مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران گفت: انتقال نفت خام گوره به جاسک از خروج 200 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران از طرح ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک به عنوان یک طرح راهبردی و استراتژیک‌ترین طرح در دولت تدبیرو امید نام برد که با اتکاء به توان داخلی از خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرده است.

به گزارش جماران، تورح دهقانی روز پنج‌شنبه در آیین احداث طرح ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک و تأسیسات نفتی بندرجاسک که با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی به صورت رسمی آغاز شد، اظهارداشت: این طرح برای نخستین بار، پایانه صادراتی خارج از محدوده تنگه هرمز را در اختیار صنعت نفت کشور قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این طرح راهبردی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی هزار کیلومتر و با استفاده از پنج تلمبه‌خانه بین راهی و ۲ ایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱ پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر، اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران افزود: این طرح شامل پایانه دریافت نفت، ۲۰ مخزن به ظرفیت مجموع ۱۰ میلیون بشکه و تأسیسات جانبی شامل ۳ عدد گوی شناور و اسکله صادراتی است.

دهقان ادامه داد: در این فعالیت بزرگ نفتی، سه کارخانه بزرگ ایرانی برای تولید شمش، تختال، تبدیل تختال به ورق و تولید ورق به لوله و سه شرکت پمپ‌ساز داخلی برای تأمین پمپ‌های این خط لوله به کار گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰میلیون دلار برای احداث این طرح هزینه شده است، ابرازداشت: برای تکمیل این طرح و بهره‌برداری از مرحله نخست آن تا پایان اسفند امسال ۸۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران اضافه کرد: افزون بر ۹۵ درصد خدمات، تجهیزات و کالاهای این طرح نیز ایرانی است و درحال حاضر افزون بر ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین با حضور پنج هزار نفر نیروی مستقر در ۳۰۰ گستره کاری در سرتاسر یک‌هزار از گستره این طرح مشغول به کار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.