ویروسی ظاهرا ناشناخته با احتمال کشندگی کم اما با سرعت انتشار بسیار بالا که داستانش از شهر ووهان چین آغاز شد و امروز به نوعی همه جهان را درگیر خود کرده ، در ایران ما نیز براساس آمارها پنج قربانی تا به این لحظه داشته است.

سرعت بالای انتشار این ویروس که طبق گفته کارشناسان پزشکی کشندگی آن یک سوم آنفلوآنزای اچ وان ان وان است ، موجی از وحشت و نگرانی را در میان خانواده های ایرانی ازجمله مردم هرمزگان ایجاد کرده و موجب ایجاد رفتارهای وسواس گونه در میان بسیاری از افراد شده است.

این همه دلهره و نگرانی در شرایطی است که این بیماری خیلی وحشتناک و ترساننده نیست و در صورتی که پیشگیری به موقع انجام گیرد، قابل مهار شدن است ازهمین رو برخی از مردم هرمزگان اهمیت وحساسیت موضوع را درک کرده اند.

خانواده هفت نفره کرونا

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروختند، نمایان شد.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد جدید تعداد آن به هفت مورد رسیده است، این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی  می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

جولان کرونا در فضای مجازی هرمزگان

در فضای مجازی هرمزگان در کنار اعلام اخبار رسمی، هر لحظه شاهد انتشار اخبار غیرموثقی هستیم که در گروه ها در حال بازنشر است و برخی ها دانسته یا نداسته با این کار فضای موجود را ترسناکتر و آلوده تر می‌کنند.

البته در این میان بعضی ها از بی اعتمادی به اخبار اعلامی از سوی ارگان های رسمی می گویند و معتقدند که شایعه ها را بیشتر از اخبار رسمی قبول دارند که این خود داستانی جدا برای ضعف و شفاف نبودن سیستم اطلاع رسانی در کشور و استان هرمزگان است و بحثش در این گزارش نمی گنجد اما بسیار جای تأمل دارد.

گروه هایی که توسط مسوولان مدارس در ابتدای سال تحصیلی به منظور اطلاع رسانی به والدین تشکیل شده و یا دیگر گروه ها از خانوادگی و اجتماعی گرفته تا ورزشی و فرهنگی ، این روزها از منابع خبری غیرموثق و یا به قول بعضی ها قابل اعتمادتر از اخبار موثق در خصوص کرونا در هرمزگان است.

طبق آمارهایی که در فضای مجازی هرمزگان اعلام می شود، چندین نفر مبتلا به کرونا در این استان بستری هستند و سه نفر نیز در قشم جان خود را از دست داده اند که البته این آمار از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بارها تکذیب شده است اما بسیاری از مردم چندان این تکذبیه ها را باور نکردند.

این باور نکردن ها در حالی است که وزیر بهداشت بارها و بارها اعلام کرده که در خصوص مساله کرونا کاملا با مردم شفاف هستیم و همه موارد را اطلاع رسانی می کنیم.

اما ظاهرا برخی چه در داخل و یا خارج تمایل بسیاری برای ایجاد فشار روانی هر چه بیشتر بر مردم دارند و ظاهرا با این واهمه افکنی ها سود خوبی به جیب می زنند که از جمله آنها می توان به احتکار کنندگان ماسک و ژل های ضدعفونی کننده اشاره داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویروس شایعه را خطرناک‌تر از کرونا می‌خواند.

سعید نمکی اواسط بهمن ماه امسال در پستی در صفحه اینستاگرامی خود بر این موضوع تاکید کرده که مسوولان برای کنترل این ویروس به همراهی و همکاری همگانی نیاز دارند و مقابله با آن در گرو اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع و رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه است.

کمبود ماسک و ژل ضدعفونی کننده در داروخانه های هرمزگان

در شرایطی که همواره از سوی کارشناسان بهداشت بر استفاده از ماسک و ژل های ضدعفونی کننده تاکید می شود، در داروخانه های استان هرمزگان این اقلام در روزهای اخیر نایاب شدند و بر نگرانی و فضای تنش زای حاصل از انتشار کرونا ، دامن زده است.

