برخی کرونا را شوخی گرفته‌اند و دائم بیرون از خانه می‌روند؛ اما برخی شعارشان این است که برای مبارزه به یک ویروس خطرناک نباید نه افراط  کرد و نه تفریط، بلکه با رعایت اصول بهداشتی فقط مدتی را «در خانه بمانیم» تا این ویروس منحوس نابود شود و از فرصت موجود و تعطیلات خانه نشینی در راستای دانایی و علم آموزی بیشتر استفاده کنیم.

آنها معتقدند رعایت نکردن «حق‌الناس» در آیات و روایات مذمت شده و در شرایط کنونی که مردم درگیر ویروس کرونا هستند و برای اینکه از میزان شیوع این بیماری کاسته شود، مهم‌ترین وظیفه خانواده‌ها پایبندی به شعار «در خانه ماندن» است زیرا اگر به این مساله توجه نشود و غیرضروری از منزل خارج شویم مصداقی خواهد شد برای رعایت نکردن حق‌الناس.

بسیاری از بانوان هرمزگانی تا پیش از شیوع بیماری کرونا در کارگاه‌ها و کلاس‌های مشاوره دینی حوزه‌های علمیه خواهران این استان به صورت حضوری از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان دینی استفاده می‌کردند و با پاسخ‌های مشاوران اقناع می‌شدند.

 اما در این روزهایی که تنها خانه‌نشینی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک می‌کند، فضای مجازی به عنوان تجربه ای نو به یاری جمعی از استادان حوزوی آمده است تا با مشاوره‌های خود روزهای خسته‌کننده و کسالت‌بار را با استفاده از این فضا برای مادرانی که همیشه دغدغه خانواده و تربیت فرزندان خود دارند، سهل و خوشایند کنند.  

«چگونگی مقابله با مشکلات با روش دینی، خانواده، تربیت فرزند(کودک و نوجوان(» سه موضوع اصلی کانال مشاوره‌ای «کرونا و مشاوره دینی» جمعی از استادان حوزوی است که در روزهای کرونایی بیکار ننشسته و در این گروه به صورت تخصصی به سوالات مادران پاسخ می‌دهند.

نشاط معنوی با فرصت «در خانه ماندن» فراموش نشود

یکی از مشاوران حوزه علمیه خواهران در هرمزگان، هدف از برگزاری این گروه مجازی را اهمیت آموزش و تداوم مشاوره و استفاده صحیح از فرصت در خانه ماندن با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و نظرات مشاوران به خصوص در حوزه خانواده و تربیت فرزندان به صورت غیرحضوری عنوان کرد.

زهرا مکی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، دوری از نشست‌های حضوری را راهی برای قطع زنجیره شیوع کرونا دانست و اظهار داشت: کرونا یک واقعیت است که وجود دارد و قرار است ما مدتی بدون استرس، ‌ترس و واهمه با به کار بستن مهارت‌هایی از این بحران خارج شویم.

وی که خود این گروه مجازی را مدیریت و در حوزه کودک و نوجوان فعال است، گفت: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا فضای برخی از خانه‌ها با اضطراب و استرس همراه است و اگر خانواده‌ها از خانه بیرون نروند و با سرگرم شدن به آموزش‌های علمی و مهارت‌های آموزشی درون خانگی، می‌توانند خود را از این نگرانی خارج کنند.

این مدرس حوزه علمیه گفت: در این مقطع علاوه بر توجه به توصیه‌های پزشکی برای حفظ سلامت جسمی و روحی اعضای خانواده می‌توان با بهره گرفتن از دستورات اخلاقی علمای اخلاق، اهمیت نقش خانواده و نشاط معنوی را در خانواده  پررنگ‌تر کرد.

بازی کردن کلیدی‌ترین اصل تربیتی فرزندان

مکی‌زاده یکی از دغدغه‌های این روزهای بسیاری از خانواده‌ها به ویژه مادران را چگونه سرگرم کردن کودکان عنوان کرد و افزود: هر تلاشی از سوی پدر و مادر برای در خانه ماندن خود علاوه بر اینکه  عبور سالم از موقعیت کنونی را بین اعضای خانواده افزایش می دهد که هر تجربه و زمینه سازی آنها برای یادگیری مهارت‌های مختلف آموزشی به فرزندان سودمند خواهد بود.

وی فرصت تعطیلات و در خانه ماندن به دلیل شیوع ویروس کرونا را بهترین زمان برای بازی والدین در کنار فرزندان دانست و بیان داشت: در این شرایط پدر و مادر هردو با بازی‌های متنوع و مورد علاقه کودک و نوجوان مانند داستان‌خوانی، شعر، نمایش‌های کودکانه،‌ نقاشی کشیدن زمینه‌ساز خلاقیت فرزندان خود باشند.

