رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حاجی آباد  روز سه شنبه گفت: به دلیل خشکسالی‌های متوالی آفات و بیماری‌های درختان جنگلی از نوع بنه در مراتع چاه انجیر و چاه نار پلنگی حاجی‌آباد مورد حمله جانور تشی(سیخور) قرار می‌گیرد.

ایوب شکاری افزود: طرح پیشگیری و مبارزه با این آفت در ۵۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی مراتع حاجی‌آباد انجام می‌شود.

"تشی برخلاف جوجه تیغی که یک پستاندار از خانواده خارپشت‌هاست،پستانداری از خانواده جوندگان است و می‌توان آن را بزرگترین جونده ایران دانست.

تشی خارهای بلندی روی بدنش دارد و زمانی که آن‌ها را به اصطلاح سیخ می‌کند، از جثه معمولی اش بزرگتر به نظر می‌رسد و  اندازه آن‌ها نسبت به جوجه تیغی‌ها بزرگ‌تر است و وزن آن‌ها بین ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرم است، آن‌ها نیز مانند جوجه تیغی ها شبگرد هستند و در این مواقع فعالیت بیشتری دارند.

آن‌ها تمام قسمت‌های گیاهان را از پیاز و ریشه گرفته تا ساقه و برگ مصرف می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین میوه‌هایی مانند خرما، مهره‌داران کوچک و برخی مواقع لاشه حیوانات (البته به دلیل جذب کلسیم، منظور استخوان های لاشه حیوانات است) را نیز می‌خورند. عمر تشی‌ها حدودا ۱۵ سال است و تا ۲ ماهگی نزد مادر خود زندگی می‌کنند. تشی‌ها به طور معمول به صورت انفرادی زندگی می‌کنند و بیشتر در جنگل‌ها، باغ‌ها و اطراف زمین‌های کشاورزی زندگی می‌کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حاجی آباد در ادامه از توقف عملیات زمین‌های روستای معدنوییه در این شهرستان خبرداد و ابرازداشت: این زمین‌ها توسط نیروهای یگان اداره به استناد تبصره ماده ۵۵ پس از تفهیم متصرف از ملی بودن زمین عملیات در اول کار متوقف و دستگاه از زمین مورد نظر خارج شد.  

شکاری اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت اداره این شهرستان هم‌چنین با رفع تصرف زمین ملی عباس آباد سرنی، یک‌هزارو۹۶۸ متر مربع از زمین تصرفی را به بیت‌المال بازگرداندند.

وی هشدار داد: کسانی که به صورت غیرمجاز اقدام به تخریب عرصه‌های مرتعی و جنگلی و احداث بنا و کشت در زمین‌های ملی می‌کنند به صورت قاطع با آن‌ها برخورد می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حاجی آباد یادآور شد: مردم هرگونه تخریب و دخل و تصرف در زمین‌های ملی را از طریق شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.