براساس اخبار اعلامی از سوی مسوولان نباید کمبودی در خصوص این اقلام در کشور و یا در هرمزگان وجود داشته باشد، اما شواهد و واقعیت گویای مساله دیگری است که مردم به هر داروخانه ای مراجعه می کنند ،جواب نه برای خرید ماسک و ژل می شنوند که این جواب نه با نظر مسوولان مبنی بر نبود ماسک و ژل در تضاد است و باید اصل قضیه مشخص شود که آیا واقعا کمبود نداریم ؛که اگر کمبود نداریم پس این قحطی برای چیست و اگر داریم چرا به مردم اعلام نمی کنیم.

افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انتقاد از برخی شهروندان که اخبار غیرموثق را با وجود تاکیدهای بسیار مبنی بر پرهیز از نشر این اخبار، بازنشر می کنند، گفت: نباید فراموش کنیم که ایجاد یک جوی روانی منفی و سیاه نمایی از شرایط بسیار مخرب تر و خطرناک تر از خود ویروس کرونا است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: بارها بارها از طریق رسانه های جمعی به مردم اعلام کردیم که افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند و باید اجازه داد که گروه های درمانی و بهداشتی، بیماران تنفسی، افراد مشکوک به کرونا و کسانی که از این افراد مراقبت می کنند، دسترسی لازم و کافی به ماسک داشته باشند.

وی تصریح کرد: نه تنها در خصوص کرونا که همواره به مردم توصیه می کنیم که در یک سرما خوردگی ساده نیز فرد بیمار به منظور پیشگیری از انتقال آن به دیگر افراد از ماسک استفاده کند.

نوروزیان در خصوص نبود ژل های ضدعفونی کننده هم گفت: استفاده از این ژلها برای مواقعی ضرورت دارد که دسترسی به آب و صابون مایع نباشد، در حالی که در بیش از ۹۰ درصد مواقع به آب و صابون مایع دسترسی داریم و می توانیم به راحتی دستهای خود را با شستشوی صحیح ضدعفونی کنیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از مردم خواستاریم تنها به اخباری که از کانال رسمی دانشگاه و وزارت بهداشت اعلام می شود اعتماد کنند و با بازنشر اخبار غیرموثق فضای استان را متشنج و آلوده نکنند.

مشاهده موارد مشکوک کرونا در هرمزگان

برخلاف اظهار نظر برخی ها که معتقدندآمارها در خصوص کرونا در هرمزگان اعلام نمی شود، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: موارد مشکوکی از این بیماری در استان مشاهده شده و آزمایش های لازم صورت گرفته و منتظر اعلام نتیجه هستیم، اما تاکنون هیچ مورد مثبتی از این بیماری در استان نداشته ایم.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: مردم باید باور کنند که کرونا خطرناکتر از آنفلوآنزا و دیگر بیماری های ویروسی نیست و تنها مساله سرعت بالای انتشارش در سطح جامعه است و از همین رو بر مساله پیشگیری به منظور قطع زنجیره انتقال آن تاکید می شود.

وی تاکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند که در صورت گزارش موارد مثبت ، در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهیم کرد، همانگونه که در خصوص آنفلوآنزا با آن شیوع بالا اطلاع رسانی کردیم و موردی را از مردم مخفی نکردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مردم بدانند که با رعایت بهداشت فردی و جمعی به طور یقین این ویروس در کشور کنترل خواهد شد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

بخش عفونی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس معین کرونا شد

فرشیدی با اشاره به آمادگی همه مراکز درمانی استان به منظور مقابله با این بیماری، تصریح کرد: هم اکنون بخش عفونی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس به منظور پذیرش و قرنطینه بیماران احتمالی کرونا مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: با مسوولان آموزش و پرورش نیز هماهنگی های لازم صورت گرفته تا نسبت به رعایت موارد بهداشتی به ویژه قرار دادن صابون مایع در سرویس های بهداشتی و آبخوری ها و همچنین ضدعفونی کردن فضاهای آموزشی و ارایه آموزش های لازم به دانش آموزان با اهتمام بیشتری اقدام کنند.

دکتر فرشیدی به مردم توصیه کرد: اگر افراد علائمی از سرفه، تنگی نفس و تب داشتند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه شهر قم به عنوان اولین شهر ابتلا به کرونا در کشور گزارش شده اگر افراد سابقه مسافرت طی دو هفته گذشته به قم را داشته باشند و همچنین علایم ذکر شده را نیز دارند، جزو موارد مشکوک می باشند و باید تحت مراقبت قرار گیرند.

