به گزارش خبرنگار ایرنا، امین قصمی دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: کنترل تخلیه غیرمجاز فاضلاب های خام بهداشتی و صنعتی تاسیسات و مراکز مستقر در حاشیه ساحل بندرعباس در حیطه اختیارات این شرکت نیست.
وی ادامه داد: بیشتر روان آب های سطحی و فاضلاب های خام خانگی در بندرعباس از محله های چاهستانی ها، آیت الله غفاری و شمال درخت سبز وارد خور گورسوزان و دریا می شود که در این محلات اجرای طرح تفصیلی و اصلاح بافت های فرسوده جهت اجرای طرح فاضلاب بسیار ضروری است.
به گفته قصمی، فاضلاب محلات بدون معابر مناسب که اجرای شبکه فاضلاب در آنجا ممکن نیست، در مسیر حرکت به سمت دریا در بستر خور گور سوزان توسط آلاینده های مختلف از جمله زباله های انباشته شده شهری و رواناب های سطحی، دستخوش تغییرات نامطلوب در ورودی به دریا می شود .
این مسئول تصریح کرد: اجرای طرح فاضلاب در این محلات مستلزم همکاری و مساعدت دستگاه های ذیربط از جمله شهرداری ، راه و شهر سازی و همچنین نیازمند حضور موثر و اعمال نقش نظارتی شورای اسلامی شهر بندرعباس بر تمامی دستگاه های ذیربط است.
وی خاطرنشان کرد: در مواقع بارندگی به دلیل نبود شبکه جمع آوری آبهای سطحی، روان آب ها به منهول های فاضلاب هدایت می شود و هر ساله سبب تحمیل هزینه های گزاف و اخلال جدی در روند جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس می شود.
مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: با وجود تخصیص نیافتن اعتبارات کافی جهت تکمیل و اصلاح تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس، در حال حاضر700 کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر بندرعباس اجرا شده و 84 درصد از جمعیت این شهر از شبکه فاضلاب بهره مندند.
قصمی افزود: این شرکت به منظور تکمیل اجرای طرح فاضلاب و ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس ، از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و انعقاد قرارداد بیع متقابل به مبلغ 2500 میلیارد ریال نسبت به واگذاری پساب اقدام کرده است.
وی بیان داشت: فاضلاب جمع آوری شده از قسمت های تحت پوشش شبکه شهری فاضلاب پس از انجام عملیات فیزیکی و بیولوژیکی و گندزدایی به روش لجن فعال تصفیه شده و پساب حاصل با داشتن کیفیت مطلوب و مطابق با استانداردهای زیست محیطی از تصفیه خانه خارج و از طریق خط لوله به موازات خور گور سوزان به دریا به عنوان منبع پذیرنده آب وارد می شود.
لازم به ذکر است، مدیر کل محیط زیست هرمزگان 16 خردادماه امسال در نشستی خبری بیان داشت: میزان پساب ورودی از تصفیه خانه ها به آب های ساحلی بندرعباس روزانه 68هزار مترمکعب است و نزدیک به 15هزار مترمکعب فاضلاب تصفیه نشده، از شهرک هدیش و محلات حاشیه ای، وارد آب های ساحلی مرکز این استان می شود.
مجید وفادار افزود: آلودگی میکروبی پساب خروجی تصفیه خانه های بندرعباس بالاتر از حد مجاز است و گزارش کارشناسی آن ، اردیبهشت امسال جهت تصمیم گیری برای دادستان بندرعباس ارسال شد.
وی با اشاره به فعالیت کمیته پایش شناگاه های ساحلی به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان اظهار داشت: تاکنون 230مورد پایش شناگاه های ساحلی انجام شده و این کمیته باید در سواحل آلوده به مردم هشدار دهد تا از شنا خودداری کنند.
7198/2094
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.