رییس‌ کل دادگستری هرمزگان روز یکشنبه گفت: هم‌چنین در صورت محرز شدن تخلفات احتمالی در تجاوز به حریم آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی و جهانی، ضمن رسیدگی قضایی و مجازات مرتکبان، با مدیران مربوطه به دلیل توجه و نظارت نکردن بر این مساله، برخورد قانونی خواهد شد.

علی صالحی افزود: این موضوع در راستای احقاق حقوق عامه و به منظور حفاظت از زمین‌های ملی و منابع طبیعی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، تمامی اعضای حاضر در نشست تصمیم گیری درباره طرح‌های پرورش میگو در محدوده میراث طبیعی- ملی ژئوپارک جهانی قشم بر توقف کامل عملیات اجرایی تأسیسات ذکر شده در قشم تا بررسی کامل کارشناسی، هماهنگی و اقدامات حقوقی تأکید دارند.

در روزها و هفته‌های اخیر ایجاد مزرعه‌های پرورش میگو در نزدیکی ژئوسایت گنبد نمکدان قثشم باعث انعکاس خبرهای مختلفی شد که یک موج خبری به همراه داشت.

گنبد نمکی قشم به ارتفاع حدود ۲۸۰ متر با قطر قاعده‌ای حدود هفت کیلومتر به دلیل پدیده دیاپیریسم سر برآورده است. در این گنبد ۱۷ غار نمکی وجود دارد که یکی از آنها طولانی‌ترین غار دنیاست و نمک‌های داخل غار حدود ۵۷۰ میلیون سال عمر دارند.

هم‌چنین وجود چشمه‌های نمک و سفیدپوش کردن درّه‌ها و زمین‌های اطراف این گنبد چشم‌اندازی زیبا به منطقه داده است.

خبرهای اولیه حاکی از این امر بود که یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار مزرعه میگو در محدوده غار نمکدان و گنبد نمکی واگذار و این امر باعث شده است که غارها در معرض تخریب قرار بگیرد. امری که منجر به مواجه شدن ژئوپارک قشم با کارت قرمز و اخراج از ژئوپاک جهانی خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.