این مشاور در حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه با بازی کردن یکی از کلیدی‌ترین  اصل تربیت (تزریق محبت) در خانواده حاصل می‌شود،‌ گفت: تلاش ما براین است در این فضای مجازی آموزش‌ها و نکته‌های کلیدی را به خانواده‌ها آموزش بدهیم.

مکی‌زاده ابرازداشت: از آنجایی که در شرایط کنونی در کنار هم بودن بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد،‌ می‌توان با مدیریت صحیح مهارت‌های مختلفی مثل همکاری وهمدلی، داشتن نظم وترتیب را در بین اعضای خانواده نیز نهادینه کرد.

این  مشاور در حوزه علمیه با بیان اینکه با توسل کردن به اهل‌بیت علیهم السّلام درشرایط سخت آرامش در خانواده بیشتر می‌شود، ابراز امیدواری کرد: از فرصت ماه شعبان نیز برای نشاط معنوی بیشتر در بین اعضای خانواده و دور شدن از فضای استرس این بیماری استفاده کرد.

«در خانه بمانیم»؛ مهم‌ترین وظیفه خانواده‌ها

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) شهرستان میناب نیز معتقد است: رعایت نکردن حق‌الناس در آیات و روایات مذمت شده و در شرایط کنونی که مردم درگیر ویروس کرونا هستند، مهم‌ترین وظیفه خانواده‌ها پایبندی به شعار «در خانه بمانیم» است.

بی بی معصومه میرجلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این روزها که پرستاران و پزشکان در سنگر خط مقدم سلامت، جان در کف نهاده‌اند همه باید به قدر و توان خود در این شکست دادن ویروس سهیم باشند.

وی افزود: جامعه طلاب و روحانیون به خصوص استادان حوزوی که سهم مهمی در آموزش و مشاوره‌های دینی دارند به خوبی می‌دانند که حفظ جان و سلامتی انسان‌ها بر هر چیزی مقدم است اما آموزش‌ها و کلاس‌های درس مدرسه علمیه این شهرستان در حوزه مشاوره دینی متوقف نشده و به صورت مجازی ادامه دارد.

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) میناب اضافه کرد: به دنبال راه اندازی گروه‌های جهادی و مجازی حوزه‌های علمیه خواهران استان برای مقابله با کرونا، مدرسه علمیه حضرت زینب(س) میناب نیز اقدام به سازماندهی مشاوران و اساتید داوطلب در راه‌اندازی گروه مجازی در  زمینه‌های خانواده و تربیت فرزند با روش دینی کرده است.  

میرجلیلی افزود: در گروه مشاوره دینی ما شماره تماس اساتید اعلام شده و خانواده‌هایی که همیشه در نشست‌ها و کارگاه‌های مشاوره تخصصی حضور دارند از این فرصت می‌توانند سوالات خود را با مشاوران مربوطه در میان بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: باید قدر این روزهای درکنار هم بودن و ارتباطات راه دور که امید و انگیزه برای تاب آوردن در این روزهای سخت است ‌را بیشتر بدانیم و از فرصت‌های  به وجود آمده بهترین استفاده‌ها را ببریم.

این مشاور و مدرس حوزه علمیه در پایان با اشاره به اهمیت فضیلت و برکات ماه شعبان توصیه کرد: خانواده‌ها از دعا و مناجات با خدا به ویژه برای بیماران کرونایی، کمک همسران به یکدیگر در کارهای خانه، انجام فعالیت‌های فرهنگی وهنری نشاط آور در منزل و استفاده صحیح از آموزش رسانه‌های مجازی غافل نباشند.

در شبانه روز گذشته با ثبت ۶ کرونایی جدید، شمار مبتلایان به این بیماری در استان  هرمزگان به ۱۶۱ نفر رسیده است که توجه و دقت برای تحقق شعار «در خانه بمانیم» را بیش از پیش می‌کند.

در این مدت با فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان حاجی‌آباد که مردی ۷۵ساله بود، شمار فوتی ها نیز در هرمزگان به ۱۳ نفر افزایش یافت.

هم اکنون در شهرستان بندرعباس ۷۹ مورد، کیش ۳۳ ، قشم ۱۸، میناب ۱۰، بندرلنگه هفت، حاجی آباد و رودان چهار، پارسیان، بستک و جاسک ۲ و خمیر یک مورد بیمار کرونایی گزارش شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.