قصه پرخون دل کمبود آب در قشم، غصه امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که مردم نجیب و صبور روستاهای غرب جزیره درمیان آب‌های نیلگون خلیج فارس با معضل کمبود آب در دسترس، دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم بسیار مطالبه کردند، رسانه‌ها بسیار نوشتند و مسئولان قول‌های فراوان دادند، اما هنوز که هنوز است مردم از کمبود آب جاری در لوله‌ها گله‎ مندند.

به گزارش جماران، ایسنا نوشت: مطالبه‌گری برای تامین و توزیع آب در غرب جزیره از فضای مجازی و درخواست‌های مردم و مطالبه‌گران فراتر رفته و از تریبون نماز جمعه هم به گوش می‌رسد و پس از این درخواست‌های مکرر وزیر نیرو در نخستین روز سال ۱۴۰۱ به جزیره سفر کرد و قول داد مشکل تنش آبی در جزیره را تا پایان سال حل کند.

علی اکبر محرابیان در حاشیه سفر یکروزه خود به قشم و بازدید از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی انرژی گستر قشم اظهار کرده بود: موضوع تامین آب قشم به ویژه در روستاهای غربی این جزیره در سفر رییس جمهوری مورد توجه قرار گرفت.

با این وجود هنوز مردم گله مندند. افزایش ظرفیت تولید آب به وسیله نیروگاه‌ها و آب شیرین‌کن‌ها یکی از برنامه‌های میان مدتی و بلندت مدتی است که برای رفع تنش آبی در جزیره پیگیری می شود. هرچند می توان گفت هم اکنون جزیره قشم در حوزه تامین آب در وضعیت مناسبی قرار دارد بلکه مهمترین موضوع شبکه فرسوده توزیع آب است که مانند یک بیماری ریشه دار درمان نشدنی در جزیره تنیده است  و هرچقدر هم که تعمیر و بهسازی می شود، بازهم نقص‌های فنی آن بی‌شمار است.

هم اکنون نیروگاه مپنا ۱۰ هزار مترمکعب آب تولید می کند و نیروگاه قشم‌مولد نیز آمادگی تولید ۱۴ هزارمترمکعب را دارد که تنها به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی قابلیت توزیع در جزیره را ندارد. همچنین نیروگاه غدیرهم تا یک سال آینده ظرفیت تولید ۳۴ هزار مترمکعب آب را خواهد داشت و با این آمار و ارقام می بینیم که هم‌اکنون  فرسودگی شبکه آب معضلی بزرگتر از تامین آب است.

اما مطالبه مردم صبور قشم این روزها دسترسی فوری به آب جاری در لوله ها به طور مداوم نیست چراکه می دانند که موضوع زمانبر است. بلکه آنها می خواهند آب به روال سابق ماهی یکبار وصل شود تا بتوانند مخازن و آب انبارهای خود را پرکنند اما طبق شنیده‌ها هم اکنون در برخی روستاهای غرب جزیره مدت زمان وصل آب به بیش از ۵۰ روز رسیده است.

علی ابراهیمی یکی از ساکنان روستای گوری در تشریح تنش آبی روستاهای بخش حرای جزیره در گفت و گو با ایسنا، گفت: در زمان مدیریت قبلی مدیریت آبفای شهرستان، مدت زمان وصل آب به کمتر از یک ماه هم رسیده بود اما در زمان فعلی برخی مواقع نزدیک به ۲ ماه آب وصل نمی شود.

وی ادامه داد: وصل شدن مدت محدود آب هم برای خانواده‌ها دردساز است چراکه زمانی خانواده در سفر باشد یا به هردلیل در منزل نباشد نمی تواند مخازن را پر کنند و آن ماه باید آب آزاد بخرد.

به گفته ابراهیمی خرید یک تانکر ۴ مترمکعبی آب  و کرایه آن برای یک خانواده روستایی در روستای باسعیدو که آب شیرینکن دارد ۱۵۰ هزار تومان و برای روستاهای نزدیک آن ۳۰۰ هزارتومان هزینه دارد و برای یک هفته تا ۱۰ روز کفایت می کند چراکه نگه داری آب در مخازن و آب انبارها پرتی زیادی دارد و همچنین از بعد از چندروز آب ذخیره شده کیفیت خود را از دست می دهد.

