در این استان هوای گرم که از اسفند آغاز می شود و تا دیماه ادامه دارد که اوج آن در ماههای تیر و مرداد خودنمایی می کند و درجه دما و رطوبت به حدی می رسد که از استاندارد دماسنج ها خارج و به صورت واقعی اعلام نمی شود.
استانی که از یک طرف از راه خشکی با فاصله طولانی به استانهای دیگر مثل کرمان و فارس و از یک سو به دریا با یک هزار و 200 کیلومتر همجوار است که چیزی جز گرما و هوای شرجی عاید آن نمی شود
برخی از مردم بویژه کسانی که از شهرهای دیگر به صورت مهاجر آمده تمام چهار ماه تابستان خانواده های خود را به شهرشان منتقل می کندد و مردم بومی هم حداقل یک تا دو ماه از تابستان را با خانواده به شهرهای خوش آب وهوا می روند و عده ای هم که توان مالی برای سفر ندارند مثل برخی کودکان و نوجوانان برای گرما دل به دریا می زنند و ساعتها در آب می مانند.
گرمای بیش از حد و رطوبت باعث می شود که نقش کولرهای گازی در فضای بسته هم کاهش پیدا کند و با وجود افزایش کولرها ولی گرما از آسمان و زمین چنان شدت می گیرد که مردم آرزو می کند هیچ وقت آفتاب نتابد و خورشید پشت ابرها پنهان بماند.

**درجه دما از نظر هواشناسی
بالا بودن دما و رطوبت باعث می شود دمای قرائت شده از ایستگاه های هواشناسی پایین نشان داده شود اما در عوض دمای احساس شده توسط انسان که همان دمای واقعی احساسی است، بالا باشد.
هوای گرم در صورت وجود رطوبت بالا گرم تر احساس می شود،در ماه های گرم سال شرجی هوا منجر به نبود آسایش شده و شرایط را برای نفس کشیدن طاقت فرسا می کند.
در دمای بیش از ٢٥ درجه سانتیگراد تاثیر رطوبت هوا بر انسان به مرور افزایش می یابد بویژه تاثیر آن بر رطوبت و دمای پوست و در درجه حرارت های بالاتر بر میزان تعریق و تغییر آن، هوای گرم و مرطوب ( شرجی ) به دلیل اینکه از تعریق و تبخیر بر روی پوست جلوگیری می کند باعث ناراحتی می شود هوای گرم و خشک نیز باعث خشکی لب ها و مخاط تنفسی شده ایجاد ناراحتی می کند.
پوست بدن اتلاف بیش از 90 درصد گرمای بدن را بر عهده دارد؛ تعرق بدن باعث خنک شدن آن می شود اما در شرایطی که رطوبت زیاد باشد فرایند تعرق با تأخیر همراه است.
در بین حوادث و بلایای ّجوی و اقلیمی، گرمای شدید که با رطوبت زیاد نیز همراه است (موج گرما) یکی از پدیده های مهلک و کشنده است به طوری که در مقایسه با سایر مخاطرات جوی و اقلیمی مانند سیل و تگرگ و غیره که مشهودند، موج گرما پدیدهای کشنده، بی صدا و نهفته است.
در معرض آفتاب بودن یا قرارگرفتن در جایی که تهویه هوا کم صورت می گیرد می تواند دمای احساسی را افزایش دهد، از طرفی وجود باد بیشتر از 3متر در ثانیه پوشیدن لباس های سبک و روشن، نوشیدن آب زیاد، خوردن غذاهای سبک و انجام فعالیت های کم و قرار گرفتن در شرایط سایه می تواند دمای احساسی را کاهش دهد و خطر سلامتی ناشی (شوک مغزی، از پا افتادگی و نا توانی، گرفتگی عضله، آفتاب سوختگی ) از گرما را کم کند.
از نظر هواشناسی منظور از دمای هوای یک شهر یا یک منطقه، دمای هوایی است که توسط دماسنج در یک پناهگاه هواشناسی (جعبه اسکرین) اندازه گیری می شود.
پناهگاه هواشناسی یا جعبه اسکرین محفظه ایست که در ارتفاع 25/1 تا 2 متری از سطح زمین و در مسیر جریان مستقیم هوا و به دور از تابش مستقیم خورشید نصب می شود، در حقیقت دمایی که درپناهگاه ثبت می شود دمای محیطی است که در سایه و در معرض جریان مستقیم هوا قرار دارد.
تفاوت دمای احساسی واقعی و دمای معمولی که از دماسنج جعبه اسکرین واقع در ایستگاه هواشناسی ثبت می شود در ماههای گرم سال به بالاترین حد خود می رسد.

