این تعداد پرونده در ۹ ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته، پرونده‌های تایید شده برای بهره‌مندی افراد از مزایای قانون مشاغل سخت به تامین اجتماعی هرمزگان ارسال می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان روز چهارشنبه اظهار داشت: در مشاغل سخت و زیان آور، عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی در فرد ایجاد می‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

هادی ابراهیمی ادامه داد: در صورت بی‌توجهی، موجب خسارات جبران ناپذیری به کارگران می‌شود و برای کاهش این صدمه‌ها، در قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه، هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور یک‌سال و نیم محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که حداقل ۲۰ سال پی‌درپی یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال به کار داشته باشند می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

براساس آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، این مشاغل به ۲ گروه تقسیم می شوند که گروه «الف» شامل مشاغلی است که صفت سخت و زیان آور به ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می توان با بکارگیری تمهیدهای بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آور آنها را حذف کرد.

مشاغل گروه «ب» شامل مشاغلی می‌شود که ماهیت آنها سخت و زیان آور بوده و با بکارگیری تمهیدهایی بهداشتی‌، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، صفت سخت و زیان آور آنها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آور آنها حفظ می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.