نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکی دریاچه ارومیه هشدار بزرگی برای منطقه است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، سید هادی بهادری با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا با پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص خشکی دریاچه ارومیه با ابراز تاسف از کم کاری برخی مسئولین طی سالیان گذشته و ازدست دادن زمان کلیدی برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه اظهار کرد: خشکی دریاچه هشدار بزرگی برای منطقه است که با تبدیل شدن به کویر نمک امکان زندگی به واسطه گسترش تبعات زیستی و بهداشتی وجود نخواهد داشت.

وی گفت:باید با تمام قوا در راستای احیای دریاچه و بازگرداندن حیات به آن تلاش کنیم.

بهادری با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه طی 4 سال اخیر تقریبا ثابت بوده و کاهش چشمگیری نداشته افزود: با ورود به فصل گرما تراز آب کاهش یافته و با حرکت به سمت زمستان و کاهش تبخیر تراز افزایش می یابد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت دریاچه نسبت به 2 سال قبل رضایت بخش است اگر چه میزان بارندگی های امسال نسبت به سال ماقبل  20 درصد کاهش داشته است.

وی اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه را در جان دوباره بخشیدن به دریاچه تاثیر گذار دانست و تصریح کرد: لایروبی انهار، اتصال زرینه به سیمینه، انتقال آب با لوله و آبیاری تحت فشار در آبرسانی به پیکره دریاچه و احیای مجدد آن بسیار مفید بوده است.

بهادری از تغییر دیدگاه قابلیت احیای دریاچه ارومیه،به عنوان نقطه عطفی یاد کرد و افزود: در گذشته برخی از افراد خشکی دریاچه ارومیه را به عنوان یک رویداد طبیعی و خدادادی قلمداد می کردند و تلاشی در راستای احیای دریاچه صورت نمی گرفت که تغییر این نگاه گام مثبتی در احیای دریاچه ارومیه به شمار می رود.

وی ادامه داد: برخلاف تصورات عامه که خشکی دریاچه را امری خدادادی می دانستند عوامل انسانی و افزایش بی رویه و غیر اصولی آب عامل خشکی دریاچه بوده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:توسعه افقی کشاورزی، تبدیل باغات به مزارع با کشت های پر آب بر و توسعه باغات سیب و کشت جغندرقند که به ازای هر کیلو از این محصولات بیش از 800 لیتر اب مصرف می شود از علل دیگر خشکی دریاچه ارومیه بوده که با شناسایی علل اقدام به احیای ان شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احداث سد آتاتورک ترکیه بر روی رود دجله گفت: این سد با ظرفیت مخزنی 40 میلیارد مترمکعب آب در گسترش صحرای عراق موثر و عامل اصلی ریزگردهای منطقه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه 10 ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه بر تثبیت دو ساله دریاچه و جلوگیری از خشکی کامل بوده تا با ایجاد زمان برای پایان احداث پروژه جنوب استان،زمینه انتقال آب به پیکره فراهم شود.

وی میزان آب مصرفی در استان را فوق تصور عنوان کرد و بیان کرد: چنانچه روند آب مصرفی اینچنین ادامه یابد انتقال آب 600 میلیون مترمکعبی نیز کفاف احیای دریاچه نخواهد بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سنتی بودن سیستم کشاورزی در آذربایجان غربی یادآور شد: عمدتا کشاورزی در استان تفننی بوده که بیش از 90 درصد مصرف اب را به خود اختصاص داده است.

بهادری تصریح کرد: سیستم آبرسانی انهار نیز سنتی بوده و فاقد دریچه است و آب در مسیر نهرها تبخیر و ازبین میرود که باید با تبدیل روشهای سنتی کشاورزی به صنعتی و استفاده از روش انتقال آب با لوله در مصرف آب صرفه جویی شود.

وی جلوگیری از تبدیل مناطق بالادست به مزارع و باغات را از اقدامات دیگر در راستای جلوگیری از هدر رفت اب در استان عنوان کرد و گفت: دیگر آب زیادی برای توسعه کشت های پراب بر وجود ندارد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.