بنادر و فرودگاه های هرمزگان به طور مرتب پایش می شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه تا به این لحظه مورد مثبتی از کرونا در استان گزارش نشده، اما با این حال اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از بیماری کرونا به صورت جدی در دست انجام است.

دکتر محمود حسین پور افزود: از هفته های پیش به‌منظور پیشگیری از ورود ویروس کرونا، مسافران ورودی خارج از کشور از طریق بنادر و فرودگاه غربالگری می شوند.

وی اظهار داشت: کنترل‌های فیزیکی در مبادی ورودی به مرکز استان به لحاظ وجود خطوط ترددی با کشور امارات و چین آغازشده و ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: شمار نیروهای کنترلی بهداشت در دو بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر نیز افزایش یافته تا اتباع سایر کشورها نیز در زمان ورود به خاک کشورمان از طریق این مبادی مورد کنترل‌های بهداشتی و غربالگری قرار گیرند.

این مقام مسوول بیان داشت: به دلیل حضور شماری از اتباع چینی در درگهان و قشم نیز دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای پیشگیری از ویروس کرونا در جریان است و واحدهای ویژه در این زمینه کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند.

تماس با اشیاء یا محیط آلوده و فرد بیمار مهمترین راه انتقال کرونا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از کرونا است، گفت: مهمترین راه انتقال این بیماری تماس با اشیاء یا محیط آلوده و فرد بیمار است.

دکتر محمود حسین پور تصریح کرد: مهمترین مساله در خصوص بیماری کرونا، سرعت بالای انتشار آن است و درصد مرگ و میر آن تنها ۲ درصد است.

وی بیان داشت: از همه مردم خواستاریم تا به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری از سفر و حضور غیرضروری در مکان‌های عمومی و شلوغ اجتناب کنند.

حسین پور رعایت بهداشت فردی، پرهیز از تردد در مکان‌های پرتردد توسط سالمندان، مادران باردار و کودکان زیر پنج سال، شستن مرتب دست‌ها با صابون یا استفاده از مایع ضد عفونی، استفاده از ماسک توسط بیماران تنفسی و افراد نزدیک به آنها، دست ندادن و روبوسی نکردن را از جمله موارد مهم جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد.

پس از حضور در مکان های عمومی فوری دست خود را ضدعفونی کنید

رییس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص پیشگیری از کرونا گفت:مردم باید از دست دادن و روبوسی و در آغوش گرفتن دیگران حتی افراد سالم به شدت خودداری کنند.

دکتر نوروزیان همچنین از افرادی که دارای علائم بیماری های تنفسی مانند عطسه و آبریزش بینی هستند خواست به دیگران نزدیک نشوند.

 وی ادامه داد: مردم پس از حضور در مکان های عمومی و استفاده از وسایل مشترک مانند خودکار، میز و استامپ دست های خود را بلافاصله و به شکل صحیح و اصولی (بین ۴۰تا ۶۰ثانیه) ضدعفونی کنند.

این مقام پزشکی خواستار کاهش حضور غیرضروری مردم در مکان های عمومی و استفاده حداقلی از وسایل عمومی مانند دستگاه های عابربانک و  آسانسور شد .

نوروزیان خاطرنشان کرد: ممنوعیت استفاده از قلیان همیشگی است که باید در شرایط کنونی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و با توجه به استفاده از وسایل مشترک در مکان هایی مانند کافی شاپ ها و رستوران ها و وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس، مردم نهایت دقت در میزان و چگونگی  استفاده از این مکان ها و وسایل آنها را داشته باشند.

باراه اندازی بسیج ملی کرونا را شکست می دهیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به مردم اطمینان داد که ویروس کرونا را شکست خواهیم داد.

سعید نمکی روز شنبه در بیست وهشتمین مراسم تجلیل از دانشجویان برگزیده در ریاست جمهوری افزود:‌ ۲۶ روز پیش و در اولین لحظاتی که صدای گام های کرونا را در اطراف کشور شنیدم و اصرار بر اعمال محدودیت هایی داشتم، یگانه مردی که به حمایت برخاستند دکتر جهانگیری بود.