**کارشناس هواشناسی از بالا رفتن گرما و رطوبت خبر می دهد
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: براساس مدل های هواشناسی ساکنان این استان از روز یکشنبه با کاهش رطوبت نسبی هوا ، شاهد افزایش دما خواهند بود.
مرضیه سی سی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دما کنونی شهر بندرعباس 37 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 67 درصد بوده که با توجه به پیش بینی صورت گرفته دمای هوای مرکز هرمزگان در روز آینده به 43 تا 44 درجه سانتیگراد خواهد رسید.
وی ادامه داد: بر اساس مدل های پیش بینی ها دمای هوا در سایر شهرستان ها به 47 تا 48 درجه سانتیگراد می رسد.
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان ابراز داشت: احتمال رسیدن رطوبت نسبی هوای بندرعباس در روز جاری به 88 درصد وجود دارد که میزان کاهش آن برای فردا حدود 15 درصد خواهد بود.
سی سی پور خاطر نشان کرد: بر این اساس احتمال رسیدن رطوبت نسبی هوا در شهرستان هایی همچون حاجی آباد ، رودان و پارستان به 15 تا پنج درصد وجود دارد.
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان افزود: میناب در هفته گذشته با رسیدن به 50 درجه سانتیگراد در هفت تیر گرمترین شهر استان بود و دمای احساسی با دمایی که دماسنج در شرایط استاندارد و سایه اندازه گیری می کند بسیار متفاوت خواهد بود.
به گفته این کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان، شرایط رطوبت با دما و پارامترهای اقلیمی سنجیده می شود و نمی توان رطوبت خاصی را به عنوان شرایط آسایشی برای انسان مشخص کرد.
سی سی پور اشاره کرد: بر اساس پیش بینی صورت گرفته سواحل شرقی دریای عمان به دلیل وزش باد به نسبت شدید مواج خواهد بود.

**افزایش 45 درصدی گرمازدگی در هرمزگان
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ظرف 10 روز نخست تیرماه امسال 99 نفر در استان دچار گرمازدگی شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 45 درصد رشد داشته که ناشی از افزایش دمای هوا است .
دکتر فاطمه نوروزیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقصی نقاط استان هرمزگان همچون دیگر نقاط جنوبی کشورمان از ابتدای تیرماه شاهد افزایش دما و گرمای شدید هستند که این شرایط موجب گرمازدگی تعدادی از مردم این استان و اعزام آنها به مراکز درمانی شده است.
وی ادامه داد: گرمازدگی، بیماری ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حرارت زیاد، نخوردن مایعات به حد کافی و یا وارد شدن بار اضافی بر سیستم کنترل حرارت بدن است که دیگر بدن قادر به خنک کردن خود نیست و از این رو تعریق فراوان موجب اختلال در بدن می شود.
وی بیان داشت: گرمازدگی اغلب به صورت تدریجی ظاهر می شود و معمولا افرادی را گرفتار می کند که به آب و هوای گرم و مرطوب عادت ندارند و افرادی که وضعیت عمومی مناسبی ندارند، کودکان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران تنفسی، نسبت به دیگران بیشتر در خطر گرمازدگی هستند.
نوروزیان با اشاره به اینکه گرمازدگی درجات مختلفی دارد، گفت:گرمازدگی در سه سطح خفیف، متوسط و شدید ایجاد می شود که در موارد شدید و در صورت مراجعه نکردن به موقع به مراکز درمانی می تواند منجر به مرگ شود.
وی درد در ناحیه شکم، بازو و ساق، ضعف، احساس خستگی و تشنگی شدید، استفراغ، گیجی و سردرد را از جمله علائم گرمازدگی عنوان کرد و گفت: درمان گرما زدگی به شدت آن بستگی دارد اما مهمترین اصل در درمان افراد گرمازده، کاهش دمای بدن و برگرداندن آب از دست رفته به همراه املاح بدن است.
نوروزیان توصیه کرد :فردی که به گرمازدگی دچار شده، پس از بهبود بهتر است تا 12 ساعت از هر گونه فعالیت فیزیکی پرهیز کند تا درد عضلانی وی بهبود یافته و شرایط بدن پایدار شود.
وی خاطرنشان کرد: افراد به منظور پیشگیری از گرمازدگی از ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند، در روزهای بسیار گرم بین ساعت‌های 11 صبح تا غروب آفتاب تا حدامکان بیرون نروید، زیر تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند و از فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری کنند، مایعات بیشتر مصرف کنند حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشند و لباس هایی با رنگ روشن بپوشند و خودروهای خود را در شرایط سایه قرار دهند تا دچار گرمای ناگهانی نشوند.
به گزارش اداره کل هواشناسی هرمزگان حداکثر دمای هرمزگان از ابتدای تیر تاکنون 51 درجه بوده است.

