بحران ویروسی عالم‌گیر کووید ۱۹ همه افراد انسانی را تحت شعاع قرار داده است، من هم به عنوان یک فرد از جامعه انسانی برکنار از فضای بحران‌زده نیستم و در روزهای نخست، من نیز چون بقیه مردم مواجهه‌ای توام با سردرگمی،پریشانی و دلهره و اضطراب داشتم.

با پیگیری و کندوکاو و شنیدن و خواندن مطالب، اظهارات اندک اندک درباره بیماری و عوارض و نشانه‌های آن و راههای خودمراقبتی بهداشتی چیزهای زیادی یاد گرفتم.

یک جامعه‌شناس ارتباطات و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس در خصوص «سهم خود برای مقابله با بحران کرونا» معتقد است: انبوه اطلاعات گاه متناقض، تلنباری از داده‌ها و محتوای امیدبخش تا رعب آور، ادعاها و اظهارات گوناگون و غیره نه تنها کمکی به درک شرایط و فهم اقتضا و موقعیت من نمی‌کرد بلکه بیش از اندازه حیرانی و آشفتگی به بار می‌آورد.

سید رضا هاشمی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کرونا سبک جدیدی از ارتباطات و زیستن راکه تاکنون تجربه نکرده بودم به من تحمیل کرد، بعد از گذشت روزها، آموزه‌های زیادی از رهگذر بحران کرونا ویروس نصیب من شد.

وی ادامه داد: کرونا نباید اتاق‌های ذهن و روح مرا پراز هوای مسموم و آزار دهنده کند بلکه باید بیاموزم چگونه با آن درآویزم و علاوه بر توجه بیشتر به بهداشت فردی‌، مراقب سلامتی دیگران نیز باشم.

یاد گرفتم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرم

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس گفت: این مدت یاد گرفتم توصیه‌های ایمنی و بهداشتی کارشناسان و پزشکان را جدی بگیرم و تا کاری بسیار ضروری در بیرون از خانه نداشته باشم محیط امن خانه را رها نکنم.

هاشمی‌زاده بیان داشت: در این مدت یاد گرفتم که اخبار و اطلاعات کرونا را تنها از طریق مجاری رسمی بشنوم و دنبال این تبلیغی روح خراش و روانسوز نباشم که پس این اطلاعات، پستوهای مخوفی از نهان داده‌های ویران‌گر است که از ما مخفی می‌شود.

به گفته وی، چرخیدن و تنفس در گرد و غبار اطلاعات غیرمعتبر و مجعول و نامستند جز تضعیف نیروی ایمنی فکری چه دستاوردی دارد؛ من باید یک شهروند مسوول باشم شهروندی که تنها به فکر حفاظت از خود نیست.

شهروند مسوول مدافعان سلامت را در خطر نمی‌اندازد

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه شهروند مسوول به توصیه‌ها و اندرزها و اطلاعاتی که مسوولان و کارشناسان رسمی و متخصص در اختیارش قرار می‌دهند توجه می‌کند ابرازداشت: شهروند مسوول به همه می‌اندیشد، سهل‌انگارو ساده گذر نیست، بی جهت و خوش‌گذرانه و بدون ضرورت واجب به کوچه و خیابان و محل تجمع و این سو و آن سو نمی‌رود.

هاشمی‌زاده در خصوص سایر ویژگی‌های یک شهروند مسوول گفت: با خانه نشستن و در قرنطینه ماندن زنجیره شیوع بیماری کرونا را قطع و یا حداقل روند انتشار آن را کند می‌کند چون می‌داند حتی اگر او تاب و تحمل بدنی مبارزه با بیماری را بیاورد ممکن است دیگرانی که در تماس باوی بودند این قدرت و توان را نداشته باشند.

وی افزود: من هم کوشیده‌ام شهروند مسوول باشم اگرچه دیگرانی بدون توجه و مراقبت،گویی اتفاقی نیفتاده و منع حضوری نیست و هرروز در شهر بچرخند و یا مبتلا شوند و یا خود ناقل گردند و ویروس را به سوغاتی شوم به درون خانه خویش ببرند.

این جامعه‌شناس ارتباطات عنوان کرد: تلاش می‌کنم شهروند مسوولی باشم که به فداکاری‌ها و جان گذشتگی‌ها و رزمندگی مدافعان سلامت احترام می‌گذارد و با کنترل و مدیریت خیابان روی خود آنها را بیشتر در خطر و رنج نمی‌اندازد.

هاشمی‌زاده اظهارداشت: اگر چه مسوولان و کارگزاران شهر و استانم می‌کوشند با تدابیری از مخاطرات سهمگین انتشار کرونا ویروس بکاهند، اما تا همکاری داوطلبانه و اعتماد عمومی در ادامه آن بروز عینی نکند کرونا همچنان یکه‌تازی خواهد کرد.

کرونا در برابر مردم آگاه و مدیران دلسوز تاب نمی‌آورد

به عقیده این صاحب‌نظر در حوزه اجتماعی، اگر امکانات بهداشتی در شهر توزیع می‌شود باید به عنوان یک شهروند مسوول باید به‌گونه‌ای خرید کنم که برای بقیه هم در دسترس باشد، زیرا در بحران‌هایی چون کرونا سلامت فرد در گرو سلامت و مصونیت جمع و ایمنی جامعه وابسته به تک تک افراد است.

وی اضافه کرد: به نظرم مدیران بحران می‌توانستند با تمرکز بر راه‌ها و شیوه‌های شایسته‌تر و حساب‌شده تر هم در رساندن اقلام خودمراقبتی و بهداشتی به مردم و هم ارائه آگاهی‌ها و جلوگیری از انتشار ویروس قوی تر ظاهر شوند و جامعه را با رفتاری معقولانه آرامش بخشند.

این استاد دانشگاه یادآورشد: به عنوان یک شهروند می‌دانم که اگر دوبال مردم آگاه،هشیار و کنشگر و حساس و مدیرانی دلسوز، کوشا، ژرف‌نگر و همه‌جانبه نگر درکنار هم به حرکت درآیند به یقین کرونا در برابر آن تاب تحمل نمی‌آورد.

هاشمی‌زاده درعین حال مدیران جامعه را به داشتن شفافیت، فراهم آوردن لوازم و اقلام مصرفی و بهداشتی، حساسیت برای کنترل بیماران و ناقلان، جلوگیری از احتکار و سودجویی افراد منفعت پرست توصیه کرد. 

این روزنامه‌نگار با بیان این جمله که؛ ازخود، همسایگان، مردم شهر و استانم  نیز درک اقتضائات زمانی و توصیه پذیری و حفظ ایمنی خود و دیگران و پرهیز از هیجان و تشدید بحران و فهم شرایط است، توصیه کرد: با همدلی و یکدستی و انسجام به جنگ ویروسی برویم که در پی ویرانی خانه‌های ماست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.