سید رضا امیری زاده پنجشنبه درمصاحبه اختصاصی با خبرنگارایرنا اظهار کرد: عملیات انتقال و کشت این تعداد نشاء در سطح 11هزارهکتار از زمینهای کشاورزی این استان آغاز شده است.
این مقام مسئول درسازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اختصاص حدود11هزارهکتارازاراضی این استان به کشت بادمجان خارج از فصل پیش بینی کرد:در سال زراعی پیش رو(مهر96تامهر97) نزدیک به 417هزارتن از این محصول تولید شود.
امیری زاده یاد آورشد: بمنظورافزایش تولید در واحد سطح، راهکارهای مناسبی ازجمله استفاده از نشاء سالم (تولیدشده درفضای گلخانه ای)، بکارگیری آبیاری نوین و تغذیه مناسب به بهره برداران این استان سفارش شده است.
وی اضافه کرد: درهرهکتار فضای باز 15هزارعدد نشا بادمجان تولید شده به روش مکانیزه کشت می شود.
به گفته مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم اکنون 80درصد نیاز کشاورزان به نشاء بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای به روش مکانیزه در داخل این استان تولید و مابقی آن از بوشهر و فارس وارد می شود.
وی تاکید کرد: تولید مکانیزه نشاء ضمن صرفه جویی در زمینه مصرف بذر، آب، کود و سموم نباتی و هزینه دستمزدکارگر سالانه ازخروج صدها هزاردلار ارز برای خرید بذر نیز جلوگیری و درمجموع درهرهکتار21میلیون ریال به نفع بهره بردارتمام می شود.
به گفته امیری زاده میزان بذر مصرفی برای تولید نشاء مکانیزه در مقایسه با کشت مستقیم (سنتی) 100درصد کمترو تلفات نشاء نیز بسیار ناچیز وحتی درحد صفر گزارش شده است.
دراطلاعات منتشره سازمان جهادکشاورزی هرمزگان فصل کشت بادمجان خارج از فصل دراین استان اوایل تیرماه تا پایان مردادماه و زمان برداشت محصول نیز اواخر مهر ماه اعلام شده است.
دراین اطلاعات از رودان، میناب و بندرعباس بعنوان مهمترین مناطق تولید محصول بادمجان خارج از فصل درهرمزگان یاد شده است.
کیفیت بالا و برداشت خارج ازفصل موجب شده تا محصول بادمجان هرمزگان مشتریان زیادی در استانهای دیگر از جمله فارس، اصفهان و تهران داشته باشد.
وسعت زمینهای کشاورزی هرمزگان 156هزارهکتار با تولید سالانه دو میلیون و 300 هزارتن محصول باغی و زراعی اعلام شده است.
6149/6048
خبرنگار:رضا گیلانی ** انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.