این عده صبح امروز پنجشنبه حدود یک ساعت قبل از طلوع خورشید آمده بودند، مشغول نصب و آماده سازی تلسکوپ‌هایشان برای رصد خورشید گرفتگی پنج دی‌ماه در سکوت و صدای امواج آرام خلیج فارس شدند.

جزیره هرمز در سمت شرق به در خط قرمز رنگ پیش از طلوع خورشید قرار گرفته و منظره‌ای زیبا پدید آورده که عکاسان و حاضران را به تماشای خود مشغول کرده و برخی تلاش دارند با گرفتن عکس، این زیبایی خلیج فارس را ماندگار کنند.

دسته‌های پرندگان که برفراز آسمان خلیج‌فارس و در برابر چشمان حُضار مشغول پرواز هستند بر زیبایی صبح افزوده اند.

کم کم زمان طلوع فرا می‌رسد، عینک‌های مخصوص از قبل مهیا شده و بر روی میزی قرار گرفته که افراد برمی‌دارند و منتظر خورشید به سمت شرق، کوه‌های مقابل که در امتداد خط جزیره هرمز و سرزمین اصلی قرار گرفته‌اند می‌نگرند.

خورشید به تدریج بالا می‌آید و جنب و جوش‌ها بیشتر می‌شود و از زیبایی این طلوع گفته می‌شود، طلوع گرفته‌ای که به تدریج خورشید را شبیه هلال ماه می‌کند.

این اوج گرفتگی حلقوی خورشید در پنج دی‌ماه ۱۳۹۸ هجری شمسی بود که دانش آموزان هم برای رصد آن آمده بودند.

بندرعباس و جزیره های خلیج‌فارس بهترین منطقه برای رصد خورشیدگرفتگی جزیی پنج دی ماه که به صورت جزیی در ایران مشاهده می‌شود بودند.

دبیرکل آکادمی فیزیک و نجوم بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 

محمد امین پاسلار ادامه داد: در این پدیده نجومی که همزمان با طلوع خورشید آغاز ۸۵ درصد قرص خورشید توسط ماه پوشانده شد.

وی اضافه کرد: خورشید گرفتگی در ساعت شش و ۳۲ دقیقه آغاز و تا ساعت ۸ و ۲۵ دقیقه خاتمه یافت و لحظه اوج آن در ساعت هفت و هفت دقیقه بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.