مجتبی حمزه نژاد چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاهش رطوبت در روز جاری و افزایش آن در روز پنجشنبه علت اصلی این تغییرات دمایی است.
وی با بیان اینکه بیشترین دمای هوا ثبت شده در هفته جاری برای هرمزگان 46 درجه سانتی گراد متعلق به شهرستان بستک بوده است، ادامه داد: انتظار نزدیک شدن دما به 50 درجه سانتیگراد را از این به بعد نباید داشت و بیشترین دمای هوا حدود 45 تا 46 درجه سانتی گراد خواهد بود.
وی ابراز داشت: از نیمه دوم تیر که روزهای رطوبتی در استان آغاز شده نوسانات دمایی تا چند ماه آینده ثابت خواهد ماند.
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان بیان کرد: سامانه کم فشار فصلی (مونسون) در ارتفاع و مناطق مستعد استان در ساعت بعد از ظهر و شب موجب رشد اَبر، رگبار باران ، رعد و برق و افزایش لحظه ای سرعت باد و گاه گرد و غبار می شود.
حمزه نژاد خاطر نشان کرد: ارتفاع و مناطق کوهستانی هرمزگان شرایط مساعد تری برای بارش این باران های فصلی دارند.
وی گفت: این سامانه ارتفاع امواج در تنگه هرمز و دریای عمان را در روزهای آینده به افزون بر یک متر می رساند که به شناورها توصیه می شود با احتیاط تردد کنند.
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان افزود: احتمال دریایی ناآرام برای ساحل شهر بندرعباس براثر فعالیت همین سامانه وجود دارد.
فعالیت سامانه کم فشار فصلی از روز پنجشنبه ۲۲ تیر تا اواسط هفته آینده بر روی جنوب شرق کشور و استان هرمزگان فعالیت خود را آغاز می کند.
دمای هوای بندرعباس در حال حاضر ۳۷ درجه سانتی گراد و غبار آلود است و دید افقی به چهار هزار متر می رسد.
سامانه مونسون، سامانه کم فشار فصلی است که از خرداد تا شهریور بر روی جنوب کشور فعالیت می کند و سبب افزایش رطوبت، رشد ابر در ساعت های بعد از ظهر، رگبار موقتی باران، رعد و برق و افزایش لحظه ای سرعت وزش باد به ویژه در ارتفاعات می شود.
این سامانه رطوبت را از سمت اقیانوس هند و دریایی عمان به همراه می آورد و مدت زمان تشکیل و فرآیند بارش اَبرهای ناشی از این سامانه بین نیم تا 2 ساعت است.
3219/6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.