 10 میلیمتر عرض دارد.
این حشره دارای خرطومی بلند و خمیده است که از دسته‌جات آوندی یا به عبارتی جوانه مرکزی غلاف‌های تازه تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.
این آفت تاکنون در نخلستان های دو منطقه فیشور شهرستان لار و شهرستان پارسیان مشاهده شده است و کشاورزان باید مبارزه با این آفت را جدی بگیرند.
آفت سوسک سرخرطومی حنایی برای نخستین بار در سال1369 وارد منطقه سراوان سیستان بلوچستان شد که با اقدامات انجام شده این آفت در همان منطقه سرکوب شد.
سطح نخلستان های استان هرمزگان برابر با 37 هزار هکتار می باشد که هر سال حدود 150 هزار تن خرما از آن برداشت می شود.
در سال حدود 10هزار تن خرما به ارزش 40 میلیون دلار از هرمزگان به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا، روسیه، کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
هرمزگان رتبه پنجم تولید خرما و دوم سطح زیرکشت نخلستان های کشور را به خود اختصاص داده است.
شهرستان پارسیان در 400 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشاردهنده: خلیل تنیده
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.