ابراهیمی تاکید کرد: روستای گوری بالغ بر ۲۳۰ خانوار و یک هزار نفر جمعیت دارد و در نظر بگیرید که الان بسیاری از روستاهای غرب جزیره با مشکل دیروصل شدن آب و کمبود فشار مواجه هستند.

نماینده شورای بخش حرا و شهرستان قشم هم در خصوص وضعیت بحرانی آب در غرب جزیره در گفت و گو با ایسنا، گفت: به نظر می اید مشکل آب جزیره لاینحل شده و تلاش های ما هم تاکنون نتیجه مورد نظرمان را در پی نداشته است.

صالح پوزن ادامه داد: طبق اظهارات مسئولان آبفای شهرستان هم اکنون تولید آب در جزیره بیشتر شده اما شاهد هستیم تنش آبی در غرب جزیره افزایش یافته است.

وی یکی از مهمترین مشکلات را شبکه آبرسانی فرسوده دانست و گفت: نبود یک شبکه استاندارد باعث تاخیر در آبرسانی و افت فشار آب شده است.

پوزن همچنین به نبود برنامه مدون و قابل پذیرش از سوی ابفا برای توزیع اب اشاره کرد و افزود: مسئولان آبفای شهرستان اشراف کمی به مسائل فنی شبکه آبرسانی دارند و از پیشنهادات و مشورت‌های ما نیز استقبال نمی کنند.

نماینده شورای بخش حرا و شهرستان قشم مشکلات آبرسانی را نه تنها مربوط به لوله های اصلی فرسوده و غیراستاندارد دانست بلکه خاطرنشان کرد: حتی شبکه داخلی آبرسانی در روستاها استاندارد لازم را ندارد و از لوله های کوچک استفاده شده که ظرفیت کافی را ندارند.

وی یادآور شد طبق وعده مسئولان استان آب شیرین کن باسعیدو تا پایان سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شود و اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی این اب شیرینکن بخشی از مشکلات تامین آب در جزیره حل شود.

پوزن تاکید کرد: اما حل مشکل تامین آب بدون اصلاح شبکه آبرسانی نتیجه مطلوب مردم را در پی نخواهد داشت.

فرماندار شهرستان قشم هم در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مهمترین سوالی که باید در حل موضوع آب به آن پاسخ داده شود این است که متولی اصلی آب در شهرستان قشم چه کسی است؟

محمد محمدحسینی تختی ادامه داد: مطالبه مردم برای رفع تنش آبی به حق است و وزیر نیرو برای حل این مشکل به جزیره سفر کرد اما در حل موضوع آب باید در نظر گرفت این یک کار جمعی است و نه فردی و یک ارگان و نهاد خاص از پس آن بر نمی آید بلکه همه دستگاه ها باید با همکاری و هم افزایی پای در میدان گذارند.

وی بیان کرد: برای حل مشکل تنش آبی در جزیره قشم فردا جلسه ای با حضور همه مسئولان مربوطه در فرمانداری برگزار می شود و نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان قشم در تماس خبرنگار ایسنا بیان کرد که از استان دستور داده اند تا با رسانه ها صحبت نکنیم و اطلاعات فقط از طریق استان در اختیار خبرنگاران قرار بگیرد. هرچند تماس های خبرنگار ایسنا با مسئولان استانی ناموفق بود و به انجام مصاحبه ختم نشد اما امیدواریم در روزهای آینده مسئولان نسبت به وضعیت آبی جزیره پاسخگو باشند.

به گزارش ایسنا، در پایان باید گفت به نظر می رسد قشم در تولید اب مشکل کمی دارد و مدت زمان کمی تا پایان خودکفایی در حوزه تولید آب مانده است اما شبکه فرسوده و ناهماهنگی و اختلافات دستگاه های اجرایی موجب شده است تا مردم همچنان در آرزوی آن بمانند که آب در لوله ها هرروز جاری باشد. هرچند مسئولان مربوط قول داده اند آب شیرین کن باسعیدو را تا پایان سال راه اندازی کنند و بخشی از مشکلات آبی را حل کنند اما به نظر می رسد اگر از این به بعد اعتبارات برای بهسازی شبکه فرسوده مصرف شود و آب مورد نیاز از نیروگاه های جزیره که با صرف هزینه زیادی احداث شده اند تامین شود این مشکل زودتر برطرف شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.