دراین مراسم با حضور استاندار هرمزگان وجمعی از فرماندهان نظامی وانتظامی همچنین رزمایش و مانور شناورهای سبک نیروی دریایی در خلیج همیشه فارس باشکوه خاصی برگزار و یاد این روز بزرگ نیز گرامیداشته شد.  

استاندار هرمزگان دراین مراسم با تبریک فرارسیدن دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس را به ملت ایران به ویژه مردم شریف استان هرمزگان وآرزوی سربلندی کشور عزیزمان در ابعاد مختلف گفت:دهم اردیبهشت، سالروز آزاد سازی جزایر خلیج فارس از استیلای ۵۰۰ ساله استعمارگران ، نماد استکبار ستیزی و روحیه آزادی خواهی و مرزداری مردم هرمزگان است.

فریدون همتی افزود: هرمزگان در طول تاریخ همیشه از موقعیتی ویژه و استثنایی برخوردار بوده و خط اتصال تجارت و فرهنگ منطقه با دنیای خارج به ویژه آفریقا، آسیای شرقی (شرق دور) و اروپا بوده است و استیلا بر این آبراهه مهم به نوعی در دست داشتن نبض تجارت و فرهنگ جهان محسوب می شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در قرون متمادی خلیج فارس جولانگاه استعمارگران مختلفی از جمله پرتغالی ها، هلندی ها، انگلیسی ها و نیز آمریکایی ها بوده، اما ملت ایران و در راس آن هرمزگانی ها به عنوان مرزداران خلیج فارس در ۵۰۰ سال پیش بر استعمارگری پرتغال برای همیشه پایان دادند و تمامی جزایر خلیج فارس و در راس آن جزیره هرمز آزاد شد.

بنا به اظهار استاندار هرمزگان،در هشت سال دفاع مقدس نیز فرزندان رشید این خطه از جمله شهیدان رئیسی و دارا اجازه جولان به ناوها و نیروهای آمریکایی را در خلیج فارس ندادند و به شایستگی از مرزهای آبی کشور با نثار خون خود محافظت کردند.

همتی تصریح کرد:امروز شاهدیم استعمارگران و دشمنان ایران اسلامی که نتوانستند بر حضور نظامی خود در منطقه دست یابند اقدام به اجرای نقشه ای رذیلانه با ابعاد فرهنگی کردند و آن هدف قرار دادن هویت خلیج فارس و زدودن پیشینه آن بود که از تغییر نام خلیج فارس آغاز شد اما با هشدار به موقع مقام معظم رهبری تمام توان فرهنگی کشور در دفاع از این هویت بسیج شد و نویسندگان ، مورخان ، پژوهشگران ، هنرمندان ، خبرنگاران و ... به میدان آمدند و مردم جهان را در این خصوص آگاه و نقشه دشمنان را عقیم ساختند.

وی یاد آور شد: استان هرمزگان نیز در راس این مبارزه و جنگ فرهنگی قرار گرفت و با بنیانگذاری جشنواره بین‌المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس و تولید برنامه های متعدد و مختلف توانست گام های موثری در این راستا بردارد که جا دارد از زحمات و تلاش های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی تقدیر و تشکر نمایم.

وی بیان داشت: امروز جایگاه هرمزگان نه تنها در اقتصاد و تجارت بی بدیل و ویژه است بلکه در حوزه فرهنگ و هنر نیز توانسته با پرداختن به زیر ساخت ها و ایجاد عدالت فرهنگی و توجه به مناطق محروم گام های سترگی در جهت توسعه فرهنگی استان بردارد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد شکوفایی و انتشار تمدن حوزه خلیج فارس به پشتوانه مردم شریف هرمزگان باشیم.

حوزه تمدنی خلیج فارس گستره وسیعی دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: حوزه تمدن خلیج فارس گستره وسیعی از کشورهای آسیا، آفریقا، آسیای شرقی و خاور دور را شامل می شود که از دو هزارسال قبل تاکنون با همدیگر روابط تجاری،فرهنگی، زبانی و مذهبی داشته اند.

 رضا کمالی زرکانی باتبریک فرا رسیدن ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس به همه مردم ایران به ویژه هرمزگانی ها افزود: خلیج فارس در قلب هرمزگانی ها جا دارد.

وی افزود : خلیج فارس و تمدن متاثر از آن طی سالیان اخیر که مطالعات و پژوهش های بیشتری در خصوص آن انجام شد ، شناخته تر گردید و این مشترکات باعث افزایش آگاهی مردم جهان از تاثیرات خلیج فارس بر جوامع مختلف شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خیج فارس اشاره کرد و بیان داشت : هرمزگان به عنوان مدافع اصلی هویت خلیج فارس در جهت مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان اقدام به راه اندازی جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس کرد که ۹ دوره آن با تولید محتواهای مناسب و با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.
کمالی زرکانی اضافه کرد: امسال نیز جشنواره ها ، جشن های مردمی و رویدادهای مختلفی به مناسبت روز ملی خلیج فارس در نظر گرفته شد که با توجه به پروتکل ستاد مبارزه با بیماری کرونا و ابلاغ وزارتخانه مبنی بر تعطیلی کلیه مراکز فرهنگی – هنری و لغو تمامی جشنواره ها برای حفظ سلامت مردم، هرمزگان نیز مستثنی از این امر نبود و در زمان مناسب برنامه های مرتبط با روز ملی خلیج فارس برگزارخواهد شد.
وی از حمایت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار هرمزگان و دیگر مسوولان و مقام ها و به ویژه نویسندگان ، پژوهشگران ، هنرمندان و اهالی فرهنگ ، هنر و رسانه استان در جهت حمایت و مشارکت در برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس قدردانی کرد.

           

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.