** مرگ یک کودک بر اثر گرما در قشم
رئیس شورای اسلامی روستای مرادی قشم گفت: گرمای بیش ازحد هفته گذشته منجر به مرگ یک کودک روستایی در این جزیره شد.
صدیق قویدل افزود :پسر بچه ای 2.5 ساله اهل روستای گوری حوالی ظهر روز پنجشنبه گذشته از خانه خارج شد اما پس از گذشت چند ساعت به خانه بازنگشت.
وی ادامه داد: پدر و مادر این کودک در پی مفقود شدن کودک خود به همراه تنی چند از اهالی روستا نقاط مختلف را جست و جو کردند اما از یافتن وی بازماندند وحدود ساعت 14 سرانجام جسم بی جان این کودک در میان نخلستان های روستای گوری و مرادی توسط اهالی این 2 روستا کشف شد و پس از انتقال وی به خانه بهداشت دولاب، پزشک از فوت این کودک بر اثر گرمازدگی خبر داد.

** کاهش 50درصدی مصرف برق با کاهش ساعت اداری
در حال حاضر از حدود 640هزار مشترک برق هرمزگان، 82 درصد مشترکان خانگی هستند که این مشترکان 64 درصد مصرف انرژی برق را به خود اختصاص داده اند.
با توجه به شرایط آب و هوایی خاص هرمزگان و لزوم بهره مندی همه از نعمت برق، رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان امری مهم و ضروری به منظور پیشگیری از خاموشی های احتمالی است .
کارشناسان حوزه انرژی برق براین عقیده اند که وسایل پرمصرف برقی کولرهای گازهای رامی توان با تنظیم آن در دمای 24 تا 26 درجه مصرف برق را کاهش داد.
ساعت اوج مصرف برق 13 تا 17 و 19 تا 23 است که مدیریت مصرف آن به ویژه در ساعت های اوج نقش مهمی در پیشگیری از خاموشی دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان دراین زمینه گفت: در صورت کاهش ساعت کاری دستگاههای دولتی پیک مصرف استان حداکثر 50 مگاوات کاهش می یابد.
محمد ذاکری افزود: اوج مصرف برق استان از ابتدای تیر تا پایان مرداد و از ساعت 14 تا 16 اتفاق می افتد که در این فاصله یک ساعت آن همزمان با ساعت کاری دستگاههای دولتی است که در مجموع حدود 50 ساعت را طی دو ماه شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه 16 درصد پیک بار استان مربوط به تعرفه های عمولی و دولتی است، گفت: درصورت کاهش یک ساعت فعالیت دستگاههای دولتی پیک بار به میزان 35 تا 50 مگاوات کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: پیک بار استان در سال گذشته یک هزار و 975 مگاوات بود که پیش بینی می شود با رشد مصرف در تابستان امسال به دو هزار و 200 مگاوات افزایش یابد.
این مقام مسئول گفت: البته انتظار می رود با مدیریت مصرف برق و کاهش مصارف غیرضروری از سوی مشترکین این میزان از دو هزار و 64 مگاوات عبور نکند.
وی بیان داشت: با افزایش میزان دما و رطوبت علاوه بر افزایش مصرف، راندمان تولید نیروگاههای استان هم کاهش می یابد که توزیع انرژی را با چالش مواجه می کند.

**تغییر ساعت اداری با افزایش گرما در هرمزگان
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان گفت: با توجه به اوج گیری گرما، ساعت کار ادارات دولتی و خصوصی به غیر از سازمانها و نهادهایی که به صورت شیفت هستند از 6 ونیم صبح تا 13 و سی دقیقه از شنبه تا چهار بوده و روزهای پنجشنبه هم تعطیل است.
علی رئوفی در گفت وگو با ایرنا افزود: این اقدام درپی به اختیار گذاشتن ساعت اداری استانهای گرمسیری از جمله هرمزگان از سوی هیات دولت بوده که در ماههای تیر و مرداد در این استان اجرایی شد.
وی ادامه داد: این برنامه برای رفاه حال کارکنان و همچنین مراجعه کنندگان به دستگاههای اجرایی بوده و در ضمن صرف جویی در مصرف انرژی هم درپی دارد.
هرمزگان برای کسانی که دوست دارند سونای گرم و رطوبتی داشته باشند ماههای تیر ومرداد ماه بهترین فصل است با سفر به استان این وضعیت را تجربه کنید.
6048
خبرنگار و انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.