دکتر ابوالفضل نیشابوری یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر منظور از تابش نور خورشید اشعه ماورا بنفش بوده که اثر نامطلوبی بر چشم برجای می گذارد.
وی ادامه داد: اشعه ماورا بنفش مشکل هایی همچون خشکی چشم، تبخیر اشک ، ناخنک و آب مروارید می شود که بر اساس مشاهده های میدانی آب مروارید در هرمزگان فراوانی بالایی دارد ولی عدد و رقمی از میزان شیوع آن در دست ندارم.
وی اضافه کرد: شیوع آب مروارید در خانم های هرمزگانی که در منازل مشغول فعالیت بوده و کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند هم بالاست.
وی ابراز داشت: تبخیر اشک سطح چشم را دچار سوزش و قرمزی می کند و رشد ناخنک موجب ایجاد مشکل برای قرنیه می شود و می تواند مانند آب مروارید بر روی دید فرد تاثیر بگذارد و حتی موجب تاری دید شود.
این متخصص بیماری های چشمی عنوان کرد: گرما هم به مانند نور خورشید مشکل هایی همچون ناخنک و خشکی چشم می شود ولی به تنهایی نمی تواند علت آب مروارید باشد.
وی ابراز داشت: همچنین اشعه ماورا بنفش موجب ایجاد تغییراتی در جریان خون شبکیه می شود و عصب بینایی را تحت تاثیر خود قرار می دهد ولی شایع ترین ، مهمترین و اصلی ترین علت کاهش دید آب مروارید محسوب می شود.
وی اظهار داشت: افرادی که دارای مشاغی همچون جوشکاری، کار در کوره های ذوب فلزات و کارگاه های ذوب شیشه کار می کنند هم در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند و این بیماری دارای چند نوع است که می توان به سطحی، هسته ای و خلفی اشاره کرد.
نیشابوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص علت سوزش چشم در مناطق گرم همچون هرمزگان، خاطر نشان کرد: شایع ترین علت این امر خشکی چشم، التهاب لبه پلک، کمبود چربی لایه اشک و یا درگیری غدد چربی ساز ، عفونت مزمن های درمان نشده چشم ، ناخنک و آب مروارید است.
وی اشاره کرد: تاثیر تابش نور خورشید در ایجاد بیماری آّب سیاه چشم مشخص نشده است و با همه این اوصاف افراد پیشگیری را در سرلوحه مراقبت از چشم های خود قرار دهند.
این متخصص چشم پزشکی بیان کرد: افراد در این مناطق از کلاهی استفاده کنند که روی چشم ها را بپوشاند تا نور آفتاب به آنها نرسد و از عینک های آفتابی مناسب استفاده کنند.
نیشابوری ابراز داشت: البته همچنان بیرون نرفتن در ساعت هایی که آفتاب بیشترین تابش را دارد مهمترین توصیه ای است که می توان به افراد داشت.
'شاخص UVیک مقیاس تابشی اریتما 1به معنی التهاب پوست ناشی از قرمز شدن آن بواسطه آفتاب سوختگی است.'
'تابش ماوراء بنفش خورشید به سه بخش مجزا تفکیک می شود که به ترتیب با افزایش انرژی شامل طول موج های زیرهستند:
UV-C: (200-280NM) وUV-B: (280-320NM) ،UV-A: (320-400NM) UV-Cبطور بالقوه خطرناکترین نوع انرژی محسوب می شود که خوشبختانه بطور فزاینده توسط اوزن استراتوسفرجذب می شود اما تابش UV-Bو UV-Aبه ترتیب 6و 94درصد به سطح زمین می رسند که قابلیت صدمات بیولوژیکی آنها به ترتیب 83و 17درصد است.'
'ناخنک یا پتریژیوم PTERYGIUM ، یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) کشیده می‌شود.'
'این ضایعه ناشی از رشد خوش ‌خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است، ناخنک معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد می‌شود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می‌کند.'
'به علت وجود رگ های زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است، ناخنک گاهی ملتهب می‌شود و باعث سوزش و خارش و اشکریزش می‌شود.'
'گاهی اوقات ناخنک رشد زیادی می‌کند و تا وسط قرنیه می‌رسد و جلوی دید را می‌گیرد، به علاوه حتی ناخنک‌های کوچکتر هم می‌توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.'
3219/6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.