وی به سابقه فعالیت خود در حوزه سلامت کشور و نیز مهار برخی بیماری ها اشاره کرد و افزود: به عنوان یک کهنه سرباز حدود ۳۰ سال مدیریت سلامت بخش کشور را برعهده داشته ام و اعلام می کنم کرونا از سر مملکت رد خواهد شد.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به سیلاب های اخیر در کشور گفت: با وجود گستردگی این سیلاب ها، هیچ موردی اپیدمی نداشتیم و این امر تحسین سازمان بهداشت جهانی را برانگیخت.

نمکی ادامه داد: در اوج تحریم ها، ویروس «اچ وان ان ۱» را که به مراتب کشندگی بیش از کرونا داشت، با وجود ۱۳ هزار و ۲۰۰ مبتلا مدیریت کردیم و با وجود اینکه در آمریکا ۱۰ هزار مرگ بر اثر این بیماری رخ داد، مانند یک کشور پیشرفته با کمترین ابتلا آن را مهار کردیم.

وی با اشاره به راه اندازی بسیج ملی «کرونا را شکست می دهیم» در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت:‌ مطمئن باشید بزودی مردم پیام مهار این بیماری را به نحو احسن خواهند شنید.

کیت تشخیص کرونا به اندازه کافی در کشور موجود است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کیت تشخیص بیماری کرونا در کشور به تعداد لازم موجود است.

سعید نمکی تصریح کرد: شایعاتی که درباره کمبود کیت تشخیصی کرونا وجود دارد کذب است. کیت تشخیص این ویروس به اندازه کافی در کشور موجود است. به اندازه کافی کیت و کارشناسان برجسته در دانشگاههای علوم پزشکی برای تشخیص بیماری داریم و از مردم می خواهیم به شایعات توجه نکنند و وزارت بهداشت هر موردی را به طور دقیق به مردم اطلاع رسانی می کند

شمار قربانیان کرونا در کشور پنج نفر است

 شمار قربانیان ویروس کرونا در کشور چین از ابتدای شیوع آن به ۲۲۳۳ نفر رسیده و بیش از ۷۵ هزار نفر مبتلا داشته است.

در ایران طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت تاکنون ۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵ نفر فوت کرده‌اند.

وزیر بهداشت همچنین از تعداد ۲۴ مورد مشکوک به کرونا در بیمارستانها خبر داده که به گفته او، پس از مشخص شدن نتیجه آزمایش آنها در مورد وضعیت این افراد اطلاع رسانی می شود.

طبق اعلام وزارت بهداشت ، بررسی همه موارد مشکوک انجام می شود و آمار افراد مبتلا بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ اعلام می شود که مربوط به افراد مبتلا تا روز گذشته و تا ظهر همان روز است.

ممکن است افرادی دچار علایم بیماری شده باشند اما همه آنها کرونا نیست. برای تشخیص این بیماری سه بار باید آزمایش انجام شود مرحله آخر آزمایشی است که در انستیتو پاستور انجام می شود و اگر این مرکز امضا کند به عنوان مبتلا به کرونای جدید است.

طبق آمارها تنها در دو تا چهار درصد مواقع کرونا موجب مرگ می شود و یک درصد افراد سالم ممکن است به دلیل این بیماری با خطر مرگ روبرو شوند، این بیماری بیشتر برای افراد درگیر با بیماری های مزمن همچون قند، فشار خون، بیماران تنفسی، مبتلایان به اچ آی وی و دیگر بیماری هایی که سیستم ایمنی را ضعیف می کند، خطرناک است، چون در این افراد دستگاه ایمنی درگیر است و امکان پیشرفت بالای ویروس‌ و عفونت وجود دارد.

برای شکست کرونا برخی عادت ها را ترک کنیم

در فرهنگ ما ایرانی ها با توجه به احترام و انس و الفت میان خانواده ها،عادت هایی مثل دست دادن و روبوسی بسیار رایج است که در شرایط حاضر به شدت بر ترک این عادتها برای شکست کرونا تاکید شده است.

این شعار " من شما را دوست دارم برای همین دست نمی دهم " این روزها در فضای مجازی بسیار به چشم می خورد و نشان می دهد که بسیاری از مردم با مسوولان همگام شده اند تا کرونا را به زانو درآورند.

به گفته کارشناسان سلامت برخی عادت ها مثل روبوسی، دست بوسی، درآغوش کشیدن و دست دادن سرعت انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر را تشدید می کند و شستشوی مرتب دست با مواد شوینده، زدن ژل و پوشیدن ماسک در محل های آلوده تقویت کننده سلامتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.