بارها با آدم‌هایی روبرو شده‌ایم که بسیار شیک و اتوکشیده در ماشین‌های لوکس خود نشسته ودرحالی که باد به غبغبه دارند اما بی‌توجه به همه آداب، ارزش‌ها و اخلاق‌ شهروندی، شیشه ماشین خود را پایین کشیده و پوست تخمه یا دستمال کاغذی مچاله شده‌ای را به بیرون در خیابان و معابر پرتاب می‌کند.

این‌ افراد بیخیال به همه آداب و حقوق شهروندی و بدون اینکه ذره‌ای به این فکر کنند آن‌ها نیز در این شهر زندگی می‌کنند و نسبت به نظافت آن باید سهیم باشند، باعث می‌شوند هم سلامت مردم به خطر بیفتد و هم به طراوت گل‌های رنگارنگ پارک‌ها، سرسبزی شاخه‌های درختچه‌های پربرگ و ساحل زیبای دریا لطمه بزنند.

این روزها اما مساله کمی مهم‌تر شده و باید با نگاهی حساس‌تر آن را بررسی کرد؛ چون با ویروسی خطرناک به نام "ویروس کرونا(کووید ۱۹)" که به تازگی نه تنها وارد یک شهر که کل کشور را دربرگرفته و تا همین امروز دوشنبه که نزدیک به ۲۰۰نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند، مواجه هستیم.

درحالی که بیشتر مردم شهر بندرعباس در روزهای نخست شیوع این ویروس در داروخانه‌ها به دنبال ماسک و دستکش بودند و آن را کالاهایی بسیار باارزش برای فرار از کرونا تصور می‌کردند برخی‌ها اما از همان روزهای اول این اقلام را بعد از مصرف در محیط‌های عمومی رها می‌کردند بدون اینکه به عواقب خطرناک آن توجه کنند.

با شیوع این ویروس در سایر شهرهای کشور و اعلام آمار مبتلایان از سوی وزارت بهداشت، کارشناسان بیماری‌های عفونی و مسوولان بهداشتی کشور نسبت به رها نکردن ماسک و دستمال‌هایی که برای حفاظت از انتقال ویروس کرونا استفاده می شده به دلیل خطرناک بودن این ویروس و قدرت بالای آلوده‌کنندگی این زباله‌ هشدارهای جدی دادند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از جمله افراد متخصص در حوزه بیماری‌های عفونی است که از همان ابتدای شیوع این ویروس با اشاره به احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دستکش‌ها و ماسک‌های رها شده در فضای آزاد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در زمان جدا کردن آن ها از بدن تاکید کرد.

دکتر مجید مرجانی در این باره گفته است: افرادی که علائم شبیه سرماخوردگی دارند، بهتر است از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از انتشار ویروس از جمله ماسک و دستکش استفاده کنند، البته استفاده از دستکش برای انجام امور روزمره در مکان‌های عمومی برای تمام افراد لازم است.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرده است: از طرفی ممکن است ویروس‌ها روی سطوح این وسایل بنشینند و تا مدت چند ساعت یا چند روز، زنده بمانند؛ در نتیجه ماسک‌ها و دستکش‌ها، خود می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند، بنابراین باید به گونه‌ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آن‌ها رخ ندهد.

اما برخی از شهروندان بجای توجه به هشدارها و توصیه‌های بهداشتی نه تنها باعث می‌شوند که سلامت دیگران به خطر بیفتد لذا با رها کردن این اقلام‌ها در معابر، کوچه و پس کوچه‌ها باعث شده‌ باد دستکش‌ها و دستمال‌ و ماسک‌های که این روزها برای خیلی ها کالایی باارزش است را جا به جا کرده و در جوی آب‌ها و ساحل دریا شناور ‌شوند.

هرچند شاید بعضی از این افراد از روی ناآگاهی این ماسک‌ها و دستمال‌ها را رها می‌کنند اما این کار که نوعی بی‌اخلاق محسوب می‌شود، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

فرقی هم نمی‌کند که فرد سالم باشد یا ناقل بیماری، زیرا افرادی که به سلامت و بهداشت خود اهمیت می‌دهند باید به عنوان یک وظیفه شهروندی به سلامت و بهداشت عمومی دیگران به خصوص کارگران شهرداری و پارکبان‌های تلاشگر نیز احترام بگذارند.

بی توجهی به بهداشت محیط و سهل‌انگاری در رهاسازی ماسک و دستکش و سایر اقلام بهداشتی در خیابان‌های این شهر اگر کسی را به این ویروس مبتلا کند، بسیار دردناک است، بنابراین باید سهل‌انگاری‌ها را کنار گذاشته و با رعایت بهداشت فردی که اصلی‌ترین روش مبارزه با کرونا است، و ضمن توجه به توصیه‎ها و هشدارهای مسوولان بهداشتی استان هرمزگان به کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان‌های شهر کمک کرد.

توصیه همه کارشناسان بهداشتی نیز براین است که؛"پوشش خارجی دستکش‌ها و ماسک را بدون ایجاد کوچک‌ترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کنید، آنها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید، سپس بسته خود را به داخل سطل آشغال دردار بیندازید".

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از  یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت می گوید حدود ۸۰ درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند علائم خفیفی دارند در حالی‌که حدود ۶ درصد آنها دچار علائم جدی نظیر التهابی که در سراسر ریه گسترش می‌یابد، می‌شوند.

براساس آخرین آمار، تاکنون ۶هزار و ۵۵۶ نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند که از این تعداد ۱۹۴ نفر فوت شده‌اند. همچنین کل آمار مبتلایان در روز دوشنبه ۷۴۳ نفر اعلام شده است و تاکنون ۲هزار و ۱۳۴ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

در استان هرمزگان براساس آمار یک‌شنبه شب رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ۲۶۲ مورد مشکوک کرونا در بیمارستان های استان پذیرش و بستری شدند که تست کرونای ۳۵ نفر از آنها مثبت بوده است.

از این شمار پنج نفر فوت شده ، ۲۱ نفر با حال خوب از بیمارستان مرخص شده، ۹ نفر بستری هستند که حال سه نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.