به گفته صیادان محلی در شرایطی که بازار فروش آبزیان در هرمزگان و حتی استان‌های همجوار از رونق افتاده ولی عده‌ای با کشتی‌های ترال اقدام به صید در محدوده آب‌های استان می‌کنند که علاوه بر تخریب محیط‌زیست، محل زیستگاه‌های آبزیان نادر را ازبین برده‌اند.

صید ترال که علاوه بر صیادان، یکی از دغدغه‌های جدی کارشناسان و صاحب‌نظران این استان بوده، از سال‌های گذشته در هرمزگان آغاز شد و همین امر آسیب‌های زیادی به ذخایر، صیدگاه‌ها و زیستگاه‌های آبزیان خلیج‌فارس وارد کرد که تهدیدی برای صیادان این منطقه است.

در روش صید ترال، صیادان با استفاده از توری به شکل کیسه که انتهای آن کاملا بسته شده و کشیدن آن با شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا و یا لایه‌های میان آبی و با فاصله از کف دریا اقدام به صید آبزیان مورد نظر می‌کنند.

این روش از صید نه تنها نسل آبزیان را از بین می‌برد، بلکه شاید نسلی از انسان‌ها را هم از دیدن آبزیان محروم کند.

صیادان: سپاه مانع فعالیت‌های غیرمجاز صید در هرمزگان شد

علی دریانورد یکی از صیادان محلی در این باره گفت: سال‌هاست که این کشتی‌ها درآب‌های هرمزگان صید ترال انجام می‌دادند تا اینکه دوسال قبل، با برخورد سپاه از ادامه فعالیت غیرمجاز این کشتی‌ها جلوگیری شد.

وی افزود: در این مدت صید ترال در آب‌های دور انجام می‌شد تا اینکه در شرایط کرونایی این کشتی‌ها خود را به ساحل هرمزگان رسانده و از صیدگاه‌های محلی برای صید ترال استفاده می‌کردند.

یکی دیگر از صیادان در این زمینه می‌گوید: محدوده صید برای کشتی‌های بزرگ خارج از آب‌های استان است اما به دلیل غفلت ناظران دریا، این کشتی‌ها با سوء استفاده در جاهایی صید انجام‌می‌دادند که بیشتر تجمع، زیست و زادوولد آبزیان بوده است.

محمد جعفری بیان داشت: مسوولان چگونه اجازه می‌دهند در صیدگاه‌هایی که صید به روش سنتی صورت می‌گیرد، توسط کشتی‌های صید ترال با کف‌روبی برای همیشه زیستگاه‌های آبزیان را از بین ببرند؟

شناورهای صیادی زیستگاه مرجان‌ها در آب‌های بندرلنگه را تخریب کردند

رییس اداره دریایی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در خصوص این موضوع اظهار کرد: ۲فروند شناور صیادی که به صورت غیرمجاز از یکی از استان‌های دریایی همسایه وارد آب‌های هرمزگان شده بودند، زیستگاه مرجان‌های دریایی در محدوده بندرلنگه را تخریب کردند.

افشین عسکری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این شناورها از محدوده صید قانونی خود خارج شده و با استفاده از تورهای ترال که استفاده از آنها ممنوع است، موجب چندین مورد خسارت‌های زیست محیطی شدند.

به گفته وی؛ تخریب زیستگاه آبزیان، صدمه به بستر دریا و صیدگونه های غیرمجاز را بخش دیگری از تخلفات انجام شده است، لذا این ۲شناور با دستور دادستانی توقیف و به بندرگاه منتقل و پرونده تخلفات آنها به دادگاه ارسال شد.

رییس اداره دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست هرمزگان یاد آور شد: این اداره‌کل، به لحاظ استفاده از تورهای ممنوعه ترال خواستار جریمه ۳میلیارد ریالی مالکان هر یک از شناورها شده است.

عسکری تصریح کرد: خدمه یکی از این شناورها نیز هنگام مواجه شدن با ماموران دریابانی یک تور ترال را پاره و در بستر دریا رها کرده‌اند که این اقدام موجب گرفتار شدن انواع آبزیان از جمله گونه‌های مختلف لاک پشت‌ها در این تورها می‌شود.

رییس اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: این اداره برای این تخلف نیز در لایحه قضایی تنظیم شده، درخواست یک میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال غرامت کرده است.

عسکری اضافه کرد: صید مرجان و کوسه نیز از دیگر قانون شکنی‌های انجام شده توسط این شناورهاست که جریمه صید هر کیلو مرجان ۴۰میلیون ریال و هر کوسه ۳۰۰میلیون ریال است.

وی یادآور شد: محموله این شناورها شامل ۲تن صید غیرمجاز توسط شیلات توقیف شده و پرونده با شکایت مرزبانی، شیلات و حفاظت محیط زیست هرمزگان در حال پیگیری قضایی است.

۲ شناور صیادی متخلف در جاسک توقیف شد

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان گفت: پس از اعلام شکایت و نارضایتی صیادان مبنی برصید غیرمجاز در شرق جاسک، ۲شناور لنج صیادی متخلف توقیف شد.

