به گزارش خبرگزاری مهر، کیانوش جهانبخش با اشاره به شروع بیماری کرونا گفت: بحران بیماری کرونا در این شرایط یک آزمون مهم است تا میزان درک شرایط، رعایت حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی مردم، میزان کفایت و تدبیر مسئولان و همچنین میزان زیرساخت‌های بهداشت و درمان کشور ارزیابی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعات موجود این بیماری، نسبت به سایر بیماری‌های مهلک جزو بیماری¬های خیلی خطرناک نیست اما عدم تناسب زیرساخت‌های بهداشتی کشور و نبود واکسن درمان کرونا و سایر اقلام دارویی و پیشگیراننده، سبب شده است تا یک بحران ایجاد کند. در شرایط عادی هم ظرفیت درمانی کشور با جمعیت تناسب ندارد و چون سرعت شیوع این ویروس زیاد است نگرانی‌هایی را به وجود آورده است که ما نتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

جهانبخش بابیان اینکه بهترین روش برای کنترل این ویروس اقدامات پیشگیرانه است تصریح کرد: باید تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی امکانات خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا بتوانند با دست‌باز به مبارزه با ویروس کرونا برود. همچنین از شهرداری‌ها و مدیریت شهری و روستایی و شوراها هم تقاضا داریم به‌صورت جدی و با سرعت زیاد مصوباتی ازجمله تخصیص بودجه برای خرید اقلام پیشگیرانه مانند ماسک، دستکش یک‌بارمصرف و ژل ضدعفونی‌کننده و توزیع آن در بین مردم مناطق کمتر برخوردار شهرها و روستاهارا در جهت کنترل این بیماری تصویب کنند. همچنین لازم است دستگاه‌های نظارتی نسبت به پدیده زشت و ناپسند احتکار واکنش جدی نشان داده و با کاسبان بلا و رنج مردم و کسانی که می‌خواهند از شرایط بحرانی درآمدزایی کنند برخورد جدی داشته باشد و حتی باید احکام صادره نسبت به شرایط عادی سنگین‌تر باشد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها همچنین از مردم خواست به بهداشت فردی و اجتماعی توجه داشته باشند و از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند چراکه این تعطیلات برای گردش و تفریح نیست بلکه در راستای همکاری جمعی در جهت کنترل شیوع ویروس کروناست.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها استان‌های شمالی و جنوبی را به دلیل ظرفیت‌های گردشگری بیشتر در خطر شروع بیماری دانست و عنوان کرد: مردم زیادی در قالب مسافرت‌های پایان سال به این استان‌ها سفر خواهند کرد، ازاین‌رو ممکن است بیماری را با خود به این استان‌ها منتقل کنند. بنابراین می‌بایست در ورودی شهرها کنترل‌های جدی صورت بگیرد یا حتی در برخی مناطق لازم است از ورود و خروج جلوگیری شود تا از انتشار این ویروس در سطح شهرهای گردشگری جلوگیری شود.

جهانبخش همچنین تأکید کرد: بعد از پایان بحران می‌بایستی برای جلوگیری از پیش آمدن شرایط مشابه تدابیر لازم برای تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی برای مقابله با رخدادهای مشابه تأمین شود. افزایش ظرفیت شبکه‌های اطلاع‌رسانی و خدماتی برخط و همچنین توسعه شرایط دورکاری کارمندان و آموزشگاه‌های مجازی می‌تواند شرایط را برای کنترل چنین رخدادهایی آسان‌تر کند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها با توجه به تأثیر بد تشویش اذهان عمومی در کنترل بحران گفت: از مردم تقاضا داریم به شایعات منتشرشده در فضای مجازی توجه نکنند و اخبار صحیح را از مراجع دارای صلاحیت دریافت کنند.

وی بیان داشت: لازمه این شرایط هم عدم پنهان‌کاری مسئولین است و مسئولین باید اخبار دقیق و درست را در اختیار مردم قرار دهند. امید داریم با همت مسئولین و عزم همگانی کرونا را به زودی شکست دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.