علی اسدی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بنای باستانی مدور نتیجه 2 فصل کاوش در تنب پَرگان است.
وی ادامه داد: دایره اصلی بنا با 20 جرز سنگی هم اندازه ایجاد شده و به نظر می رسد در مرکز آن یک فضای گنبد دار وجود داشته است.
سرپرست کاوش های باستان شناسی تُنب پَرگان اضافه کرد: در زیر این فضای گنبد دار یک ستون مدور با سنگ و ملات گچ ایجاد شده که به طور دقیق در مرکز دایره مدور بنا قرار گرفته است.
اسدی ابراز داشت: مساحت کل بنا 230متر مربع بوده و اطراف بنا با یک حصار خشتی مدور احاطه شده و به نظر می رسد تا پایان این دوره مورد استفاده قرار داشته است.
وی یادآور شد: کاربری بنا با توجه به نقشه منحصر به فرد و ناشناخته آن مشخص نبوده و به احتمال فراوان دارای کاربری آیینی، نیایشی و یا علمی و نجومی بوده است.
سرپرست کاوش های باستان شناسی تُنب پَرگان خاطرنشان کرد: این بنا در هیچ جای کشور و حتی غرب آسیا و شمال آفریقا دارای همتا نبوده و منحصر به فرد است.
اسدی افزود: تپه مدور تُنب پَرگان در 2 کیلومتری جنوب شهر جناح از توابع شهر بستک و 35 کیلومتری شمال سواحل خلیج فارس واقع شده و با توجه به جذابیت آن قابلیت بازدید بوسیله عموم مردم را دارد.
به گفته وی، بنای یاد شده به عنوان یکی از مهم ترین آثار باستانی هرمزگان و به طور کلی کل کشور قابل طرح وارزیابی است.
وی اشاره کرد: این احتمال که بنای یاد شده بازمانده های یک رصد خانه علمی بوده باشد، وجود دارد.
سرپرست کاوش های باستان شناسی تُنب پَرگان ابراز داشت: کاوش از تاریخ پنج بهمن آغاز شده و تا 15 اسفند ادامه داشت و فصل بعدی کاوش اوایل زمستان سال آینده آغاز خواهد شد، فصل اول کاوش در سال 90 صورت گرفت.
اسدی افزود: آثار وجود خندق در اطراف تپه قبل از آغاز کاوش ها قابل مشاهده بود و این خندوق انگیزه اصلی انجام کاوش به شمار می رفت و تصویر می شد سازه موجود بر روی تپه با توجه به خندق ایجاد شده در اطراف آن دارای اهمیت قابل ملاحظه ای بوده است.
وی اشاره کرد: مقدمات ایجاد یک پوشش موقت را بر روی تپه آغاز شده و سایر تمهیدهای حفاظتی از قبلی ایجاد نرده های محافظتی در اطراف منطقه کاوش شده را انجام گرفته است.
هرمزگان دارای یکهزار بنای تاریخی و باستانی شناسایی شده است که 283 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.
این استان دارای بناها و آثار تاریخی از حدود 5 هزار سال قبل تا دوره پهلوی است.
شهرستان بستک در فاصله 220 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
3219/6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی **انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.