سرهنگ محمدحسن آزادی افزود: در این عملیات، ۲۰ طاقه تور منوفلامنت، یک جفت تخته تور ترال و ۱۰۰کیلوگرم آبزی  از شناورهای متخلف کشف شد.

وی بیان داشت: گشت پایگاه حفاظت منابع آبزیان جاسک با یک فروند گلف دریایی به حوزه شرق جاسک اعزام شدند که در ۴مایلی سورگلم ۲فروند شناورلنج صیادی متخلف ترال را توقیف کردند.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان اظهار کرد: شناورهای توقیفی به اسکله صیادی جاسک انتقال داده شد تا با تشکیل پرونده قضایی برای برخورد و طی مراحل قانونی به آن رسیدگی شود.

سرهنگ آزادی خاطر نشان کرد: مبارزه با صید غیرمجاز برای حفظ منابع آبزی که به عنوان ثروت ملی محسوب می شود، از وظایف این یگان به شمار می رود.

وی یادآور شد: وارد کردن هرنوع خسارت به  ذخایر آبزیان، طبق قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان تصریح کرد: صیانت از حقوق، تامین آرامش، امنیت، حفظ منابع و درآمدزایی صیادان برای آینده، از وظایف یگان حفاظت منابع آبزیان است که با همه توان در مقابل سود جویان صید غیرمجاز مقابله می‌کنیم.

پایگاه‌های حفاظت منابع آبزیان هرمزگان شامل، ۷ پایگاه در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، جاسک، بندرکلاهی، قشم، ابوموسی، پارسیان است.

صدور دستور توقیف شناورهای غیرمجاز در آب‌های هرمزگان

دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس نیز در این زمینه گفت: دستور قضایی توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال در آب‌های هرمزگان صادر و مقابله با صید ترال، ماموریت مشترک شیلات، دریابانی و سپاه این استان قرار گرفت.

مجتبی قهرمانی افزود: این اقدام در پی تاکید رییس‌کل دادگستری صورت گرفته و از مدیرکل شیلات هرمزگان، فرمانده دریابانی و فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه خواسته شده نسبت به برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت شناورهای غیرمجاز، به خصوص صید ترال در کل آب‌های استان اقدام کنند.

وی ادامه داد: این دستور قضایی در راستای حمایت از اشتغال و تولید استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال به عنوان "جهش تولید" و صیانت از حقوق عامه، صادر شده است.

صید برخی از آبزیان در آب‌های هرمزگان ممنوع اعلام شد

رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان طی روزهای اخیر اعلام کرد: مطابق برنامه ممنوعیت صید برخی آبزیان در آبهای هرمزگان، صید هامور ماهیان از اول فروردین تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ممنوع اعلام شد.

بهاره هرمزی افزود: براساس این تقویم، صید ماهی حلوا سیاه و شوریده نیز از ابتدای اردیبهشت تا پایان خردادماه سال جاری در صیدگاه های استان ممنوع اعلام شده است.

وی اظهار کرد: همچنین زمان ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در سال های اخیر با توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و اظهار نظرهای جامعه صیادی ،به ۱۵فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تغییر یافته است.

رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان بیان داشت: صید میش ماهیان از ۱۵ مرداد تا پایان شهریور ماه سال آینده، روش مشتا هم از ۱۶ فرودین تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری و صید میگو در طول  سال به جز فصل صید (اوایل مهر تا پایان آبان ماه) ممنوع است.

هرمزی یادآور شد: همه ساله با توجه به فصل تخم‌ریزی آبزیان به ویژه گونه های ارزشمند در فصل بهار، نسبت به اعلام زمان ممنوعیت صید اقدام و اطلاع‌رسانی می‌شود.

استان هرمزگان دارای ۲۲ بندر صیادی، موج شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید است که با برخورداری از۴ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و ۳۱ هزار صیاد فعالیت‌های گسترده‌ای برای حفاظت از منافع صیادان و ذخایر آبزیان دارد.

بر اساس اطلاعات منتشره از مسوولان اداره‌کل شیلات هرمزگان؛ با تلاش صیادان بیش از ۳۸درصد از صید انواع آبزیان کشور در این استان صورت می‌گیرد.

تنوع گونه‌ای، روش‌های صید (گوشگیر ، پرساین ، قلاب)، روش‌های پرورش در قفس انواع آبزیان از سطح زیان‌ریز، درشت، میان زی‌، کفزی، میگو، فانوس ماهیان، استان هرمزگان را مجموعه‌ای کامل و کم‌نظیر از فعالیت‌های صید و صیادی معرفی کرده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان در اوایل سال۹۸ اعلام کرده بود که در ۶ماهه اول سال گذشته، ۸۵ شناور صیادی و ۱۲۰ فروند شناور غیرمجاز شامل، قایق، کشتی و لنج توقیف و ۱۸۰نفر متهم دستگیر و به کمیسیون تخلفات صیادی معرفی شدند.

بنابر این گزارش؛ همچنین معرفی متخلفان صید و صیادی به کمیسیون تخلفات در سال ۹۷، ۲۶۳ درصد افزایش داشته و ۱۴۹ فقره پرونده در این رابطه به کمیسیون تخلفات صیادی معرفی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.