مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: هرمزگان استانی است که در معرض خشکسالی و سیل قرار دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان استانی است که در معرض خشکسالی و سیل قرار دارد، گفت: در پدیده خشکسالی به طور قطع بحث بیابان زایی افزایش پیدا می کند اما در بحث سیل بستگی به مدیریت مناسب و بهینه دارد که می توان با ذخیره هرزآب ها آن را جبران کرد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، سید محمد نور موسوی اذعان داشت: در شهر میناب بین چهار تا پنج سازه آبخیزداری بالادست شهر میناب احداث شده  که در کنترل و مدیریت سیلاب برای این شهرستان موثر است و اخیرا نیز از محل اعتبارات سیل برای منطقه باز اعتبار گرفته شده است.

وی یادآورشد: ۱۴ شهر، ۵۴۵ روستا و ۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی هرمزگان هم اکنون در معرض سیل قرارداند و هنر ما اینست که در بالادست شهرها اقداماتی از جمله احداث سد و بند و سازه انجام دهیم و خسارت سیل را کاهش دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهارداشت: همچنین بتوانیم مناطق بیابانی را با مدیریت هرزآب احیا کنیم که به طور قطع وقتی احیا و جنگل کاری شد دیگر بیابان زایی نداریم بلکه بیابان زدایی انجام می شود.

وی ابرازداشت: البته تاکنون بیش از ۱۴ هزار هکتار از محدوده های بیابانی هرمزگان در قالب بند و بندسار برای مدیریت هرزآب احداث شده است.

نور موسوی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به طور واقع سرشار از نعمت است، گفت: بشاگرد دارای سد جگین، سد شریفی و سد گابریک است که در بارندگی های تابستانه آب ذخیره سازی می شود و همچنین بیش از ۶ هزار سازه آبخیزداری در ارتفاعات این شهرستان بشاگرد با مشارکت مردم برای ذخیره آب احداث شده است.

وی گفت: همچنین بیابان های جاسک نیز دارای اراضی مستعد کشاورزی هستند که هرچند منابع آب زیرزمینی غیرقابل استفاده است اما آب های سطحی زمینه فراوانی برای توسعه کشاورزی و کشت پنبه دارد؛ در قلب بیابان های جاسک نیز جنگل جگین، گابریک و سدیچ با انواع گونه های گرمسیری است.

این مسوول گفت: در بحث هرزآب با همکاری و مشارکت مردم برای جلوگیری از بیابان زدایی استفاده می کنیم اما این اقدام ها کافی نیست بلکه نیاز به گسترش دارد و اگر بارندگی شد، مدیریت هرزآب و نهال کاری صورت گیرد تا در سال های کم باران و خشکسالی جبران شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت اجرای تثبیت شن های روان و توسعه ی جنگل در شرق استان تاکید کرد: حل معضل زیست محیطی در غرب استان با انجام تکلیف قانونی صنایع  و کارخانه های هرمزگان در انجام ۲۵ درصد تعهدات فضای سبز و اقدام های اجرایی و مالچ پاشی در شرق و غرب استان عملی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.